3088
Sök

Motorrenovering Volvo 855 T5 [Montering]

143 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#41
Nä, det blev lite mycket just där.. ehm...


143 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#42
Hittade infon om inställningen av kammarna. Så nu är det bara att försöka fixa ett verktyg.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=242749


8 250 Inlägg
17 mars 2009
#43
Mccoy skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 4u7co1.jpg

Dom ska alltså stå såhär? Och veven ska stå mot markeringen på oljepumpen?

Insugskammens spår över centrum och avgas under...

Japp, där har vi korrekta inställningen. Har man inget tolk eller mätte upp med klocka innan man satte dit toppen så är det bara att gå efter den märkningen.


Hårdast
143 Inlägg
17 mars 2009
#44
packningsklistret har för övrigt en tendens att hamna i diverse oljespår å grejor i carriern om man har för mycket..

Sen om det har någon negativ inverkan kan jag inte svara på.
Men det känns ju inte bra..

143 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#45
Mm.. blir nog att limma om (blev nog lite mkt..), och sen går insugskammen trögare än avgaskammen.


143 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#46
Har skruvat bort kåpan o kollat upp hur mkt lim det låg i spåren, och jag kan ju säga såhär: Det såg värre ut än va de va. Inga igensatta kanaler eller dyl. Tog en massa extra tid att ta bort limmet o limma tillbaka. Men nu är man ju säker på hur de ser ut iaf. En ny uppdatering av tråden kommer snart med nya bilder!


143 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#47
Var dags för vårstädning i garaget så innan det ville jag ha ihop motorn för att slippa tejpa den tät. Dammar ordentligt när man sopar golvet.

Började att montera tillbaka ventilkåpan, detaljerna för kamremstransmission + nya kåpor. Sen rengjorde jag grovfiltret på sugledningen i tråget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624418_favx90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624420_n9gusg.jpg

Efter diskningen av oljetråget när jag rengjorde blev en liten ventil rostig invändigt så den byttes ut mot en ny, 330 spänn ville dom ha för typ en bult med ett hål i...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624421_6tjhsr.jpg

Limning av tråg.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624422_lpbgud.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624425_ckom1p.jpg

Efter att motorn var "tät" var det bara att börja städa, blev en hel svart sopsäck med bara massa torkpapper från rengöring.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624426_4ljylw.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624427_w4rayv.jpg

Monterade packboxarna för kamaxlarna och monterade remmen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624428_syen5u.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624430_rx7j3k.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624449_z81v6g.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624453_jq28n6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/624456_k4drpa.jpg

Ska plocka ihop saker att lämna in för glasblästring så att det går att fortsätta montera till nästa helg, bla motorfästen, insug, växellådskåpor div fästen mm.

Åter tillbaka nästa helg.


Hojmek
748 Inlägg
15 april 2009
#48
Riktigt nice renovering, fick ett tips på volvo att man tydligen "helst" ska rolla dit packningslimmet. smile

429 Inlägg
15 april 2009
#49
Väldigt intressant, följs smile

// Pontus

143 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#50
Bodegan skrev:
Riktigt nice renovering, fick ett tips på volvo att man tydligen "helst" ska rolla dit packningslimmet. smile

Japp, det är rollat lim. Köpte en stukatursroller på Bauhaus (lite hårdare skumgummi), gick väldans bra att rolla ut limmet med den.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
13 maj 2009
#51
riktigt fint projekt! tar sin lilla stund ser jag smile hur går det nu då? startat än?
lycka till och kika gärna in min projekt tråd som finns under min sida wink

mvh micke

-den satt som en fläskläpp-

143 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#52
Har återigen stått ett tag för att massa andra projekt har kommit ivägen.. Håller på och snickrar staket till tomten för fullt.... Men ibland så hinner man med ett ryck i garaget.

Plockade ihop det sista sakerna för blästring förutom insuget som kommer lämnas bort för tvätt/glasblästring.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/667742_0fi0b2.jpg
Före blästring

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/667743_fuafp9.jpg
Efter blästring

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/667745_wwefgp.jpg
Målning av termostathus

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/667746_75up81.jpg
Monterade även pinnbultarna för grenröret


1 867 Inlägg
25 maj 2009
#53
Jag hoppas innerligt att de där bultarna som håller skvalpskyddet är limmade med loctite?
Motorn ser sjukt ren ut, riktigt fint.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

143 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#54
Koop skrev:
Jag hoppas innerligt att de där bultarna som håller skvalpskyddet är limmade med loctite?
Motorn ser sjukt ren ut, riktigt fint.

Självklart big_smile Skulle aldrig våga dra dit dom utan..


143 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#55
Skruvade isär generatorn för rengöring och upptäckte att lagren var i stort sett slut..

Nån som vet om man kan byta lagren eller om man måste köpa en ny?

Passar en generator från en 960 3.0 -91a? Ser ut att vara samma bultinfästning, det enda som jag ser skiljer är anslutningsplaceringarna för elen och att den från 960 är på 120A istället för 100A i 855an.


1 867 Inlägg
25 maj 2009
#56
Läs på lagren och se om det står några nummer, är det relativt vanliga lager så kan du ju bara köpa nya.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

143 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#57
Ska kolla, annars skruvar jag ihop den o köper en ny.. Hittade en firma i Sthlm som renoverar generatorer och lämnar man in den gamla så får man en nyrenoverad för 1200:-

http://frejbildelar.e-butik.se/?artnr=5 … ;cat_id=48


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 maj 2009
#58
Kollade du upp rundheten på vevstakarna i storändan och lilländan?

Det finns en stark misstanke om att det var därför min motor rasade strax efter renoveringen - och nu när motorbyggaren mätte upp dem så var även de nya H-profil stakarna ej runda, så de fick honas om allihop.
Senast redigerat av TurbOla (26 maj 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

143 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#59
Nä, jag gjorde inte det. Men nu har man ju skruvat isär och ihop några gånger så det går ju fort att plocka isär den igen tongue Kanske skulle ta o lämna in dom för kontroll ändå...


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 maj 2009
#60
Jag fick ge 800kr för att hona om alla stakarna, uppmätningen ingick i priset av renoveringen. smile

800kr nu är billigt jämfört med en ny renovering om ett par hundra mil... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök