3701
Sök

Går jag igenom besiktningen imorrn!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 oktober 2008
LiNx skrev:
Ok, så de blir lite av en chansning om jag gör ett försök imorrn..

Ang. punkt 3... så tog den nästan pensionerade gubben en snabb titt på rutan o slog ner på den fast han har ingen som helst grund till de som håller.. sprickan är lika stor som sist när jag besikta den (markerat den) o då nämnde dom inget ens..

Jep, jag har riktigt kvitto på fjäderbenen, dämparna & fjädrarna!

Kruxet är att fjädrarna sänker bilen med 30mm fram\bak, så om jag byter bara bak så blir ljuset väl helsikes fel & dom kommer förmodlingen klanka ner på de oxå...

visa dom dämpar grejjorna o ge dom en back öl sen får du hoppas på de bästa när de gäller punkt3

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

CNC operatör
280 Inlägg
28 oktober 2008
pimpad740 skrev:
_DamnIt skrev:
Fick först en månad på mig att åtgärda fel, sen fick jag en ny månad UTAN något körförbud (bara att tuta och köra), och sen skulle det ha blivit körförbud. Verkar va väldigt olika i landet? :S Jag besiktigade iaf i Eslöv i skåne, och där va det 2 månader, sen körförbud

okej när va de då? läs på baksidan på bes pappret får du se att de inte bara är att tuta å köra. tror de va 1500 i böter om du träffar på en grinig snut för att du kör med föreläggande.

eller också säger man att man är ute på test runda till exempel:P

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

32 Inlägg
29 oktober 2008
här ställer dom in lyserna om dom är felinställda smile

Charkuterist
88 Inlägg
30 oktober 2008
Kan inte annat än att önska dig alla lycka imorrn. Undrar faktiskt också om jag går igenom besiktningen imorrn :S

FreddeK
30 oktober 2008
Jessan skrev:
Kan inte annat än att önska dig alla lycka imorrn. Undrar faktiskt också om jag går igenom besiktningen imorrn :S

du gick igenom utan anmärkning=)

3 059 Inlägg
30 oktober 2008
pimpad740 skrev:
JapMax skrev:
Jag ska med besikta Mazdan imorrn kl 11.30, hade jag inte läst den här tråden hade jag glömt bort det lol

Appropå schyssta, förra året när jag besikta Mazdan fick jag nedslag på rost i ramben. Jag tyckte de va döfånigt för de va lixom inte kexigt, men han va tjurig som fan. På ombesikningen hade jag inte fixat det än (hade tänkt göra en till ombes för behövde köra med den en månad till).. iaf hade 2st 2or till som va åtgärdade..

Iaf till poängen, han kollade på den såkallade "rosten" och frågade mig om det vad dedär jag hade fått nedslag på varav jag muttrade till, sen godkände han posten big_smile

du vet om att du inte för köra med bilen förutom till och från verkstad när du fått 2a på bes? de där med att man har en månad på sig är bara för att den är "laglig" att köra till verkstad å sedan till sbp å inget annat. å nu mera får du inte 1 månad till om du åker in utan du får 2v första gången 1v andra gången å 3dje gången får du 2 dagar tror ja de va. gjorde så med 260 limon å de gick inte alls bra

Öhhh.. ? Var har du fått de ifrån? Och att det skulle ge 1500 i böter för att du kör med en bil som fått en 2'a inom den första månaden? Möjligtvis om du kör med en 2'a och inte ombesiktar inom 1 månad men inte annars.
En 2'a ger ombesiktning och du får bruka bilen under tiden (1 månad) du fixar bilen.

12 086 Inlägg
30 oktober 2008
kolvas skrev:
pimpad740 skrev:
JapMax skrev:
Jag ska med besikta Mazdan imorrn kl 11.30, hade jag inte läst den här tråden hade jag glömt bort det lol

Appropå schyssta, förra året när jag besikta Mazdan fick jag nedslag på rost i ramben. Jag tyckte de va döfånigt för de va lixom inte kexigt, men han va tjurig som fan. På ombesikningen hade jag inte fixat det än (hade tänkt göra en till ombes för behövde köra med den en månad till).. iaf hade 2st 2or till som va åtgärdade..

Iaf till poängen, han kollade på den såkallade "rosten" och frågade mig om det vad dedär jag hade fått nedslag på varav jag muttrade till, sen godkände han posten big_smile

du vet om att du inte för köra med bilen förutom till och från verkstad när du fått 2a på bes? de där med att man har en månad på sig är bara för att den är "laglig" att köra till verkstad å sedan till sbp å inget annat. å nu mera får du inte 1 månad till om du åker in utan du får 2v första gången 1v andra gången å 3dje gången får du 2 dagar tror ja de va. gjorde så med 260 limon å de gick inte alls bra

med en anmärkning som kräver ombesiktning så har man 1 månad på sig att avhjälpa felet utan att körförbud inträder och ytterligare 1 månad fast med körförbud, går du utanför den perioden så är det en helt ny besiktning som gäller.
Kör du in med utan att ha åtgärdat felet så har du 1 månad till på dig och vid 3:e besöket är det körförbud.

Sokrates kan nog reda ut exakt vad som gäller.

Så är det och de visste jag, och världens enklaste förklaring till polisen om de skulle stannat mig är att jag antingen är påväg till garaget lr bilprovningen, ha lite fantasi!

Det där med 3 veckor hit o 2 veckor dit är nått ihopdiktat, ovan beskrivna är de korrekta.

12 086 Inlägg
30 oktober 2008
Smajly skrev:
pimpad740 skrev:
JapMax skrev:

Öhhh.. ? Var har du fått de ifrån? Och att det skulle ge 1500 i böter för att du kör med en bil som fått en 2'a inom den första månaden? Möjligtvis om du kör med en 2'a och inte ombesiktar inom 1 månad men inte annars.
En 2'a ger ombesiktning och du får bruka bilen under tiden (1 månad) du fixar bilen.

Läser man reglerna får man inte bruka bilen mer än nödvändigt. Det är ju en tolkningsfråga, men nödvändigt låter ju lämpligt som att köra dom sträckorna det tar för att laga bilen. Medans vissa kanske tycker att köra till jobbet och affären är lika nödvändigt. Att köra en skattad och försäkrad bil med körförbud till verkstad och bilprovning är tillåtet jämt, så de är igentligen bara onödigt krångligt.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 oktober 2008
Till o från verkstad+besiktning me 2or...

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2008
pimpad740 skrev:
_DamnIt skrev:
Fick först en månad på mig att åtgärda fel, sen fick jag en ny månad UTAN något körförbud (bara att tuta och köra), och sen skulle det ha blivit körförbud. Verkar va väldigt olika i landet? :S Jag besiktigade iaf i Eslöv i skåne, och där va det 2 månader, sen körförbud

okej när va de då? läs på baksidan på bes pappret får du se att de inte bara är att tuta å köra. tror de va 1500 i böter om du träffar på en grinig snut för att du kör med föreläggande.

Okej, för jag körde där ifrån, och använde bilen dagligen, tills jag fick den igenom.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
30 oktober 2008
Jag säger så här. Har man inte fått körförbud så använder man bilen som vanligt.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

70 Inlägg
30 oktober 2008
Det verkar som han aldrig kom ut från besiktningen tog dom ner han i källaren och knöt fast han på en stol och vrålar "hur dumma i huvet tror du att vi är" haha nej men vart tog pöjken vägen big_smile

Pain is temporary glory last forever

157 Inlägg
30 oktober 2008
dom besiktar ej  människor bara bilar

audi 100

730 Inlägg
30 oktober 2008
Men man får väl ha i princip hur dåliga stötdämpare bak ? bara de är "hela" ? yikes

Fölkesberg Racing =)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 oktober 2008
Shallie skrev:
Men man får väl ha i princip hur dåliga stötdämpare bak ? bara de är "hela" ? yikes

nej bilen ska inte gunga för mycke då blir den ju en trafikfara

2slow

730 Inlägg
30 oktober 2008
azid skrev:
Shallie skrev:

nej bilen ska inte gunga för mycke då blir den ju en trafikfara

Ja jo visserligen det har du rätt i smile men man kan kapa fjädrarna så blir den stum och bra .. smile om hon ändå har nya i bagagen tongue

Fölkesberg Racing =)

Charkuterist
88 Inlägg
30 oktober 2008
Freddeponken skrev:
Jessan skrev:

du gick igenom utan anmärkning=)

Japp smile Gick igenom besiktningen utan anmärkning smile

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
30 oktober 2008
Är det inte bara att fixa ändå? Någon gång måste det ju ändå fixas, liksom...

Eliminator
1 441 Inlägg
30 oktober 2008
Angående 2:or.

Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (30 oktober 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Sök