2754
Sök

Kräningshämmare till Ford Sierra -88

83 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej,

Någon som vet vad de sitter för krängningshämmare på en sierra -88 original ?

Bilen svajar väldigt mycke o krängare som fan.
Så jag antar att dom är ganska klena!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 oktober 2008
#2
De är en Sierra 2.0I GL om de spelar nån roll.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

979 Inlägg
25 oktober 2008
#3
min kränger den med. Dom gör det:) Pröva nya hämnare samt byt till frisdka dämpare & fjädrar. Då händer de nog grejjor. Ja ska iaf göra de:)

Hpc

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 oktober 2008
#4
Jo misstänker att de har med alltsammans att göra, även däcken lär påverka en del då de är rätt hög profil och ett billigare märke (tänker på att ryggen i däcken brukar vara svagare på dem). Men om man fick reda på vad för krängningshämmare som brukar sitta där och vad man kan välja mellan så vore de ju ett stort plus.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (25 oktober 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 oktober 2008
#5
patrikhornfeldt skrev:
Men om man fick reda på vad för krängningshämmare som brukar sitta där och vad man kan välja mellan så vore de ju ett stort plus.

bara lägga sig under bilen och mäta sen googla....finns det inga grövre får man göra några själv...


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 oktober 2008
#6
MeloveGolf skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Men om man fick reda på vad för krängningshämmare som brukar sitta där och vad man kan välja mellan så vore de ju ett stort plus.

bara lägga sig under bilen och mäta sen googla....finns det inga grövre får man göra några själv...

jo, men nu pratar ju jag åt kompisen, trådskaparen, och ja har sagt åt han att mäta, men han har inget skjutmått.. förövrigt så har ja googlat angående detta, och de går inte att hitta. sen, angående att göra dem själv, så ska man ju ha tillgång till fjäderstål isf, och de lär ju kosta en del.

EDIT: Tanken var ju att om nån som kör dessa bilar och har skruvat i dem kunde svara så skulle ju allt bli mkt enklare tongue
Senast redigerat av patrikhornfeldt (25 oktober 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 oktober 2008
#7
patrikhornfeldt skrev:
MeloveGolf skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Men om man fick reda på vad för krängningshämmare som brukar sitta där och vad man kan välja mellan så vore de ju ett stort plus.

bara lägga sig under bilen och mäta sen googla....finns det inga grövre får man göra några själv...

jo, men nu pratar ju jag åt kompisen, trådskaparen, och ja har sagt åt han att mäta, men han har inget skjutmått.. förövrigt så har ja googlat angående detta, och de går inte att hitta. sen, angående att göra dem själv, så ska man ju ha tillgång till fjäderstål isf, och de lär ju kosta en del.
P

alla har väll nått att mäta med hemma har mätt känsligare grejjer än krängare med bara tumstock...

10 sekunders på google:

4×4

Escort Cossie 29mm
Sierra Cossie & x4×4 02/90+ 28mm
XR4×4 Pre 02/90 26mm

2wd

24V Gran 29mm
2wd Cossie 28mm
Sierra Estate 28mm
Sierra Saloon 24mm


28mm ska han ha....och snälla googla är inte så svårt....


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 oktober 2008
#8
jaja, okej. ja ljög lite tongue hur som helst, oavsett om han har eller inte har nått att mäta med hemma kan ja ju inte tvinga han om han inte vill? för de vet vi ju alla att de beror på om man vill eller inte..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

321 Inlägg
26 oktober 2008
#10
steifan skrev:
Är det lika grova krängningshämmare fram som bak på Sierra? smile

Sitter i ingen hämmare bak på Sierra om du tänker att det skulle vara som på 740.


Som någon skrev, nya dämpare osv. Och polybussningar i framvagnen så är bilen säkert stabilare sen smile.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 oktober 2008
#11
Ska ta å åka till han och mäta idag tongue De roliga är att hans sierra är den absolut svampigaste bil ja har kört. Den känns fan som om den vore midjestyrd ibland wink så 28mm tycker ja verkar grovt på den, då ja har 21 fram och 19 bak på volvon och den är flera gånger stadigare.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 oktober 2008
#12
HardCore skrev:
steifan skrev:
Är det lika grova krängningshämmare fram som bak på Sierra? smile

Sitter i ingen hämmare bak på Sierra om du tänker att det skulle vara som på 740.


Som någon skrev, nya dämpare osv. Och polybussningar i framvagnen så är bilen säkert stabilare sen smile.

Okej, men de förklarar varför den känns ostadig då smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

huh?
10 427 Inlägg
26 oktober 2008
#13
HardCore skrev:
steifan skrev:
Är det lika grova krängningshämmare fram som bak på Sierra? smile

Sitter i ingen hämmare bak på Sierra om du tänker att det skulle vara som på 740..

Såpass. Inte ens på Cosworth-varianterna?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 oktober 2008
#14
patrikhornfeldt skrev:
Ska ta å åka till han och mäta idag tongue De roliga är att hans sierra är den absolut svampigaste bil ja har kört. Den känns fan som om den vore midjestyrd ibland wink så 28mm tycker ja verkar grovt på den, då ja har 21 fram och 19 bak på volvon och den är flera gånger stadigare.

28mm är inte grovt sitter 25/25 på golf orginal (vissa mk 2 / mk3  har 28mm orginal både fram/bak..)

tror det missuppfattas lite här också...svampigheten kommer inte från kränghämmaren utan snarare från slitna bussningar (dom är ju 20år gammla och säkert aldrig bytta) speciellt i hundbenen gör det stor skillnad om man har slitna bussningar.....som grädde på moset slänger vi på däck med hög profil och slitna orignal dämpare tro fan att den känns som en eka på djupt vatten...

börja i rätt ände med dämpare + bussningar så kommer den kännas som ny....
Senast redigerat av MeloveGolf (26 oktober 2008)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 oktober 2008
#15
MeloveGolf skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Ska ta å åka till han och mäta idag tongue De roliga är att hans sierra är den absolut svampigaste bil ja har kört. Den känns fan som om den vore midjestyrd ibland wink så 28mm tycker ja verkar grovt på den, då ja har 21 fram och 19 bak på volvon och den är flera gånger stadigare.

28mm är inte grovt sitter 25/25 på golf orginal (vissa mk 2 / mk3  har 28mm orginal både fram/bak..)

tror det missuppfattas lite här också...svampigheten kommer inte från kränghämmaren utan snarare från slitna bussningar (dom är ju 20år gammla och säkert aldrig bytta) speciellt i hundbenen gör det stor skillnad om man har slitna bussningar.....som grädde på moset slänger vi på däck med hög profil och slitna orignal dämpare tro fan att den känns som en eka på djupt vatten...

börja i rätt ände med dämpare + bussningar så kommer den kännas som ny....

Har ju iofs aldrig sagt att de var grovt, bara sagt att de är grovt om man jämför med volvon. Men ja fattar vart du vill komma smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök