1: mopederna var trimmade. (dom sa detta självmant) 2: dom får inte framföras på cykelbana 3: du har hunnit köra in i korsningen. 4: dom kör på dig när du är i korsningen. =du är först i korsningen, då har dom väjningsplikt för dig.
ja tycker detta fallet rätt så självklart, det är dom som har gjort fel å du har gjort allt rätt. inga högerregler som kan sätta dit dig lr nåt sånt.
jag stannar ju inte fö en gående lr cyklist som är 50 meter från övergångsstället bara fö att dom har företräde.
sen så såg du ju inte dom när du kontrolerade läget innnan du skulle köra in. tycker att de e ganska svårt att missa ljudet på två trimmade mopeder i bebyggelse, de låter en del. du hörde lr såg dom inte å börjar köra in å är mitt i korsningen när smällen kommer.
som ja skrev!! dom skulle ha stannat å lämnat företäde åt dig.
Det är en helt korrekt bedömning, du korsade deras väg och får därför ta smällen. Spelar ingen roll om mopederna kom i 100km/h och inte ens ska köra där, men det är fortfarande så att du korsar deras väg ock skall därmed också lämna dessa företräde.
Som hilmer säger så korsade jag ju deras väg. Jag förstår ju vad försäkringsbolaget menar med att ja har gjort fel iomed att ja inte lämnat företräde åt dom. MEN nånstans tycker man fan att när lagar korsar varandra så borde nått ta ut sig. Dom har ju gjort många fler fel än vad ja har gjort. Jag har ringt och tjatat å stått på mot försäkringsbolaget. Har även kontaktat det vittnet som fanns på plats, och han har skickat in vad han såg, och ansåg om olyckan, så får hoppas på det bästa iaf.