2255
Sök

Loudness- är det farligt för ljudsystemet?

206 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Tjenare

som rubriken lyder.

Jag märkte idag att det är som dag och natt, med och utan loudness, det blev helt sjukt mycket bättre ljud i mina framhögtalare när jag slog på loudness! Mycke mer liv och ljudet blev mycke behagligare. men jag har hört att det är "oren" signal osv som kan skada elementen

jag kör framhögtalarna på huvudenheten, och högtalarna sitter lite taskigt monterade, för er som undrar tongue

2 600 Inlägg
26 oktober 2008
har alltid kört me loudness och det hat funkat fint så att dom skulle skadda högtalarna tro jag inte på. om du inte spelar för högt och spränger dom men då är det ju ditt fel tongue

gör som jag kör gubba racer=)

497 Inlägg
26 oktober 2008
loudness kan ge upphov till oren singal vid för höga volymer därför använder man aldrig detta på riktiga ljudbilar.
det är bättre att justera eqn för hand istället så kan man få renare ljud men ändå behaglig atmosvär i bilen plus att man kna spela så hemskt mycket högre med tongue

400 Inlägg
26 oktober 2008
it sucksss

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Bessewisser
556 Inlägg
26 oktober 2008
Vad är det för funktion mer eller mindre? Vad gör den?

//SkyNard

How low

21 761 Inlägg
26 oktober 2008
Den funktionen brukar förstärka frekvensområdet omkring 100 Hz och 10000 Hz så vitt jag vet, men det kan variera med olika tillverkare. Avsikten är väl egentligen att man ska kunna få "mäktigt" ljud vid låg ljudnivå, sedan när man vrider upp volymen så brukar en del loudnessvarianter minska ner sin förstärkning.
Senast redigerat av Drönirettab (26 oktober 2008)

2 665 Inlägg
26 oktober 2008
Loudness är samma sak som att vrida på baskontrollen +8db och diskanten +6db ungefär. Fast med en knapp. Och det är inte skadligt på någotvis.

Skadligt blir det när du vrider upp mera än vad din stereo klarar av, då blir det oren signal. O den orena signalen kommer tidigare eftersom du har höjt basen 8db. Då låter ju musiken 8db lägre jämfört med att spela utan loudness.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 oktober 2008
Rickard-v skrev:
Loudness är samma sak som att vrida på baskontrollen +8db och diskanten +6db ungefär. Fast med en knapp. Och det är inte skadligt på någotvis.

Skadligt blir det när du vrider upp mera än vad din stereo klarar av, då blir det oren signal. O den orena signalen kommer tidigare eftersom du har höjt basen 8db. Då låter ju musiken 8db lägre jämfört med att spela utan loudness.

Det bör korrigeras till att steget kommer skicka den distade signalen. +8dB (om det nu är det) betyder att steget skall ge ut i runda tal 6-7ggr effekten just där..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Smålänning
7 883 Inlägg
26 oktober 2008
Ett tips:

Behöver du ha loudness på så har du för dåligt framsystem. När jag hade GAS-skit i bilen hade jag det på, men bytte till DLS och då behövdes inte loudness för att få värme och klarhet i ljudet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

206 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Twin_cam:

Focal Polyglass V1 kit, ingen "gas-skit" där inte tongue

dock så är det inte bra monterat, så det nog där skon klämmer

Jag märkte även att konen rör sig avsevärt mycket mer när man har loudness, fastän ljudnivån är ungefär densamma

Så tror ni att jag får ungefär samma ljud om jag dämpar dörrarna osv och kör högtalarna på ett tvåkanalssteg av billigare variant?

807 Inlägg
27 oktober 2008
Gör om installationen och kör vanlig signal, hur många speltimmar har frontsystemet? Mitt focal lät skit i typ 40 timmar, nu rockar det nå fruktansvärt bra, men det förutsätter att du kopplar dom till ett bra steg, för bilstereon orkar inte ens komma i närheten av vad dom högtalarna vill ha i rmswatt!

så mitt tips är:

Installation: gör om, gör rätt!
Slutsteg: köp inga skitgrejer med kalleanka watt!
Använd bra kablar, snåla inte på sånt!
Och sist men inte minst så tycker jag att du ska använda asfaltsmatta i dörrarna, dämpar bra och ger en klart bättre ljudbild

Good luck m8

I'd rather die like a man, than live like a coward

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 oktober 2008
Grodan74 skrev:
Twin_cam:

Focal Polyglass V1 kit, ingen "gas-skit" där inte tongue

dock så är det inte bra monterat, så det nog där skon klämmer

Fixa! smile

Jag märkte även att konen rör sig avsevärt mycket mer när man har loudness, fastän ljudnivån är ungefär densamma

Perfekt om man vill spela sönder grejerna.

Så tror ni att jag får ungefär samma ljud om jag dämpar dörrarna osv och kör högtalarna på ett tvåkanalssteg av billigare variant?

Dämpa dörren, montera det STABILT och så mer ren effekt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

10 287 Inlägg
27 oktober 2008
Det finns en hörselmässig anledning till Loudness och det beror på att örats känslighet för olika frekvenser varierar med ljudtrycket.
Det finns dock en del problem med inbyggd default-loudness.

Se även här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

206 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Okej, tackar så mycket för alla svar. Ska dämpa dörrarna snarast, spelar det någon roll om man använder vanlig billig asfaltsmatta från mekonomen eller sån där dyr där man får betala typ 600 spänn för några ark?

Sen, är det någon som har några tips på hur man fixar monteringen bra? bilder?

1 400 Inlägg
28 oktober 2008
Angående dämpning så tycker jag att du ska satsa på Dynamat Extrem.
Det fins  paket till 2 dörrar för 999 kr på bla.. Blekinge bilradio.

Mekonomens asfaltsmatta lossnar på somaren när solen värmer.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 785 Inlägg
28 oktober 2008
Grodan74 skrev:
Tjenare

som rubriken lyder.

Jag märkte idag att det är som dag och natt, med och utan loudness, det blev helt sjukt mycket bättre ljud i mina framhögtalare när jag slog på loudness! Mycke mer liv och ljudet blev mycke behagligare. men jag har hört att det är "oren" signal osv som kan skada elementen

jag kör framhögtalarna på huvudenheten, och högtalarna sitter lite taskigt monterade, för er som undrar tongue

Loudness är en funktion som får en sämre anläggning att låta fylligare.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 oktober 2008
Haha, rubriken fick mig att tro att tråden var en direkt fråga till användaren Loudness här på Gorg. tongue
Men i alla fall, har fått mycket bra info om loudness nu när jag har läst ända hit.
   Min Pioneer huvudenhet har 3 olika loudness och jag kör på den tredje, högsta nivån. Det låter fylligare på min billiga installation, och så väldans högt spelar jag aldrig.. Ehum... roll Får hoppas att grejerna håller i längden. smile

Har hört att loudness kom till för att man (som konstaterat) ska kunna ha ett större djup på lägre volym, t.ex. när man lyssnar på nyheter.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

1 338 Inlägg
28 oktober 2008
micke7406 skrev:
Angående dämpning så tycker jag att du ska satsa på Dynamat Extrem.
Det fins  paket till 2 dörrar för 999 kr på bla.. Blekinge bilradio.

Mekonomens asfaltsmatta lossnar på somaren när solen värmer.

Dynamten är dyr men iofs mycket bra..
asfaltsmattan funkar bra samt sitter fast bra,bara du andvänder värmepistol när du monterar  smile
Sen är den mycket billigare med tongue

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

1 631 Inlägg
29 oktober 2008
Grodan74 skrev:
Okej, tackar så mycket för alla svar. Ska dämpa dörrarna snarast, spelar det någon roll om man använder vanlig billig asfaltsmatta från mekonomen eller sån där dyr där man får betala typ 600 spänn för några ark?

Sen, är det någon som har några tips på hur man fixar monteringen bra? bilder?

Bäst per krona är bitumen från Mekonomen. 4-5 ark per dörr är lagom.

Mina gamla dörrar tex:
http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

206 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Okaj, det blir mekonomen-dämpning för min del (en pengafråga smile )

Är det någon som har förslag på hur jag kan fixa till baffeln? jag har ingen jättestor lust att dra igång me glasfiber å sånt där tongue kan man bara förstärka upp den nuvarande baffeln mot plåten?

Sök