2629
Sök

Hjälå med å få internet att fungera på stationär dator

464 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
hej jag har problem med internet, få int de å fungera. Vi har router å det skall bara va att klicka erhåll en ip adress automatiskt, fungerar på alla datorerna i huset förutom min stationära.

enligt enhetshanteraren så är nätverks kort instalerat. någon som förstår sig på mitt problem ?

Studerande
727 Inlägg
26 oktober 2008
Men du är inne på internet just nu?

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

123 Inlägg
26 oktober 2008
xXchamXx94 skrev:
Men du är inne på internet just nu?

Han sa väl att han hade fler än 1 dator i hemmet roll

Lyser lampan på nätverkskortet? Är det någon aktivitet, alltså att lampan blinkar?

464 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
har en bärbar dator + att morsan har en dator, lampan lyser på nätverkskortet.
Senast redigerat av lixer (26 oktober 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 oktober 2008
Dra igång kommandotolken, har du XP, startmenyn->Kör->cmd

Skriv sen i den: ipconfig /all
Vad står det där?

464 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Får fortfarande inte igång internet på min stationära dator, har kört ipconfig i kommandotolken å jag ser ut att bli tilldelad ipnummer men kommer inte ut på internet iallafall.

har nyligen instalerat win xp och instalerat nätverkskortet med de drivrutiner som följer med skivan och ja utgången av detta är redan angivet

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 november 2008
vad får du för IP adress och DNS adress i IP config? Bara så de e routerns ip

464 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
ip  192.168.0.  196
SUB MASK 255.255.255.0
DEFAULT GATE 192.168.0.1

detta är vad jag får fram.

116 Inlägg
3 november 2008
Testa att reparera med msn, funkade för mig en gång.

464 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
reparera med msn? det där får du nog förklara

116 Inlägg
3 november 2008
lixer skrev:

När du försöker logga in på msn så kommer det inte gå då du inte har något internet, då kommer det upp en ruta där det står Felsök  då trycker man på felsök och väntar tills det är klart då frågar msn om man vill reparera.

464 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
dantisen skrev:
lixer skrev:

När du försöker logga in på msn så kommer det inte gå då du inte har något internet, då kommer det upp en ruta där det står Felsök  då trycker man på felsök och väntar tills det är klart då frågar msn om man vill reparera.

får testa det, den sade din gateway verkar vara offline
Senast redigerat av lixer (3 november 2008)

116 Inlägg
3 november 2008
lixer skrev:
dantisen skrev:
lixer skrev:

får testa det, den sade din gateway verkar vara offline

Kunde msn reparera det?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 november 2008
Låter ju som du har rätt IP, gateway och subnet mask...har du testat med en annan kabel också? man måste beta av grejer så tar en sak i taget tongue

464 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
har testat att köra med routern, har även med enbart kabel i jacket å det fungera inte.

msn kunde inte åtgärda anslutningsproblemet.

123 Inlägg
3 november 2008
lixer skrev:
har testat att köra med routern, har även med enbart kabel i jacket å det fungera inte.

msn kunde inte åtgärda anslutningsproblemet.

Öppna kommandotolken och skriv 'ping 216.239.59.104' och kolla om du får svar

edit: Du kan även prova att uppdatera drivrutinerna från din nätverks vendors hemsida
Senast redigerat av schtunken (3 november 2008)

464 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
skall prova de tips jag har fått nu, funkar det inte får jag försöka leta upp någon som kan å hoppas det fungerar bättre för dem, har datorn hos mor, och det blir bara på helgerna jag använder datorn, har ca 40 min på vardagarna jag kan sitta här så jag har inte mycket mera tid å lägag ner denna vecka innan helgen.

skall alldeles strax fara te fjälls där jag jobbar tyvär. tack för hjälpen alla ni som svarar, mycket tacksam, det är detta jag gillar med gorg, att folk tar sig tid å hjälpa någon man inte känner. återigen tack för hjälpen ha en trevlig fortsatt vecka.

464 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
nu skulle jag behöva lite hjälp, startade denna tråd för ett tag sedan då jag inte får till internet på min stationära dator och har fortfarande inte fått till det, nu har en jag känner berättat att det kan vara problem med en brandvägg i xp som måste inaktiveras, han kom tyvär inte ihåg vars man gjorde det.

Frågade en annan person som visade hur man gjorde men naturligtvis har jag glömt bort hur han gjord. det jag minns var att man gick in i nätverkshanteraren eller vad det nu heter, någon som har någon aning om vad jag behöver göra.

mvh anders och  god jul på dig

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2008
God jul på dig också smile

Menar du Windows brandväggen? I så fall är det kontrollpanelen-->säkerhetscenter-->windowsbrandväggen-->slå på eller av

Har du nått annat skydd i datorn? Gå i så fall in i det programmet och se om du ser nått med brandvägg. försök slå av denna i så fall.

Du kan även slå din routers ip-adress i adressfältet på din webläsare och så kommer du in på "routerns sida", där finns en massa inställningar och en del roligt att läsa, kanske hittar nått nyttigt där?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök