3214
Sök

12 volts kupévärmare med timerfunktion till bilen

2 638 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#1
Har ett problem jag behöver hjälp med.

Det är så att jag letar efter en kupevärmare med timerfunktion som går på 12 volt.

Har en vanlig kupevärmare som går på 230 volt hemma men då jag jobbar mycket skift skulle det vara skönt att slippa skrapa rutorna på kvällen eller morgonen då man jobbat och kommer ut till bilen på parkeringen. smile

Vad jag är ute efter är då en kupévärmare man kopplar till 12v (cigarettuttaget) och kan ställas med timer så den startar vid en viss tid, t.ex. 2 timmar innan man kommer ut från jobbet.

Jula har en variant, kanske det närmaste jag kommer mina krav, dock så går den timern endast att ställa på 3 timmar. Dvs man måste gå ut till bilen och starta timern/kupévärmaren. Se bild nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/490701_awx56q.jpg

Är det nån som sett nån sådan kupévärmare jag menar, länka gärna till sidan osv.

Dock är jag inte ute efter bensinvärmare då det blir för dyrt, ska vara en enkel och billig lösning smile

Tacksam för alla svar.

Random Hero
4 047 Inlägg
27 oktober 2008
#2
min far har en från biltema i bilen som går på 12v o går ställa in på 6 timmar

Dog food lid. Backwards

2 638 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#3
DusanMandick skrev:
min far har en från biltema i bilen som går på 12v o går ställa in på 6 timmar

Vill kunna ställa in tiden när den ska starta på, t.ex. kl 04.00 när jag lämnar bilen och sen ska den inte starta förrens klockan är 04.00 och sen gå i t.ex. 2 timmar.

Är den så eller måste man gå ut till bilen och starta den kl 04.00?

53 Inlägg
27 oktober 2008
#4
Är det där verkligen något att ha? Har själv ingen erfarenhet av dessa, men det ringer faktiskt en liten klocka när jag läser specarna på denna typ av värmare.

Effekten brukar anges till 200W. -Om det är inmatad effekt så blir värmeeffekten långt mindre och skulle det vara värmeeffekten som anges så måste inmatade effekten vara långt mycket större.

Om man leker med tanken att det är inmatad effekt på 200W som anges, drar värmaren 16,67A vid 12V batterispänning. (Batterispänningen sjunker vintertid ganska snabbt ned till 11V då en förbrukare står på, då drar värmaren 18A!)

Skulle det vara så att man anger värmeeffekten som avges gissar jag att matningen ligger på minst 350W, då är jag mycket försiktig. Det medför att vid samma batterispänningar enl.ovan drar värmaren drygt 29A respektive 31,8A.

Ganska lätt att räkna ut hur snabbt ett 60Ah batteri blir urdraget så pass mycket att det inte går att starta bilen.

Beträffande värmeeffekten kan jag väl berätta att vid -10C får jag stå och skrapa rutor om min 230V kupevärmare gått i 2 timmar på 750W. Först om jag har jag den ställd på 2000W är det isfritt.

Nej, dessa "värmeelement" är nog på sin höjd tänkta att ge aningen värme under tiden motorn blir varm.
Senast redigerat av Slattabjornen (27 oktober 2008)

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97

157 Inlägg
27 oktober 2008
#5
sno  ström från jobbet  pakera där där det finns ström och använd timmer och den vanliga utaget

audi 100

2 638 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#6
Slattabjornen skrev:
Är det där verkligen något att ha? Har själv ingen erfarenhet av dessa, men det ringer faktiskt en liten klocka när jag läser specarna på denna typ av värmare.

Effekten brukar anges till 200W. -Om det är inmatad effekt så blir värmeeffekten långt mindre och skulle det vara värmeeffekten som anges så måste inmatade effekten vara långt mycket större.

Om man leker med tanken att det är inmatad effekt på 200W som anges, drar värmaren 16,67A vid 12V batterispänning. (Batterispänningen sjunker vintertid ganska snabbt ned till 11V då en förbrukare står på, då drar värmaren 18A!)

Skulle det vara så att man anger värmeeffekten som avges gissar jag att matningen ligger på minst 350W, då är jag mycket försiktig. Det medför att vid samma batterispänningar enl.ovan drar värmaren drygt 29A respektive 31,8A.

Ganska lätt att räkna ut hur snabbt ett 60Ah batteri blir urdraget så pass mycket att det inte går att starta bilen.

Beträffande värmeeffekten kan jag väl berätta att vid -10C får jag stå och skrapa rutor om min 230V kupevärmare gått i 2 timmar på 750W. Först om jag har jag den ställd på 2000W är det isfritt.

Nej, dessa "värmeelement" är nog på sin höjd tänkta att ge aningen värme under tiden motorn blir varm.

Jaha, ok. Mycket möjligt att dessa bara är till att användas när motorn är varm och igång. Finns det några alternativ då? Borde ju gå att lösa på nått vis wink

peking_86 skrev:
sno  ström från jobbet  pakera där där det finns ström och använd timmer och den vanliga utaget

Hade det varit ett alternativ hade jag ju inte skapat denna tråden tongue

53 Inlägg
27 oktober 2008
#7
Aker_s40 skrev:
Jaha, ok. Mycket möjligt att dessa bara är till att användas när motorn är varm och igång. Finns det några alternativ då? Borde ju gå att lösa på nått vis wink

Visst går det att lösa men det blir betydligt dyrare.
Köp en begagnad Eberspächer B1L luftvärmare. Den drivs med bensin och drar väl knappt 1A.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97

Blyfot
829 Inlägg
27 oktober 2008
#8
omvandlare me timmer?

"bara en mor kan älska en sån son"

Withlimb
210 Inlägg
27 oktober 2008
#9
volvokrille12 skrev:
omvandlare me timmer?

Bättre med en timer skulle jag tro. Timmer har han kanske inte så stor nytta av tongue

(Sorry)

105hk rent vansinne!

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2008
#10
Slattabjornen skrev:
Skulle det vara så att man anger värmeeffekten som avges gissar jag att matningen ligger på minst 350W, då är jag mycket försiktig. Det medför att vid samma batterispänningar enl.ovan drar värmaren drygt 29A respektive 31,8A.

Vi tänker ett steg till...   Du tänker på verkningsgraden, förluster mm. Men vad blir det av förluster?  jo värme, det är ju värme vi vill ha, så då är ju risig verknignsgrad toppen.

Ett värmeelement är ju i princip bara en sladd med jäkligt taskig ledningsförmåga och verkningsgrad i botten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2008
#11
Aker_s40 skrev:
Jaha, ok. Mycket möjligt att dessa bara är till att användas när motorn är varm och igång. Finns det några alternativ då? Borde ju gå att lösa på nått vis wink

Har läst om dessa på forum för små bilar som går korta sträckor.  Där hinner en lilla fjuttmotorn inte värma kupén och det är svinkallt hela åkturen.  Med denna sorts elfläkt fick man värme i den lilla kupén innan motorn blivit varm.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Blyfot
829 Inlägg
27 oktober 2008
#12
Hoevding skrev:
volvokrille12 skrev:
omvandlare me timmer?

Bättre med en timer skulle jag tro. Timmer har han kanske inte så stor nytta av tongue

(Sorry)

så pass

"bara en mor kan älska en sån son"

2 638 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#13
torpis skrev:
Aker_s40 skrev:
Jaha, ok. Mycket möjligt att dessa bara är till att användas när motorn är varm och igång. Finns det några alternativ då? Borde ju gå att lösa på nått vis wink

Har läst om dessa på forum för små bilar som går korta sträckor.  Där hinner en lilla fjuttmotorn inte värma kupén och det är svinkallt hela åkturen.  Med denna sorts elfläkt fick man värme i den lilla kupén innan motorn blivit varm.

Ok, läste att de är på 200w. Är det seriöst så att om jag sätter den i bilen och ställer timern på 3 timmar, kan det verkligen tömma batteriet?

Nån annan som sett nått liknande det jag är ute efter, eller blir det helt enkelt att stå där och skrapa alla rutor och vänta en kvart innan imman försvunnit efter att man jobbat natt?

Obeservera att det inte är för värmens skull utan för att slippa skrapa rutor tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2008
#14
Aker_s40 skrev:
Är det seriöst så att om jag sätter den i bilen och ställer timern på 3 timmar

200watt blir som sagts ovan  i regionen 16A.  det blir 16*3 = 48Ah.  Ett blybatteri ger under kontinuerlig urladdning ungefär halva kapaciteten  dvs du tömmer lätt ett normalt bilbatteri på 3 timmar med denna.

Jag tror inte den orkar hålla rutorna isfria heller för den delen.  Om vi tänker såhär, 200watt...  två st 100watts glödlampor, ställ dem under ett glasbord som är ca 1 kvadratmeter stort, orkar lamporna värma hela glasskivan så den blir 20 grader varmare än omgivningen?   testa så det du smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 638 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#15
torpis skrev:
Aker_s40 skrev:
Är det seriöst så att om jag sätter den i bilen och ställer timern på 3 timmar

200watt blir som sagts ovan  i regionen 16A.  det blir 16*3 = 48Ah.  Ett blybatteri ger under kontinuerlig urladdning ungefär halva kapaciteten  dvs du tömmer lätt ett normalt bilbatteri på 3 timmar med denna.

Jag tror inte den orkar hålla rutorna isfria heller för den delen.  Om vi tänker såhär, 200watt...  två st 100watts glödlampor, ställ dem under ett glasbord som är ca 1 kvadratmeter stort, orkar lamporna värma hela glasskivan så den blir 20 grader varmare än omgivningen?   testa så det du smile

Okej, du har säkert rätt. Är inte så kunnig angående el och sånt, men det verkar som att det nog blir att skrapa ändå hmm

Men som sagt, behöver inte alls vara varmt i bilen, bara rutorna är isfria tongue

Om det inte finns några andra billigare alternativ än bensinvärmare som väl kostar skjortan att installera?

543 Inlägg
27 oktober 2008
#16
Aker_s40 skrev:
torpis skrev:
Aker_s40 skrev:
Är det seriöst så att om jag sätter den i bilen och ställer timern på 3 timmar

200watt blir som sagts ovan  i regionen 16A.  det blir 16*3 = 48Ah.  Ett blybatteri ger under kontinuerlig urladdning ungefär halva kapaciteten  dvs du tömmer lätt ett normalt bilbatteri på 3 timmar med denna.

Jag tror inte den orkar hålla rutorna isfria heller för den delen.  Om vi tänker såhär, 200watt...  två st 100watts glödlampor, ställ dem under ett glasbord som är ca 1 kvadratmeter stort, orkar lamporna värma hela glasskivan så den blir 20 grader varmare än omgivningen?   testa så det du smile

Okej, du har säkert rätt. Är inte så kunnig angående el och sånt, men det verkar som att det nog blir att skrapa ändå hmm

Men som sagt, behöver inte alls vara varmt i bilen, bara rutorna är isfria tongue

Om det inte finns några andra billigare alternativ än bensinvärmare som väl kostar skjortan att installera?

Enkel mattematik, kupén måste vara varm för att rutorna ska vara isfria, right?

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

53 Inlägg
27 oktober 2008
#17
Aker_s40 skrev:
torpis skrev:
Aker_s40 skrev:
Är det seriöst så att om jag sätter den i bilen och ställer timern på 3 timmar

200watt blir som sagts ovan  i regionen 16A.  det blir 16*3 = 48Ah.  Ett blybatteri ger under kontinuerlig urladdning ungefär halva kapaciteten  dvs du tömmer lätt ett normalt bilbatteri på 3 timmar med denna.

Jag tror inte den orkar hålla rutorna isfria heller för den delen.  Om vi tänker såhär, 200watt...  två st 100watts glödlampor, ställ dem under ett glasbord som är ca 1 kvadratmeter stort, orkar lamporna värma hela glasskivan så den blir 20 grader varmare än omgivningen?   testa så det du smile

Okej, du har säkert rätt. Är inte så kunnig angående el och sånt, men det verkar som att det nog blir att skrapa ändå hmm

Men som sagt, behöver inte alls vara varmt i bilen, bara rutorna är isfria tongue

Om det inte finns några andra billigare alternativ än bensinvärmare som väl kostar skjortan att installera?

En plåtburk med trasor indränkta i T-röd? Billigt som f-n. Eller slå ut rutorna wink Nej förlåt jag kunde bara inte hålla mig. Inte alls illa menat.

Beträffande isfria rutor minns du kanske att jag har svårighet vid redan -10C få rent på rutorna med 750W.

torpis skrev:
slättabjörnen skrev:
Skulle det vara så att man anger värmeeffekten som avges gissar jag att matningen ligger på minst 350W, då är jag mycket försiktig. Det medför att vid samma batterispänningar enl.ovan drar värmaren drygt 29A respektive 31,8A.

Vi tänker ett steg till...   Du tänker på verkningsgraden, förluster mm. Men vad blir det av förluster?  jo värme, det är ju värme vi vill ha, så då är ju risig verknignsgrad toppen.

Ett värmeelement är ju i princip bara en sladd med jäkligt taskig ledningsförmåga och verkningsgrad i botten.

Förvisso har du poäng i vad du skriver, men det är åt skogen för dålig effekt om värmeeffekten endast är 200W för att göra nytta i kalla Norden.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97

2 638 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#18
Tack iaf att ni tog er besväret att försöka hjälpa mig med diverse bättre och sämre inlägg, uträkningar och förslag:) Får göra som man alltid gjort, snöborste och isskrapa wink

Fisketokig
2 997 Inlägg
27 oktober 2008
#19
Låter väldigt farligt detta. sådana mängder watt ur ett stackars batteri.

Ska erkänna att jag hade samma idé tidigare med liten 12V fläkt men då tänkte jag belasta mina 2st Optimabatterier i skuffen som då inte kan tömma huvudbatteriet.

Med enbart ett batteri i bilen så skulle jag inte ens våga ha den som hjälpvärmare efter start av bilen, 5 min innan bilen fått upp värmen själv.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

21 761 Inlägg
27 oktober 2008
#20
Jag har inte testat en sån "kupévärmare", men det räcker helt enkelt med att göra en snabb uträkning (som Slattabjornen gjorde) för att inse att produkten inte är ett bra köp tycker jag. Visst kan den hjälpa till att värma upp kupén en aning innan motorn har hunnit upp i temperatur, men för att få tex isfria rutor så krävs betydligt större doningar.

Tycker man att det är roligt att köpa nya batterier så kan man gärna använda en sån där. wink
Senast redigerat av Drönirettab (27 oktober 2008)


Sök