2466
Sök

Nu kommer snön !! PÅ MED VINTERDÄCKEN GOTT FOLK

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
30 oktober 2008
Hos mig är det assmkt frost hehe..blir kul o drifta runt sen hehe..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Avstängd
93 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
bästa däcken bak ni som skiftar själva , samt åk förbi macken och kolla trycket på dom ( brukar läcka lite när hjul ligger bara en hel sommar ) kolla att ni har minst 3mm helst 5mm mönsterdjup och att dom inte är mer än 5år gamla

mer kan ni läsa på
www.dackinfo.nu
och glöm inte vinter rusta för övrigt som jag skrev i första inlägget med oljebyte för kallstartena , kolla glykolen.iskrapa.låsolja  osv osv

Sommar däck kan vara hala redan innan snö och is när det är kallt !Vinterdäcken bör därför sitta på när temperaturen kryper under +5°C
Senast redigerat av agentchaos (30 oktober 2008)

2 271 Inlägg
30 oktober 2008
Vinterpuckarna åker på idag "innan" snön kommer!smile
Och att stockholm stannar vid första snön? Snart 30 bast och inte har jag märkt det. Finns väl andra vägar än huvudvägarna? Dom blir ändå bara blockerade av utländska lastbilar.wink

4 586 Inlägg
30 oktober 2008
bra att det kommer lite snö men blir väl bara slask som vanligt

Får se hur åretrunt däcken fungerar då. Saltbilen var ute för 2 dagar sen här

Avstängd
93 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
jorre83 skrev:
bra att det kommer lite snö men blir väl bara slask som vanligt

Får se hur åretrunt däcken fungerar då. Saltbilen var ute för 2 dagar sen här

finns inga åretrunt däck , bara däck som har gummiblandning anpassat för  vinter/kyla dvs under +5

-sommar däck allt över 5+

finns ingen gummiblandning som mår bra av både minus 20 och plus 20 tex / som är säkert att köra med
han som sagt du har åretrunt däck vet inget om bildäck . vart stora diskussioner om detta i tv och tidningar

133 Inlägg
30 oktober 2008
Var helt vitt av frost när jag åkte till jobbet idag.

Slängde på mina sulor igår, har till och med alu fälgar big_smile

If you don't live for something, you'll die for nothing

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
30 oktober 2008
Jag vill ha på vinterdäcken, jag måste ha på vinterdäcken, men jag vill INTE ge mig in i förrådet (som jag städade i somras och la vinterdäcken längst in) rota ut allt, ta ut däcken, gå till garaget, upp med bilen bort med sommardäck, på med vinterhjul och när bilen ändå är uppe en bit kika under bilen och inse hur mycket som behöver lagas innan besiktningen som ska ske just i däckbytartider.

Och till den andra bilen ska vi inte tala, den har jag just fått in i landet så jag skulle önska att någon ville ge mig 6-8000kr för att köpa riktigt bra däck, sen skulle jag gärna få ett "gå-igenom-regbesikning-fri-kort" av någon...

Majestas
1 319 Inlägg
30 oktober 2008
Någon som vet på ett ungefär när nederbörden börjar i Götaland ?

Team VeboTrim

157 Inlägg
30 oktober 2008
_MaCCe_ skrev:
Någon som vet på ett ungefär när nederbörden börjar i Götaland ?

i kväll börjar det men  tidigare  oss dej för du bor i skogen Kolmården

audi 100

741 Inlägg
30 oktober 2008
Mina vinterdäck är helt slut och jag studerar så jag har inte råd att köpa nya däck! därför blir det till att köra på sommardäckena året runt.. Dessvärre så är det på gränsen 1.6 mm på sommardäcken också..

Yrkesförare
1 267 Inlägg
30 oktober 2008
S90:n kommer vinterdäcken på nu i veckan, mina andra bilar få ha sina sommardäck på!

GBrt (Göteborg Borås Race Team)

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 oktober 2008
Joo skrev:
Mina vinterdäck är helt slut och jag studerar så jag har inte råd att köpa nya däck! därför blir det till att köra på sommardäckena året runt.. Dessvärre så är det på gränsen 1.6 mm på sommardäcken också..

Antingen får du ge fan i att köra när det snöar eller är minusgrader, då du riskerar andras liv i trafiken pga din försumlighet i och med att inte vara beredd med vinterdäck, förutom att det är olagligt.

Men så länge vinterväglag ej råder kan du glatt köra på med dina sommardäck!
Men vintertid rekommenderas 3mm mönsterdjup, så gissa, gosse, vad vattenplaning innebär för dig.
Ställ av bilen, min rekommendation, tills du har råd med däck...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 oktober 2008
Joo skrev:

köp några beggade på blocket eller nått... dåliga sommadäck på vintern är inte kul..

2slow

741 Inlägg
30 oktober 2008
TurbOla skrev:
Joo skrev:

Antingen får du ge fan i att köra när det snöar eller är minusgrader, då du riskerar andras liv i trafiken pga din försumlighet i och med att inte vara beredd med vinterdäck, förutom att det är olagligt.

Men vintertid rekommenderas 3mm mönsterdjup, så gissa, gosse, vad vattenplaning innebär för dig.

Jo du har såklart rätt! funderar på och och beställa de billigaste däcken man kan hitta.. Men det värsta är att jag måste köpa odubbat och jag har 2 friska dubbade hemma.. Men köper jag dubbat så är dubben borta efter 1 månad mad

azid skrev:
köp några beggade på blocket eller nått... dåliga sommadäck på vintern är inte kul..

jo jag tänkte så eller så köper jag några nya skit kina däck smile
Senast redigerat av Joo (30 oktober 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 oktober 2008
Jag har också dubbdäck och det är bortkastat på en FWD bil med lite hästar, i och med att jag har 15" vinterdäck så spinner han ju friskt i 3ans växel på rent gaspådrag, vilket är lite jobbigt, odubbat vore en fördel. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 924 Inlägg
30 oktober 2008
Åh vad härligt med lite vinterdäcks-propaganda smile
Men det blir la bara slask å skit ett par dagar sen torrt igen i flera veckor, som det brukar ett tag till...

Dubben blir bara mer utslitna innan det är dax för dem att göra nytta efter nyår, om man slänger på dem nu och man är ju inte sugen på att köpa en uppsättning odubbade vinterdäck ocså också när man redan har dubbat.

Tur man har bra sommardäck så man kan vänta slänga på dubbdäcken lagom till vinterdäcklagen börjar gälla 1/12 och köra utefter förutsättningarna som råder, har ju gått bra i alla år hittills  smile

~ Life is short, have FUN! ~

Fotograf
1 319 Inlägg
30 oktober 2008
Joo skrev:
jag måste köpa odubbat och jag har 2 friska dubbade hemma.. Men köper jag dubbat så är dubben borta efter 1 månad mad

varför måste du det?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

66 Inlägg
30 oktober 2008
De ska vara blankslitna sommardäck :G

Trucker
234 Inlägg
30 oktober 2008
Joo skrev:
TurbOla skrev:
Joo skrev:

Jo du har såklart rätt! funderar på och och beställa de billigaste däcken man kan hitta.. Men det värsta är att jag måste köpa odubbat och jag har 2 friska dubbade hemma.. Men köper jag dubbat så är dubben borta efter 1 månad mad

azid skrev:

jo jag tänkte så eller så köper jag några nya skit kina däck smile

Att köpa kina däck är det sämsta man kan göra, köpte två sommarsulor till min gamla Ford i somras och det var inget fäste ute när det regnade så att ha kina däck som vinter sulor kan inte vara mkt bättre.hmm

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

Blyfot
829 Inlägg
30 oktober 2008
de är fint med kina däck.. bara farbror blå är nöjd så

"bara en mor kan älska en sån son"

Sök