har kikat lite på a-alt avgassystem, dom va ganska billiga 1650 för 3" sport kat och katalysatorteknik tog 1750....undra vilken av dom som är bättre elr om de är nån skillnad överhuvudtaget
Vad är anledningen till att ha race-katt om den inte går igenom besiktningen? I så fall kan man väl lika gärna köra utan? Hur blir det med felkoder och så om man kör med rakt rör istället?
jag tänkte mer på en godkännd sport-katt, dom kostar ju "bara" 1600kr och lär ha bättre flöde än skräpet som sitter där just nu iaf, insprutningen märker ju ingen skillnad sålänge lamda sonden sitter kvar
tja tillbilen.se har sportkatt 3"har hört att dom skall vara bra och billiga med . nej tror inte det finns racekattar som är godkända.
Visst finns det race-kat's som är SBP godkända. Speedparts som exempel (typisk återförsäljare för oss SAAB ägare) säljer 100cells katalysatorer som kan kapas efter behov, 2,5" till 4".
Men jag antar att det kvittar vilken bil man har om man bara jagar kat...
Edit: http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_avg_uni_kat.shtml Vet inte om det är emot reglerna att posta länk till företaget så, men det är inte i reklamsysfte. På sidan hänvisas det till lite pdf'er ang. regler och annat.
Hoppas det är rätt? Hoppas det löser sig iallafall.
Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Fint, då var det som jag trodde. Men hur blir det med felkoder och så då om man kör utan? Man vill ju inte ha en lampa som lyser konstant... Men samtidigt kanske ha alla andra funktioner ur samma lampa...
Fint, då var det som jag trodde. Men hur blir det med felkoder och så då om man kör utan? Man vill ju inte ha en lampa som lyser konstant... Men samtidigt kanske ha alla andra funktioner ur samma lampa...
Men varför köra utan?
Nu har jag inte råkat ut för det för jag har inte testat köra utan kat i nån bil, men du kommer antagligen få en 2:a efter 7minuter om du dyker upp hos SBP utan kat. Och det utan felkoder i din bil. Eller du vill köra utan ändå?
Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
nu spårade tråden lite ur här , går en bil igenom( de är min s90 de gäller) besiktningen med en 3" racekatt? och en liten sidofråga, kan man köra bilen på etanol på besiktningen elr märks de ?
Fint, då var det som jag trodde. Men hur blir det med felkoder och så då om man kör utan? Man vill ju inte ha en lampa som lyser konstant... Men samtidigt kanske ha alla andra funktioner ur samma lampa...
Men varför köra utan?
Nu har jag inte råkat ut för det för jag har inte testat köra utan kat i nån bil, men du kommer antagligen få en 2:a efter 7minuter om du dyker upp hos SBP utan kat. Och det utan felkoder i din bil. Eller du vill köra utan ändå?
Varför jag vill köra utan är för att jag inte har lust att släng iväg 4000 i dagsläget på en racekat, annars skulle jag självklart gjort det, köper troligen en innan nästa besiktning så det blir inga problem. Men det är pengarna som bestämmer tyvärr.
finns ju racekattar för 2500 på a alt avgas...... tror inte bilprovningen kollar de så noga faktiskt, de enda dom kollar är väl avgasvärdet och att de sitter nånting där, men hur är flödet mellan en original keramisk katt, 3" sport katt och 3" race katt?