2662
Sök

Ojämn tomgång 9-5a

71 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Man kan inte köpa en sådan pryl som man kan läsa sina felkoder på bilen eller man måste in på Saab med bilen?

Diktator
433 Inlägg
26 oktober 2008
Enklast att åka till saab då dom grejerna man köper själv ofta strular.. på så pass nya bilar som -05 har dom fixat tändkassetterna.. Men det kan ju fortfarande vara det felet. Det är inte i samband med att du vrider på ratten eller liknande? Saabarna har ju så låg tomgång så när servopumpen börjar arbeta rycker den ned sig lite innan styrboxen hinner ändra på varvet..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

2 164 Inlägg
26 oktober 2008
Har du rätt tåndstift i?
PFR 6 H 10 ska de vara om de inte är en aero då de är BCPR 7 ES11 av märket NGK endast!

MVH

F
Senast redigerat av Fredrik-79 (26 oktober 2008)

71 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
BCPR 7 ES11 är det som sitter i sedan den servades på märkesverkstad samt att det dessutom står i boken till bilen att det ska vara dom här stiften men det är ingen aero utan en ARC 185 HK

71 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Nu har jag varit ute och kört väldigt mycket samt bytt olja,stift och oljefilter men det hjälper inte, har även märkt att felet uppstår betydligt mer nu än det gjorde innan dock märkte jag att det blev värre innan jag byta stift och det där., dessutom testade jag att köra med bara farthållaren och jag tycker nästan att det blir något värre då kan ju vara en inbillning men ja.

motorn är väldigt pigg.

någon som har något tips?

/Andreas

2 164 Inlägg
4 november 2008
Byt till platina stiften och rengör spjällhuset.
Då kan nog felet vara borta!

MVH

F

71 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
borde inte bilen rycka och ha sig hela tiden isåfall? den gör som sagt det bara då och då. det kan gå många minuter imellan.

/Andreas

2 164 Inlägg
4 november 2008
Kan vara så enkelt att de inte är platina stiften i.
De funkar ja med dom andra men platina stiften funkar bättre.
Spjällhuset kan de också vara men de är nått som du måste rengöra och sen testa.

MVH

F

71 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
ursäkta en dum fråga men var hittar man spjällhuset?

/Andreas

2 164 Inlägg
4 november 2008
Om du ser plaströret som går från ICn (intercoolern eller ladd luft kylaren) upp till just spjällhuset som sitter på insuget där även spridarna sitter innan de går in i toppen.
Sen så är de elektriskt så ta de lugnt och kom ihåg allt du tar bort så du tar och monterar tillbaka de rätt.

MVH

F

71 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
okej får göra det i helgen då när det är ljust och jag har tid..

jag får inte nått klydd att den måste nollställa nått med tech 2 osv?

/Andreas

6 Inlägg
5 november 2008
Finns flera saker som kan påverkar tomgången. Men 2 är ganska vanliga på Saab 9-5

Vevaxelgivaren som du kan byta själv och som är en svag länk på 9-5'an.
Vanligen är tomgången dålig när bilen är varm samt att den är svårstartad om det är vevaxelgivaren som är kass.
Kolla länken hur du byter
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cps … p?nsteps=2

Luftmassemätare som du också kan byta men den kostar rätt mycket.

-------------------------------------------------------
Christof | Saab 9-5 Aero SC 2004 aut
-------------------------------------------------------

71 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Nu helt plötsligt går motorn som den skall igen utan att jag gjort nått. ligger konstant på ca:900 varv på tomgång utan ryck lika så när man kör, skumt detta..

tackar för alla svar och så smile

/Andreas

Sök