2971
Sök

Montera bas med magnet utåt, påverkar detta ljudet?

167 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Undrar om det påverkar ljudet på något sätt om man monterar basen med magneten utåt? Många basar gör sig ju bäst med insidan ut ;o) men har det någon betydelse rent ljudkvallite mässigt, och i så fall skiljer det mellan sluten och basreflex låda?

----> SAAB 9-5 Aero <----
Uppdatering med ny bas och låda pågår
--> Sound By Loke 2.0 <--> 3.0 på G :)

10 287 Inlägg
30 oktober 2008
Nej.
/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
30 oktober 2008
Som göran skriver, Nej, inte om man räknar på lådan efter att magneten är utåt.
Räknar man lådvolymen med basen som  "vanligt" så kan det göra lite på avstämningen om man vänder basen ut/in.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 oktober 2008
Är lådan sluten så gör detta ingen större skillnad då de inte är lika känsliga mot volymförändringar som tex. portade.

Men en sak som kan uppstå beroende på basens konstruktion är att det kan bli flåsljud ur talspolekylningens hål....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

167 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Ok tack för hjälpen, antar att dom beräkningsprogram som finns typ Probox räknar med att magneten är innåt eller? hur tar jag hänsyn till felvänd montering?  //  Jonny

1 534 Inlägg
30 oktober 2008
ska man inte skifta kablarna då man gör detta?

7 241 Inlägg
30 oktober 2008
9-3 aero skrev:
Ok tack för hjälpen, antar att dom beräkningsprogram som finns typ Probox räknar med att magneten är innåt eller? hur tar jag hänsyn till felvänd montering?  //  Jonny

Beroende på hur mkt elementet tar upp i lådan så räknar man av denna volym. Runt 2-3 liter är rätt vanligt.

7 241 Inlägg
30 oktober 2008
Iam2fast4U skrev:
ska man inte skifta kablarna då man gör detta?

Beror på.
Normalt sett ja, men ibland måste basen ändå fasvändas för att spela mer ihop med framsystemet. Då behöver man inte fasvända basen då den är monterad utåt iom att den redan är det smile
Senast redigerat av Lonefox (30 oktober 2008)

1 727 Inlägg
30 oktober 2008
Man ska helt enkelt prova inkoppling och se(höra) vilket som blir bäst.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

167 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Få se nu om jag fattar detta rätt: Tillverkaren rekomenderar en sluten låda på 28,32 literpå sluten låda om jag då monterar elementet med magneten ut så ska lådan bli 2-3 liter mindre alltså ca 25-26 liter. Kan man mer exakt få fram ellementets storlek? har en massa värden på ellementet men inget som jag kan tyda som antal liter på basen

7 241 Inlägg
30 oktober 2008
9-3 aero skrev:
Få se nu om jag fattar detta rätt: Tillverkaren rekomenderar en sluten låda på 28,32 literpå sluten låda om jag då monterar elementet med magneten ut så ska lådan bli 2-3 liter mindre alltså ca 25-26 liter. Kan man mer exakt få fram ellementets storlek? har en massa värden på ellementet men inget som jag kan tyda som antal liter på basen

Vd anger inbyggdnadsvolymen om jag inte minns fel.

11 Inlägg
30 oktober 2008
Flertal personer vänder magneterna utåt för utseendets skull också, Har man inte rätt liter på lådan så kan det låta sämre.

6 851 Inlägg
30 oktober 2008
9-3 aero skrev:

Om du gör lådan 25L så blir det nog bra. Ska du ha en sluten låda, så är volymen inte supernoga.
Det som ändras mest i slutna lådor är djupbasen, om lådan är större eller mindre.
För att få ut mera djupbas ur en låda som är lite för liten, kan man helt enkelt trycka i lite mera dämpull.
Detta har funkat bra i mina slutna lådor och jag har gjort några stycken..
Men man ska tänka på det oxå, gör man lådan mindre, så blir det även svårare att driva basen,tyngre.

7 241 Inlägg
30 oktober 2008
TT-Avant skrev:
9-3 aero skrev:

Om du gör lådan 25L så blir det nog bra. Ska du ha en sluten låda, så är volymen inte supernoga.
Det som ändras mest i slutna lådor är djupbasen, om lådan är större eller mindre.
För att få ut mera djupbas ur en låda som är lite för liten, kan man helt enkelt trycka i lite mera dämpull.
Detta har funkat bra i mina slutna lådor och jag har gjort några stycken..
Men man ska tänka på det oxå, gör man lådan mindre, så blir det även svårare att driva basen,tyngre.

Vilket resulterade i att jag körde en Coustic HT612v i 15l slutet en ggn i tiden då jag hade mer än dubbelt så mkt rms in på den som den tål max big_smile Den spelade på bra fast med en viss avsaknad i botten precis som du påpekar smile
Senast redigerat av Lonefox (30 oktober 2008)

167 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
OK tack för all hjälp, det blir en sluten låda och jag provar med 25 liter  //  Jonny

Sök