Är det där verkligen något att ha? Har själv ingen erfarenhet av dessa, men det ringer faktiskt en liten klocka när jag läser specarna på denna typ av värmare.
Effekten brukar anges till 200W. -Om det är inmatad effekt så blir värmeeffekten långt mindre och skulle det vara värmeeffekten som anges så måste inmatade effekten vara långt mycket större.
Om man leker med tanken att det är inmatad effekt på 200W som anges, drar värmaren 16,67A vid 12V batterispänning. (Batterispänningen sjunker vintertid ganska snabbt ned till 11V då en förbrukare står på, då drar värmaren 18A!)
Skulle det vara så att man anger värmeeffekten som avges gissar jag att matningen ligger på minst 350W, då är jag mycket försiktig. Det medför att vid samma batterispänningar enl.ovan drar värmaren drygt 29A respektive 31,8A.
Ganska lätt att räkna ut hur snabbt ett 60Ah batteri blir urdraget så pass mycket att det inte går att starta bilen.
Beträffande värmeeffekten kan jag väl berätta att vid -10C får jag stå och skrapa rutor om min 230V kupevärmare gått i 2 timmar på 750W. Först om jag har jag den ställd på 2000W är det isfritt.
Nej, dessa "värmeelement" är nog på sin höjd tänkta att ge aningen värme under tiden motorn blir varm.
Senast redigerat av Slattabjornen (27 oktober 2008)
9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97