2671
Sök

Ojämn tomgång 9-5a

71 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej

har en mycket konstig tomgång på 9-5an. den går från ca900 varv ner till 4-500 varv och sen upp igen till 900 även turbo mätaren går ner nästan i botten när detta händer

någon som har någon ide vad detta kan bero på? det kan gå mellan 1 och 2 minuter mellan gångerna den går ner så långt

/Andreas


4 586 Inlägg
71 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#3
det kommer även om man stänger av hela klimatanläggningen så det spelar ingen roll har provat att stänga av alla lampor i bilen.


71 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#4
var ute och körde idag och märkte bara att den hostade till någon enstaka gång under körning men på tomgång är det som jag beskrev det innan.

/Andreas


Snål gnällspik
402 Inlägg
25 oktober 2008
#5
Lika bra att ha en tändkassett liggande i bagaget om man har en saab...

Volvo S80 2,9.

71 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#6
jasså varför det?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 oktober 2008
#7
dom är sådär min gör lika och svärgubbens med...

2slow

71 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#8
är det därför den hostar på tomgång?


Snål gnällspik
402 Inlägg
25 oktober 2008
#9
AndreasH skrev:
är det därför den hostar på tomgång?

Tja jag vet inte men saabmotorer brukar inte krångla mycket och om de gör det så misstänker jag alltid tändkassetten.  På min 9000 var det precis som jag hade fått skit i förgasaren -gick på 2-3 cylindrar, gick ner på tomgång, gick normalt osv..kan bli många konstiga symptom.
Dessutom så kan ju kassetten ge upp precis när som helst! så varför inte ha en extra ?
Senast redigerat av perzy (25 oktober 2008)

Volvo S80 2,9.

71 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#10
okej. får nog ta och titta lite närmre på detta i veckan.

tackar smile


7 280 Inlägg
25 oktober 2008
#11
Prova byt tändstift till och börja med.
Tror dom heter BCPR-6ES11 som man bör ha till saabarna, inte helt säker dock.
Fråga på saabturboclub, dom är riktigt duktiga på saab!


71 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#12
Tackar tongue har redan köpt om jag inte minns fel så hette dom nog så ska inom en okq8 mack och byta både olja, oljefilter och tändstift och se om det hjälper smile men tackar för tipset tongue


7 280 Inlägg
25 oktober 2008
#13
Se även över vakumslangarna, dom kan bli lite ruttna med åren.
Är inte så hemskt jobbigt att byta ut dom samt kostar nästan inget.


71 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#14
ursäkta att man är lite korkad men vilka slangar menar du alltså var hittar man dom under allt roligt under huven ?

/Andreas


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 oktober 2008
#15
Brains skrev:
Se även över vakumslangarna, dom kan bli lite ruttna med åren.
Är inte så hemskt jobbigt att byta ut dom samt kostar nästan inget.

Med åren? Jag antar att han syftar på 9-5an han har online och det är en -05, jag tvivlar på slangarna.

Rock'n Roll

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
26 oktober 2008
#16
Det låter klart som tex en slang/kabel som lossnat någonstans smile Annars kan vevaxelgivare vara en het kandikat!

Men åk till en verkstad så kan dem kolla bilen med tech2 så får dem troligvis fram vad det kan vara!

Kan ju vara från dåliga stift till att toppen har spruckit roll
Senast redigerat av kwansa (26 oktober 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

71 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#17
mjo får nog ta och göra det faktiskt. ska prova och byta olja,oljefilter och stift först hjälper det inte så får det bli Saab nästa.

/Andreas


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
26 oktober 2008
#18
Går den bara ojämnt på tomgång? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

71 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#19
ja alltså den går ner ifrån 900 varv "tomgång" till dryga 400 och wips upp till 900 varv igen, inte hela tiden utan då och då på tomgång kall som varm oftare när den är varm men märkte även idag när jag körde drygt 8 mil totalt att den hosta till och ryckte i körningen typ 5 gånger och då rörde bara turbo mätaren sig inte varv mätaren.

/Andreas


4 586 Inlägg
26 oktober 2008
#20
att läsa felkoder brukar lösa mycket



Sök