3341
Sök

Ställbart fram till 740/760/940 ?

726 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#1
hej! undrar som topic om det finns några ställbara stötdämpare fram till 760 ! mvh Robin


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
31 oktober 2008
#2
koni eller om du bygger eget coilover

Volvoskadad
6 017 Inlägg
Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 oktober 2008
#4
http://www.samsteffansson.se/ finns det  lite på:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

726 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#5
Volvo__Mannen skrev:
www.kaplhenke.com har lite godis, men de kostar därefter

gillar inte att beställa från utlandet, men tack ändå ! ös på!


671 Inlägg
31 oktober 2008
#6
Näe

Beställa ifrån SAM det är riktigt skit !
Har beställt från både Kalphenke o SAM kan säga att SAM finns inte för mig
Jävla klåpare,,,,

726 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#7
har inte tänkt handla på sam! men har mejlat koni och försökt ringa dom men svarar inte. blir antagligen koni ställbara , någon som vet va dom kostar?


4 001 Inlägg
31 oktober 2008
#8
Sellholm, Öhlins, Bowi Proflex m.fl  handlar bara om hur fet plånbok man har

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

huh?
10 427 Inlägg
31 oktober 2008
#9
Beror väl på lite vad man menar med ställbart också.


Koni Special till Volvo 7/900 kostar ~2000kr/st för framänden.

kolla http://www.koni.com/

Annars finns det inga vettiga bolt-on alternativ.
Om man nu inte vill köpa Bilstein Sport eller Sprint (ej ställbara).


44 Inlägg
31 oktober 2008
#10
nee vet tyvärr inte vart man köper det

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 oktober 2008
#11
Robinho7 skrev:
nee vet tyvärr inte vart man köper det

Bra! då vet vi! :S

Jonas

726 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
#12
steifan skrev:
Beror väl på lite vad man menar med ställbart också.


Koni Special till Volvo 7/900 kostar ~2000kr/st för framänden.

kolla http://www.koni.com/

Annars finns det inga vettiga bolt-on alternativ.
Om man nu inte vill köpa Bilstein Sport eller Sprint (ej ställbara).

har bilstein sport bak, hade tänkt ha det fram med men sen kolla jag på koni och såg ställbara för 2000 kronor. är det värt dom 500 kronorna extra för att få ställbara koni ? vad tycker folket ?


huh?
10 427 Inlägg
1 november 2008
#13
__r0b1n skrev:
steifan skrev:
Beror väl på lite vad man menar med ställbart också.


Koni Special till Volvo 7/900 kostar ~2000kr/st för framänden.

kolla http://www.koni.com/

Annars finns det inga vettiga bolt-on alternativ.
Om man nu inte vill köpa Bilstein Sport eller Sprint (ej ställbara).

har bilstein sport bak, hade tänkt ha det fram med men sen kolla jag på koni och såg ställbara för 2000 kronor. är det värt dom 500 kronorna extra för att få ställbara koni ? vad tycker folket ?

Provkörde en polares bil som nyligen fick Koni Special runt om.
Var ganska så märkbar skillnad mjukaste->hårdaste läget fram.

Funderar själv på Koni Special, men kanske ska prova Bilstein Sport/Sprint istället på kul wink


486 Inlägg
1 november 2008
#14
__r0b1n skrev:
är det värt dom 500 kronorna extra för att få ställbara koni ? vad tycker folket ?

De beror lite på hur du använder bilen. Kör du mycket med den och använder den året om så är det skönt att kunna göra den mjukare. De är rätt stor skillnad mellan hårdaste och mjukaste läget bör tilläggas.


//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

huh?
10 427 Inlägg
1 november 2008
#15
Här är en sida där en stötdämpare-'doktor' (på engelska) utvärderar stötdämpare, bla ställbara.

http://farnorthracing.com/autocross_secrets6.html

http://farnorthracing.com/ skrev:
That being said, the ubiquitous Koni Yellow is actually a decent shock for the price. The off-the-shelf valving is usually pretty good, the knob is rebound-only with very little crosstalk onto compression, and while the knob is SERIOUSLY nonlinear, it can be worked with: a typical Yellow had 2 1/2 turns of adjustment. The last 1/2 turn to full hard is useless (tiny changes make huge force changes) and the last half to full turn does nothing, but that turn to turn and a half in the middle of the range usually isn't bad.

Nackdelen med ställbara är att stötdämparna inte matchar varandra parvis.
Att ena dämparens hårdaste läge kanske är annat mot den andra.
Men Koni skulle vara okej. Kanske lite overkill att gå in på det med en 'vanlig'
bil. Men rätt ska ju vara rätt tongue
Senast redigerat av steifan (1 november 2008)


726 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#16
steifan skrev:
Här är en sida där en stötdämpare-'doktor' (på engelska) utvärderar stötdämpare, bla ställbara.

http://farnorthracing.com/autocross_secrets6.html

http://farnorthracing.com/ skrev:
That being said, the ubiquitous Koni Yellow is actually a decent shock for the price. The off-the-shelf valving is usually pretty good, the knob is rebound-only with very little crosstalk onto compression, and while the knob is SERIOUSLY nonlinear, it can be worked with: a typical Yellow had 2 1/2 turns of adjustment. The last 1/2 turn to full hard is useless (tiny changes make huge force changes) and the last half to full turn does nothing, but that turn to turn and a half in the middle of the range usually isn't bad.

Nackdelen med ställbara är att stötdämparna inte matchar varandra parvis.
Att ena dämparens hårdaste läge kanske är annat mot den andra.
Men Koni skulle vara okej. Kanske lite overkill att gå in på det med en 'vanlig'
bil. Men rätt ska ju vara rätt tongue

tack så mkt för infon!

men vad säger ni ? Bilstein Sport för 1500;-/styck eller Koni ställbara för 2000:-/styck, vad ska jag välja ?


Smålänning
7 883 Inlägg
2 november 2008
#17
Bilstein Sport!

Grymt hög kvalté och förfining. Bra avvägda. Men köp riktiga fjädrar med, typ Kilen eller Lesjöfors.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

726 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#18
twin_cam skrev:
Bilstein Sport!

Grymt hög kvalté och förfining. Bra avvägda. Men köp riktiga fjädrar med, typ Kilen eller Lesjöfors.

jamex har ja ! hur ser det ut i jämförelsen Bilstein vs Koni? vad säger ni ?


726 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#20
steifan skrev:
Koni är väl lite mer 'komfort' och Bilstein mera 'sport'.

okej tack då vet ja ! någon fördel att ha bilstein fram när jag har det bak? eller har det ingen sexuell betydelse om jag väljer koni fram å kör bilstein bak ?



Sök