3484
Sök

Vilka servicearbeten kan vi (ej mek-kunniga) göra själva?

8 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#1
Vi som inte har mekat med bilar-vad kan vi göra för servicearbeten?
Har genom Garaget fått tips om:
1) Byta motorolja. Gick mycket bra.
2) "       tändstift.     -"-

Vad blir nästa gör det själv jobb?

Har en Toyota Corolla 1.4  -00.

DFFL
9 020 Inlägg
26 oktober 2008
#2
Luftfilter kan du ju byta själv.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

511 Inlägg
26 oktober 2008
#3
bogartius skrev:
Vi som inte har mekat med bilar-vad kan vi göra för servicearbeten?
Har genom Garaget fått tips om:
1) Byta motorolja. Gick mycket bra.
2) "       tändstift.     -"-

Vad blir nästa gör det själv jobb?

Har en Toyota Corolla 1.4  -00.

Du bytte oljefilter i samma veva väll?

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

Muttley
26 oktober 2008
#4
bogartius skrev:
Vi som inte har mekat med bilar-vad kan vi göra för servicearbeten?
Har genom Garaget fått tips om:
1) Byta motorolja. Gick mycket bra.
2) "       tändstift.     -"-

Vad blir nästa gör det själv jobb?

Har en Toyota Corolla 1.4  -00.

tändkablar, bromsvätska, kupefilter?

sen innan du går vidare på bilen så kan du läsa detta här också. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18184

2 014 Inlägg
26 oktober 2008
#5
Rubrik fixad. Rekommenderar att du läser reglerna om rubriker innan du startar en ny tråd.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

4 586 Inlägg
27 oktober 2008
#6
du borde även kunna byta bromsbelägg med lite hjälp av en vän eller en bra beskrivning. Skaffa dig en gör-det-själv handbok


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 oktober 2008
#7
jorre83 skrev:
du borde även kunna byta bromsbelägg med lite hjälp av en vän eller en bra beskrivning. Skaffa dig en gör-det-själv handbok

Säger bara Haynes. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Pan
27 oktober 2008
#8
bara köpa ngt mög att pilla på och lära sig tongue Jag köpte min första bil när jag var 18. Innan dess hade jag inte mekat någonting. Nu har jag bytt motor b230 konvertering av 360, bytt koppling på 940, Bytt drivaxel på en sierra. Är väl dom stora grejerna jag gjort. Bara man har tid och intresse så lär man sig big_smile

Men byta olja/filter,Tändstift,luftfilter,bränslefilter,stötdämpare,bromsar ska inte vara några problem.

mvh

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 oktober 2008
#9
Fan. Borde kanske köpa mig en gammal 240 eller nåt igen, och börja kolla på lite sånt här.
För jag är verkligen sämst i världen när det gäller själva mekandet. Jag funkar bättre ihop
med datorprylar, och sådana teknik-saker. wink


1 963 Inlägg
27 oktober 2008
#10
tkd_rille skrev:
bogartius skrev:
Vi som inte har mekat med bilar-vad kan vi göra för servicearbeten?
Har genom Garaget fått tips om:
1) Byta motorolja. Gick mycket bra.
2) "       tändstift.     -"-

Vad blir nästa gör det själv jobb?

Har en Toyota Corolla 1.4  -00.

tändkablar, bromsvätska, kupefilter?

sen innan du går vidare på bilen så kan du läsa detta här också. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18184

Tycker inte man ska pilla med bromsvätskan om man inte är mek kunnig..

Men are not born - Men are made

2 924 Inlägg
27 oktober 2008
#11
En otroligt inviduell frågeställning...

En del lär ju sig direkt bara dom saker på ett par bilder... andra lyckas inte dra skruvar åt rätt hall även om de blivit undervisade 100ggr…

Haynes reparationsböcker tycker jag är en bra start för många men även där ska man ta det med en nypa salt då vissa operationer som ex kolvringsbyten kan se enkelt ut i dess beskrivning...

"Ej mek-kunnig" kan betyda så väl den snart pensionerade tanten som är lokalvårdare på jobbet, bög-frisören vid torget eller civilingenjören i mekatronik som kan det mesta teoretiskt... de går lixom inte att jämföra så väl occh heller inte säga svart på vitt men de exempel som nämnts här kan väl klassas som lättmekade.

"The hard way is the best learning way if you dare to continue trying..."

~ Life is short, have FUN! ~

8 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#12
Hej-här kommer en lägesrapport!
Har bytt motoroljan och ej GLÖMT nytt oljefilter.
Bytt kupefiltret.
Bytt tändstiften.
Avvaktar andra oljebyten tex för växellådan.
Sedan vi hördes sist har jag fått problem med radion (är oridinal) den brusar .
bandspelaren och ljudet är ok.
Fan va roligt det är att meka. Alla barn i början. Eller hur?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 oktober 2008
#13
bogartius skrev:
Hej-här kommer en lägesrapport!
Har bytt motoroljan och ej GLÖMT nytt oljefilter.
Bytt kupefiltret.
Bytt tändstiften.
Avvaktar andra oljebyten tex för växellådan.
Sedan vi hördes sist har jag fått problem med radion (är oridinal) den brusar .
bandspelaren och ljudet är ok.
Fan va roligt det är att meka. Alla barn i början. Eller hur?

Kul smile

Det är alltid kul att lära sig nya saker. Dock börjar jag bli less på att skruva då jag säkerligen gängat bultar och muttrar 25mil längre än jag kört med bilen det senaste året tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
3 150 Inlägg
27 oktober 2008
#14
Kunde själv typ inget om personbilar när jag köpte min.  Men sen blev man sugen på att fixa lite grejer (öppet filter mm.mm.mm) och då tog man bara tag i det.  Går något sönder får man komma på egna lösningar för att laga det och lära sig av sina misstag  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

BMW fantast
1 172 Inlägg
27 oktober 2008
#15
det e ju svårt att säga.. som att byta olja och oljefilter kan alla som är bilintresserade göra enligt mig, men på vissa bilar är oljefiltret sjukt svårt att komma åt så då kan man inte ligga på marken utan bilen måste upp på lyft, och e man ej mek kunnig så har man garanterat ingen lyft hemma i garaget precis.
allt beror på bilmodeller. bara för man gjort/kan en sak på en bil så kan det vara sjukt svårt på en annan bil. sitter mer saker i vägen som måste demonteras innan man kan komma åt etc...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

58 Inlägg
27 oktober 2008
#16
Med en stor portion jävlar anamma och nyfikenhet kommer man långt!!
Och har man inte försökt kan man inte säga att man inte kan!
Bytte, bromsskivor, ok och belägg på min 9-3a själv:D

Blyfot
829 Inlägg
27 oktober 2008
#17
byta olja+ filter,tändstift,luftfilter, bromaklosar, broms vätska, kontroll av glykol och spolarvätska är typiska saker alla bör kunna

"bara en mor kan älska en sån son"

BMW fantast
1 172 Inlägg
27 oktober 2008
#18
volvokrille12 skrev:
byta olja+ filter,tändstift,luftfilter, bromaklosar, broms vätska, kontroll av glykol och spolarvätska är typiska saker alla bör kunna

ska man kontrollera glykolen ska man ju ah en refragremeter för att se hur många minus grader kylarvätska klarar innan den fryser...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 oktober 2008
#19
AeroMalm skrev:
volvokrille12 skrev:
byta olja+ filter,tändstift,luftfilter, bromaklosar, broms vätska, kontroll av glykol och spolarvätska är typiska saker alla bör kunna

ska man kontrollera glykolen ska man ju ah en refragremeter för att se hur många minus grader kylarvätska klarar innan den fryser...

men vem kollar egentligen glykolen efter grader?
man tar 50/50..


12 086 Inlägg
27 oktober 2008
#20
För en annan som gör all själv är de svårt o få perspektiv på hur en ren rockie tänker. Men byta olja och stift borde vem som hällst klara, oljefiltret kan ju va lite bögigt på vissa modeller iofs.

Men kan kan byta olja, filter, stift, luftfilter, glödlampor, byta hjul och fylla på kylvätska och sånt så kan man spara många kronor. Kan man byta bromsar, leder mm finns de mer pengar att tjäna. Kan man renovera växellådor, svetsa rost, byta motorpackningar finns det inte mkt mer man inte kan göra smile

Jag har lämnat iväg bilar på hjulinställningar plus att jag lejt bort lackjobb, det är grejor jag inte kan lr vill ge mig in på.


Sök