Viper89 skrev:
Tja!
Inför sommaren ska det köpas nya fälgar men jag är väldigt kluven om vad jag ska köpa och vad som passar bäst.
Kan nån klargöra lite om exakt vad ET innebär?
Vilket stuk tycker ni jag borde köra på fälgarna?
Är det någon som har ett par fälgar med 4x100 cirkeln så skriv, allt är intressant!
Tack på förhand!
Mvh Jocke
ET = Fälgens inpressningsdjup (ET-mått)
Fälgens inpressningsdjup, eller ET-mått, visar hur långt in (eller ut) fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.
Inpressningsdjupet är kritiskt när du byter fälgar! Får du fel inpressningsdjup kan hjulet antingen ta i skärmens ytterkant, eller ta i fjädrar/stötdämpare etc.
Vilket inpressningsdjup du ska ha beror på hur breda dina fälgar är, hur stora däcken är samt givetvis vilken bil du har. Normalt sett står inpressningsdjupet stämplat på fälgen, men här visar vi hur du kan räkna fram måttet.
1. Börja med att mäta fälgens bredd (C).
2. Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan (B)
3. Minska B-måttet med halva fälgens bredd.
4. Resultatet är inpressningsdjupet (A).
Ju högre (positivt) mått desto djupare in sitter fälgen. Breda fälgar har därför ofta ett lägre, till och med negativt mått, för att få plats.
Här kan du läsa om fälgar, mått, med mera: http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=