3981
Sök

Tända dimlyse när hellyset tänds.

105 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Hej.
Jag skulle vilja veta hur man får dimljusen att tändas när man tänder helljuset, för det är väll lagligt.
Någon som vet hur jag skall koppla?

Parkeringslyse+Dimlyse = LAGLIGT
Helljus+Dimlyse= LAGLIGT?
Halvlyse+Dimlyse= OLAGLIGT

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 oktober 2008
de borde inte va lagligt när de e mörkt som halvljus och helljus blänar ju  mer än halv så
du lär ju inte bli populär och åka runt med helljus som du säkert redan vet får man inte ju inte använda heljus där de finns gatubelysning

så vida de verkligen inte är dimma då

2 924 Inlägg
22 oktober 2008
volvo_dude skrev:
de borde inte va lagligt när de e mörkt som halvljus och helljus blänar ju  mer än halv så
du lär ju inte bli populär och åka runt med helljus som du säkert redan vet får man inte ju inte använda heljus där de finns gatubelysning

så vida de verkligen inte är dimma då

Nu svarade du ju på något helt annat...typ när man det är tillåtet att använda helljus?? :-S

Hursomhelst som svar på "Helljus+Dimlyse= LAGLIGT?"; Ja det är lagligt eftersom det anses som vilket extraljus som helst.
Du kan koppla in dem precis som du kopplar in alla andra extraljus... eller om du menar hur du ska koppla in orginalmonterade dimljus så de lyser med helljusen automatiskt så beror det hur det är inkopplat orginal, det skiljer sig nämligen från bil till bil.

Parkeringslyse+Dimlyse = LAGLIGT men bara i dagljus! Ej vid skymning, gryning, mörker eller vid ej annan god sikt.
Senast redigerat av peegee (22 oktober 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

105 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
okej, så det finns inget kopplingsschema eller något liknande då till en Saab 9000 CS -92?

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 oktober 2008
Efterssom halvluset enligt lag inte får släckas när helljuset tänds så är det tyvärr inte lagligt i alla fall. På äldre bilar med H4 lampa för hel och halvljus är det dock fyllt lagligt efterssom halvljuset släcks när helljuset tänds. Lagstiftningen såg annorlunda ut på den tiden.

Men efterssom ingen direkt kommer att bry sig om dimljuset tänds och släcks samtidigt som helljuset så är det bara att koppla in (det har jag gjort smile ) sätt bara en strömtjuv från helljuset genom en strömbrytare och grena på kabeln som matar spolen på bilens dimljusrelä.
Senast redigerat av Gulmun (22 oktober 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

2 924 Inlägg
22 oktober 2008
Gulmun skrev:
Efterssom halvluset enligt lag inte får släckas när helljuset tänds så är det tyvärr inte lagligt i alla fall. På äldre bilar med H4 lampa för hel och halvljus är det dock fyllt lagligt efterssom halvljuset släcks när helljuset tänds. Lagstiftningen såg annorlunda ut på den tiden.

Huh.. Det där talar emot varandra... hmm
Vad menar du egentligen är olagligt och vad har det med dimljus att göra? roll

~ Life is short, have FUN! ~

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 oktober 2008
peegee skrev:
Gulmun skrev:

Huh.. Det där talar emot varandra... hmm
Vad menar du egentligen är olagligt och vad har det med dimljus att göra? roll

Vill jag också veta......inte en siffra rätt ju........? vadå på den TIDEN....och inte släckas när helljuset tänds...?
Senast redigerat av mrbuggy (22 oktober 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 oktober 2008
Ok tar det från början då. smile

Dimljus får inte under någon omständighet kombineras med halvljus. Dimljus har som enda funktion att ERSÄTTA halvljuset dagtid.
Gällande lagstiftning om halvljuset är sån att det inte får släckas när helljuset tänds, så tänder du helljus och dimljus så innebär dimljuset en olaglig kombination för att halvljuset fortfarande är tänt.

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 oktober 2008
Gulmun skrev:
Ok tar det från början då. smile

Dimljus får inte under någon omständighet kombineras med halvljus. Dimljus har som enda funktion att ERSÄTTA halvljuset dagtid.
Gällande lagstiftning om halvljuset är sån att det inte får släckas när helljuset tänds, så tänder du helljus och dimljus så innebär dimljuset en olaglig kombination för att halvljuset fortfarande är tänt.

Ehhh...va har du för bil....?

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 oktober 2008
Ehhh... Ja, vad spelar det för roll? roll

VVFS:
41 § Halvljusstrålkastare enligt 35 § skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljus-strålkastare används.

Det är en Mondeo från 95, alltså från "den tiden" då lagstiftningen fick H4 lampor att dö ut som standard för att halvjuset helt enkelt alltid måste vara tänt.

Jag har själv pratat med vägverket, men om lagstiftningen är ändrad angående olagliga ljuskombinationer så är det bra att veta så jag slipper koppla bort dimljusets extra kabel inför besiktning.

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 oktober 2008
Gulmun skrev:
Ehhh... Ja, vad spelar det för roll? roll

VVFS:
41 § Halvljusstrålkastare enligt 35 § skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljus-strålkastare används.

Det är en Mondeo från 95, alltså från "den tiden" då lagstiftningen fick H4 lampor att dö ut som standard för att halvjuset helt enkelt alltid måste vara tänt.

Jag har själv pratat med vägverket, men om lagstiftningen är ändrad angående olagliga ljuskombinationer så är det bra att veta så jag slipper koppla bort dimljusets extra kabel inför besiktning.

OK..då e jag me....nyare bilar än -95  sysslar inte jag med...så de va därför ja undra om hel å halvljuset där....smile

Herr
285 Inlägg
22 oktober 2008
EkenGoesWild skrev:
Hej.
Jag skulle vilja veta hur man får dimljusen att tändas när man tänder helljuset, för det är väll lagligt.
Någon som vet hur jag skall koppla?

Parkeringslyse+Dimlyse = LAGLIGT
Helljus+Dimlyse= LAGLIGT?
Halvlyse+Dimlyse= OLAGLIGT

Parkeringslyse+Dimlyse = LAGLIGT // Ja, dagtid
Helljus+Dimlyse= LAGLIGT? // Ja.
Halvlyse+Dimlyse= OLAGLIGT // Ja.

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 oktober 2008
Larzan skrev:
Helljus+Dimlyse= LAGLIGT? // Ja. Om halvljuset är släckt då ja.

Som sagt.

Herr
285 Inlägg
22 oktober 2008
Gulmun skrev:
Larzan skrev:

Som sagt.

Ehh. Då skulle ju ALLA bilar som har, ex första modellen av v70, vara olagligt inkopplade.
Eftersom helljuset tänds när halvljuset är tänt när man slår på helsljusomkopplaren till helljus.
Således lyser både hel OCH halvljus samtidigt.

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 oktober 2008
mrbuggy skrev:
OK..då e jag me....nyare bilar än -95  sysslar inte jag med...så de va därför ja undra om hel å halvljuset där....smile

Ok. Jag hade ju iofs kunnat skriva lite utförligare också om jag hade haft lite lättare för att uttrycka mig. tongue
Men det var någon gång i början på 90-talet som lagen ändrades för "trafiksäkerhetens" skull. SOm det brukar heta.. wink

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 oktober 2008
Larzan skrev:
Ehh. Då skulle ju ALLA bilar som har, ex första modellen av v70, vara olagligt inkopplade.
Eftersom helljuset tänds när halvljuset är tänt när man slår på helsljusomkopplaren till helljus.

Ja, som det enligt lag ska göra, om bilen inte är äldre än tidigt 90-tal.

1 079 Inlägg
22 oktober 2008
Men brukar ni inte slå av helljus när ni möter en bil, förhoppningsvis även då för poliser och då kan de inte se att ni har dimljus + halv- och helljus på?? Om de inte sitter i diket vill säga.
Senast redigerat av Syst3m (22 oktober 2008)

3 354 Inlägg
22 oktober 2008
Larzan skrev:
Gulmun skrev:
Larzan skrev:

Som sagt.

det är bara olagligt med heljus+ dimljus på såna. helljus är det enda man får kombinera med halv:S
edit: enligt det som sades innan.
Senast redigerat av Seth (22 oktober 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Herr
285 Inlägg
22 oktober 2008
Gulmun skrev:
Larzan skrev:

Ja, som det enligt lag ska göra, om bilen inte är äldre än tidigt 90-tal.

VVFS?

3 354 Inlägg
22 oktober 2008
tur att man har en 92 med h4 lampor. då får man köra med helljus + dimljus

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök