2262
Sök

Ljudbygge BMW 523- 97, något förvirrad

1 400 Inlägg
28 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
vill du ha de fett bra,så gäller de som sagt mkt bra dämpat,bra monterat,tätt.osv,men de gäller ju även o ha ok högtalare,samt slutsteg,o en bra hu...
sen kan du ju kolla att hu har inställning för tex,hp 63/80/125 osv..så du kan dela på bra HZ samt att högtalaren spelar dom nivåerna...
men kör du tex pion där o dls kittet så lär de bli bra me ett ok steg,vi ca 60hz delning på HP..möjligen 80hz...

lollollol.. 80 Hz då blir det inte mycket bas

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

dBverkstan.se
64 Inlägg
28 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
du kan få ur rätt så mkt midbas ur 5.25"men de er mer av den hårda snärtigare typen:)
jag sku nog hellre få dit 6.5" finns ju adaptr ringar osv..kanske brl kan lösa?
hittat de du e ute eftr än?
skit i aktiva lådan,o spara cash t du har råd me slutsteg /bas..smile får du bättre grejjor då:)

6.5" går inte att få dit på orginal plats, kan gå om man bygger kickar ner vid fötterna alt bygger om hela dörrsidan. Detta då orginal 5,25or sitter monterade i små slutna plastlådor på ca: 5L med ett väldigt grundt inbyggnadsdjup lr va man ska säga. Bilder på hur det ser ut och en guide finns på denna länken http://www.n-core.se/index.php?option=c … ;Itemid=38

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:
vill du ha de fett bra,så gäller de som sagt mkt bra dämpat,bra monterat,tätt.osv,men de gäller ju även o ha ok högtalare,samt slutsteg,o en bra hu...
sen kan du ju kolla att hu har inställning för tex,hp 63/80/125 osv..så du kan dela på bra HZ samt att högtalaren spelar dom nivåerna...
men kör du tex pion där o dls kittet så lär de bli bra me ett ok steg,vi ca 60hz delning på HP..möjligen 80hz...

haha du verkar kunna din skit;)
testa o dela ett par högtalare som inte är anpassade o delas i tex 63hz.vilket oftast inte finns me i pios delningar av front...
de blir bas i 80hz så de räcker o blir över om du kan din skit ska du se inte så man delar på 40-60hzdelning på framsystem:P LOL

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
Pa3rlan skrev:
pattilatti2 skrev:
du kan få ur rätt så mkt midbas ur 5.25"men de er mer av den hårda snärtigare typen:)
jag sku nog hellre få dit 6.5" finns ju adaptr ringar osv..kanske brl kan lösa?
hittat de du e ute eftr än?
skit i aktiva lådan,o spara cash t du har råd me slutsteg /bas..smile får du bättre grejjor då:)

6.5" går inte att få dit på orginal plats, kan gå om man bygger kickar ner vid fötterna alt bygger om hela dörrsidan. Detta då orginal 5,25or sitter monterade i små slutna plastlådor på ca: 5L med ett väldigt grundt inbyggnadsdjup lr va man ska säga. Bilder på hur det ser ut och en guide finns på denna länken http://www.n-core.se/index.php?option=c … ;Itemid=38

hehe allt går;)

37 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Det här med att det ska vara 100% tätt och att diskanterna och så ska vara rätt vinklade samt nära högtalarna är väl något som BRL/MDS monterarna känner till hoppas jag? Om diskanten ska vara så nära högtalaren som möjligt borde det alltså vara mest optimalt att placera diskanten i mitten på högtalaren då det finns vissa högtalare med galler som har plats för diskanten där?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
Tarre skrev:
Det här med att det ska vara 100% tätt och att diskanterna och så ska vara rätt vinklade samt nära högtalarna är väl något som BRL/MDS monterarna känner till hoppas jag? Om diskanten ska vara så nära högtalaren som möjligt borde det alltså vara mest optimalt att placera diskanten i mitten på högtalaren då det finns vissa högtalare med galler som har plats för diskanten där?

men dom e inte alla vinklings bara därav köper man kitt me lösa 5.25" o diskanter,men du får även ett bättre ljud me lösa..
kör på de där dls kittet du blir inte besviken:)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
testa o dela ett par högtalare som inte är anpassade o delas i tex 63hz.vilket oftast inte finns me i pios delningar av front...
de blir bas i 80hz så de räcker o blir över om du kan din skit ska du se inte så man delar på 40-60hzdelning på framsystem:P LOL

Det finns dem som kör odelat fram. Allt hänger ju på vad du har för element, vad du har för amplitud på konutslagen och/eller hur du hanterar volymratten...

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
jonash skrev:
pattilatti2 skrev:

Det finns dem som kör odelat fram. Allt hänger ju på vad du har för element, vad du har för amplitud på konutslagen och/eller hur du hanterar volymratten...

/Jonas

jo visst finns de de,finns folk för allt smile
oavsett så är ju inte 5.25" de ultimata bas verktyget:P
om dom inte delar de på nå så måste de ju ändå delas på nå big_smile

1 400 Inlägg
28 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:

Om man inte ska ha subb så skaffar man högtalare som klarar lite lägre delning.
Mellan 50-60hz.

pattilatti 40 hz ? är du dum på riktigt eller är det så att du inte kan något alls ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 oktober 2008
pattilatti2 skrev:
jonash skrev:
pattilatti2 skrev:

/Jonas

jo visst finns de de,finns folk för allt smile
oavsett så är ju inte 5.25" de ultimata bas verktyget:P
om dom inte delar de på nå så måste de ju ändå delas på nå big_smile

Nej, 5.25 har sina begränsningar, runt 70Hz brukar det vara stopp generellt sett. I min bil kör jag mina ned till 70Hz, sen tar subbasen vid (som sitter där handskfacket normalt sett sitter, och det funkar). Jag kan för "eget bruk" ställa upp 5.25orna till 125Hz typ, och köra subben dit, och det funkar fint för eget bruk. Och då jäklar i min låda spelar det på bra. Men det går inte för tävlingsbruk.

Men 6.5or tex, min kollega Erik tävlar med 6.5or i sin bil, och de som lyssnar i den tror att det sitter subbasar i dörrarna.....de går rakt ned till 35Hz...Självklart så kan de inte prestera samma ljudtryck med bibehållen THD nivå som ett element med större konyta och slaglängd kan, men det är en annan diskussion.

mvh Jonas

37 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Mycket termer här och mycket att lära sig! big_smile

Så länge jag får klart ljud och helt okej bas i DLS-kitet så är jag nöjd. Är för eget bruk, inte tävlingsbruk.   DLS R5A Reference bör väl vara bra då. Om jag ska be BRL med egna önskemål gällande monteringen, bör jag be dem montera diskanterna i mellanregistretsfack på BMW (ligger i brösthöjd på framdörren) eller tillsammans med högtalarna om möjligt?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:

Mellan 50-60hz.

pattilatti 40 hz ? är du dum på riktigt eller är det så att du inte kan något alls ?

som jonaas säger så ca 70hz delning som ja skrev att han sku dela på ca 80hz fram kan ju gå lite lägre
va fan snackar du om ?????micke7406
gå o sov

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:

Mellan 50-60hz.

läs inlägget fr jonash tongue
du som kan big_smile micke7406

37 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
När man gör ett val av högtalare, vad tittar man egentligen på? Märke; frekvensomfång, RMS, eller vad?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 oktober 2008
Tarre skrev:
När man gör ett val av högtalare, vad tittar man egentligen på? Märke; frekvensomfång, RMS, eller vad?

Om du är nybörjare så åk till din lokala butik.

Det tar en massa år av fippel, fel, och pengar att lära sig. Och det trista är att på ett kit så finns knappt tillräckligt med specar att kunna använda.

Det som står på kartongerna är oftast ingenting att ha.

mvh Jonas

1 631 Inlägg
29 oktober 2008
Tarre skrev:

Man tittar inte alls. Högtalare lyssnar man på. Lämpligast i en bil motsvarande din egen, men det är inte alltid möjligt. Då får man gå på demo-ställ i butik.

Jmf gärna med specarna av platt-tvs. Tillverkarna överdriver allt och det är omöjligt att avgöra vilken tv som har bästa bilden i dina ögon genom att läsa specen....

Har du inte koll på det själv så låt butiken välja till dig. Berätta hur du vill att det ska låta, inte vad du vill ha för grejor. Låt den som kan göra det valet.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

37 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Du har så rätt så. smile

Jag var inne i BRL idag och monterade in huvudenheten, blev helt förvånad vad mycket bättre originalhögtalarna lät. Talade med en kille där om att bygga in ett fram- och baksystem och han rekommendera Infinity REF5020CS 5,25" kitsystem fram, samt koaxialhögtalare bak REF5022i (för att spara ner på kostnaderna). Det och ett 4-kanal slutsteg från Gas. Tyckte hans förslag var vettigt. Undrar om det blir ett bra lyft för ljudet det där? smile

1 631 Inlägg
29 oktober 2008
Om han lyssnade på din bil och sen rekommenderade en lösning så ska du ju lita på att det blir bättre också.

Men du ska inte prata om att "bygga ett fram- och baksystem". Du ska be om "bättre ljud" och förklara vad du menar. Tex lite mer tyngd i basen, högre volym eller... Ja du fattar. Lyssna lite på demostället och tala om vad du gillar. Sen är det försäljaren som rekommenderar ett paket som funkar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

37 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Ska komma in med den vinklingen nästa gång jag går in i butiken smile. Be dem lyssna på det jag har och vad de kan göra för att ljudet ska bli tyngre och mer bas. Tack!

Edit: Noterade precis att MDS har en slimmad aktiv baslåda som heter MDS Dynamic 8" aktiv baslåda Slimline. "8” ultrakompakt baslåda med inbyggt slutsteg, tillverkat helt i aluminium och anpassad för liggande montering (under stolarna), stående eller upp och ned. Den ringa tjockleken på endast 72mm gör att baslådan får plats överallt i bilen."

Det där lät ju perfekt för att få in basen i kupén. Men undrar om de bokstavligen går under stolarna eller om de ska ligga framför stolarna. Alltså där man vanligtvis skulle ha benen.
Senast redigerat av Tarre (29 oktober 2008)

620 Inlägg
29 oktober 2008
Om du ska ha baslåda i bilen tkr jag fortfarande en bandpasslåda med rören upp i hatthyllan e det absolut bästa. finns inte en detalj i kupen som inte e stilla när man vrider upp...tongue Det är ett magiskt vilket tryck man får.

//Blomza

Sök