4739
Sök

Ljudbygge BMW 523- 97, något förvirrad

37 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Hallå allihopa,

nyligen köpt mig en 523i 97 och är otroligt nöjd med allt - förutom ljudet.
Det som finns är en BMW Reverse RDR (radio och kasettspelare) och jag kände för att ta en offert av både BRL och MDS för att bygga till en huvudenhet som klarar MP3/CD/USB/Radio, slutsteg, baslåda samt ett framsystem (då jag fick höra att det är mest värt, baksystem kan man ta senare).

Nu är jag riktigt förvirrad då jag först gick till BRL i Kungens Kurva och fick en offert som MDS helt sågade, varför förklarar jag lite längre ner i tråden. Först länkar jag vad för produkter respektive återförsäljare rekommenderade.

*** BRL:
Pioneer DEH-P6000UB - 1940kr
Baspaket* GAS 900ALPHAX1600M slutsteg, ALPHA212 2x12" baslåda - 2798kr
Monteringsram BMW 5-serie - 198kr
ISO-kontakt BMW 3/5/7/8 - 198kr
Power Kit 3 - 548kr
Infinity REF5022i 5,25" högtalare - 998kr (glömde fråga om det i butik så la till detta själv)
Montering - 1696kr
TOTALSUMMA: 8376kr!

*** MDS:
Pioneer DEH-P6000UB - 2088kr
MDS Fanatic FCS625 5,25" högtalare - 899kr
MDS Grand Prix GP3 2007-design slutsteg - 1999kr
MDS FRR Motion 12" bashögtalare - 980kr
Specialbaslåda, bandpasslåda - 2500kr
Strömkit - 699kr
Montering av framsystem - 1380kr
Monternig av baslåda - 1080kr
Montering av huvudenhet - 350kr
(De bjuder på antennadapter 100kr, ISO-kontakt 149kr samt BMW-panel 350kr)
TOTALSUMMA: 11975kr MEN jag får mängdrabatt så det blir 9601kr för mig.

Nu till kruxet! Jag var inne i MDS idag och bad om att få offert och denna fick jag. De tittade på min offert från BRL och sa att den mer eller mindre var värdelös då min BMW "är så välbyggd och isolerad att du inte kommer känna av basen i kupén när lådan är gömd i bagageluckan". Därför påstod försäljaren att jag måste ha en specialbyggd bandpasslåda för att liksom rikta ljudet mot kupén osv... ett par kunder i butiken backade även upp hans påstående. Kort och gott fick jag intrycket av att BRL försökt pracka på mig skit som skulle vara grovt icke-optimalt!

Nu tänkte jag höra med er innan jag tar och bestämmer mig. Till att börja med, ser offerten från BRL bra ut? Är framsystemet jag personligen valde kompatibla och bra grejer?
MDS är dyrare pga monteringskostnaderna och specialbaslådan. Det mesta är MDS-prylar jämfört med BRL som då levererar GAS och Infinity som jag valde.

Vad tycker ni jag ska välja? 1300kr skillnad i kostnad och det är inte hela världen egentligen men försöker vara ekonomisk då jag pluggar på högskola utan att ta lån och jobbar vid sidan om.

Nu blev det många svar på en gång men jag hoppas på att få hjälp, tack!
Mvh, Thaer

Designer.
1 260 Inlägg
22 oktober 2008
Om dom bygger en låda efter din bil och dom vet vad dom sysslar med så blir det troligen bättre än en färdig låda som man bara ställer ner och hoppas att det låter bra.

Du kan ju dock plocka ihop ett eget paket på internet med andra märken och sen åka in och få installerat. Dom bör väll kunna installera även saker dom inte säljer.
Senast redigerat av MIKK0 (22 oktober 2008)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Det är MDS så jag antar att de vet vad de håller på med? De lät ju riktigt självsäkra i alla fall! smile

Absolut, det är också ett alternativ. Men vet inte om det blir billigare med tanke på att jag fick några tusenlappar rabatt på MDS. Glömde fråga BRL om mängdrabatt.

Designer.
1 260 Inlägg
23 oktober 2008
Har du tid och ork kan du i princip göra allt själv, bör blir mycket billigare. När du köper basen säg vad du har för bil och att du vill ha ritning till låda så får du säkerligen en. Lämna in ritningen till nån firma som har mdf/spån så sågar dom ut det till dig (nån firma som har lite saker att såga med, inte coop kanske). Så är det bara att skriva ihop och dra kablar för klatta livet.

Leta efter rea och på blocket så kan man fynda!
Frågar du MDS har BRL fel 100 gånger av 100.
Senast redigerat av MIKK0 (23 oktober 2008)

1 585 Inlägg
23 oktober 2008
En fråga bara varför monterar du inte det själv? Är ju inte direkt något svårt jobb. Samt att du får ner kostnaderna en hel del. Och då kan du köpa bättre basar och högtalare;) Annars så tror jag nog att jag håller med MDS då jag vet att bmw är ruskigt svåra att få till ett bra ljud i eftersom dom är så bra isolerade. Så en bandpasslåda är nog det bästa alternativet.

Designer.
1 260 Inlägg
23 oktober 2008
Bas 2x495: http://www.micro.se/tillbehor/bilstereo … _600w-4094
steg 1295: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331578
Fram kit 1049: http://www.micro.se/tillbehor/bilstereo … um_k-90307
Hu Delphi Grundig X330SD 1390: http://dbakuten.se/detail.php?item_id=16227
+ kabelkitt ~1500kr?
+ lulllull 500
summa = 6724. be någon firma kapa färdiga skivor efter ritning från nått firma borde inte kosta så mycket.

Bör vara ett likvärdigt paket om man ser till kostnaderna! vill man ha roligare basar kan man ju ta det.
Sen beror det ju på om man vill ha dunk dunk eller inte.

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Jag vill inte ge mig in på att montera allt själv, kan verkligen ingenting om det hmm
Är det bra grejer som du länkade MIKK0?

Och varför ska det vara så jääkla dyrt att bygga en bandpasslåda, 2500kr känns massivt när en tom 12" baslåda kostar 799kr. I och för sig nämnde han på MDS att det skulle ta ca 1 - 1½ dag att bygga om bilen jämfört med 4-5 timmar när det gäller andra bilar.

16 197 Inlägg
23 oktober 2008
Tarre skrev:
Jag vill inte ge mig in på att montera allt själv, kan verkligen ingenting om det hmm

Och varför ska det vara så jääkla dyrt att bygga en bandpasslåda, 2500kr känns massivt när en tom 12" baslåda kostar 799kr. I och för sig nämnde han på MDS att det skulle ta ca 1 - 1½ dag att bygga om bilen jämfört med 4-5 timmar när det gäller andra bilar.

saken e den att de färdigbyggda lådorna byggs i så pass stor upplaga så därför blir dom billiga..

bygga bandpasslåda tar ju ett tag.. sen kostar ju MDF å portar en del..  kostar ju säkert 500-800 i timmen att bygga den om du går till en stereobutik.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Designer.
1 260 Inlägg
23 oktober 2008
Tarre skrev:

För att dom tar ut en peng i timmen för att göra allt. 5310kr / 12h = 442,5 / h. dock så ska dom ju ha lite trä och så med. Så lite mindre i timmen blir det.

Edit: nån hann före.roll

Sakerna är inte sämre än sakerna du skulle få på mds enligt mig. huvudenheten kanske är sämre, har inte hört den från pionner. Tycker dock grundig är värd pengarna! kit högtalarna från kicker låter bättre enligt mig iaf. Har inte hört soundmagus steget men har hört gp3, tror inte soundmagus är nå sämre, mer watt per krona om inte annat.

OLAGBG
596 Inlägg
23 oktober 2008
Jag skulle kört MDS.
Vrf vil du ha en specialbyggd låda för.
Köp en fä'rdig från mds "MDS VENTURI 121" = 799:-
Så kan du istället välja en bättre bas.

OLAGBG
VOLVO

7 277 Inlägg
23 oktober 2008
olagbg skrev:
Jag skulle kört MDS.
Vrf vil du ha en specialbyggd låda för.
Köp en fä'rdig från mds "MDS VENTURI 121" = 799:-
Så kan du istället välja en bättre bas.

Det är en fördel om man faktiskt får in basljudet i kupén också...

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
23 oktober 2008
I detta fallet och om man absolut inte vill bygga själv hade jag klart kört på MDS linje.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Det var de på MDS som rekommendera en bandpasslåda. Också fått höra att det går att fixa en sluten 10 eller 12" bas riktad mot skisacken eller ta bort den stansade plåten som finns där för att få in basen in kupén. Så det är väl ett alternativ men undra om inte bandpasslåda fortfarande är bättre. Men rent generellt, var det något fel på artiklarna MDS valde ut åt mig? Deras slutsteg var inte så bra får jag intrycket av genom MIKK0?

Designer.
1 260 Inlägg
23 oktober 2008
Det är inget fel på sakerna, tror bara man kan få likvärdigt ljud billigare om man är ute efter det. Men det betyder ju inte att du blir missnöjd med ljudet smile och vill man inte göra det själv är det ju lämpligt att lämna in bilen.

1 634 Inlägg
23 oktober 2008
Ett annat alternativ är att åka till PM-shoppen i Solna tror jag det ligger. Därifrån lär du inte åka ifrån missnöjd.

Personligen tycker jag att de flesta stora bilstereokedjor mest prackar på kunden grejor för att göra en snabb affär utan att ta hänsyn till kundens önskemål och "behov", i vissa fall gör en sunkig installation (öppnar dörrsidan, sparkar fast högtalaren nånstans där den nästan får plats och stänger igen).

SJÄLVKLART finns det många seriösa installatörer/säljare runt om som bryr sig om den enskilda kunden, men i det stora hela gäller det nog att välja ut en som man känner till via nöjda kompisar etc.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 oktober 2008
Inte för att klamap på ngr tår hos folk men jag håller med Andreas.
Åk hellre till PM-Shoppen då Peter och Mikael Järvemyr har BRA många år i branschen i bagaget och är högt ansedda inom tävlingsscenen (även om många idag inte vet vilka det är så minns vi "äldre" dem smile )

Sedan är min egna erfarenhet av större kedjor mer att det handlar om försäljare än kunnigt folk.
Dock LÄT MDS alternatv vettigt.......dock kan man ha ett o annat o säga om MDS som både företag och om deras produkter emellanåt.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Jo jag har hört både det ena och det andra om MDS men jag träffade på en trevlig kille som jobbade där och var själv installatör vid sidan om och verkade veta vad han snackade om.
Men ska ta och ge PM-shopen ett försök, är de öppna för folk som inte är inne i ljudtävlings-scenen också? De har en fysisk butik man kan besöka?

Och tror ni det kommer bli stor skillnad mellan en bandpasslåda eller vanlig sluten låda i min bil?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 oktober 2008
Tarre skrev:
Jo jag har hört både det ena och det andra om MDS men jag träffade på en trevlig kille som jobbade där och var själv installatör vid sidan om och verkade veta vad han snackade om.
Men ska ta och ge PM-shopen ett försök, är de öppna för folk som inte är inne i ljudtävlings-scenen också? De har en fysisk butik man kan besöka?

Och tror ni det kommer bli stor skillnad mellan en bandpasslåda eller vanlig sluten låda i min bil?

Klart de är......hur tror de att de annars tjänar sina pengar? wink

http://www.pm-shopen.se/

Ta o slå dem en signal eller kika in i deras butik.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Har skickat iväg ett mail till Mikael om lite tips på produkter och så. Men om jag skulle köpa en sluten baslåda och köra med den genom skidsäcken, finns det inte risk för att konen dunkar mot baksätesplåten och går sönder?

16 197 Inlägg
23 oktober 2008
Tarre skrev:
Har skickat iväg ett mail till Mikael om lite tips på produkter och så. Men om jag skulle köpa en sluten baslåda och köra med den genom skidsäcken, finns det inte risk för att konen dunkar mot baksätesplåten och går sönder?

skidsäcken tar man ju bort å sen har man ju inte basen dikt mot sätet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök