3424
Sök

Problem med värmen (Vento TDi)

209 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
Brorsan har lite problem med sin bil.
Värmen stiger EXTREMT sakta (tempmätaren)!
Okej, det är en diesel, dom behöver ju lite mer tid på sig. Men det är sjukt va segt det går.. Han kan köra 10 mil ibland och tempmätaren står bara på 75-80C.
Sist jag var ut och testade (-5C ute, fläkten på lägsta, halv värme) så körde jag som en tok, varvade för fulla muggar. Och det tog ändå 30 minuter att få den tll 85C.

Jag ägde bilen innan, och då var det inga problem. Så den har inte alltid varit så hära.
Även när man har kupéfläkten avslagen så blire så hära.. det är alltså inte kupén som snor åt sig all värme.

Vad beror nu detta på?
Termostat är bytt utan att det hjälpte.

5 710 Inlägg
27 februari 2006
Är det inte temperaturmätaren som spelar dig ett spratt då?
Motorn kanske ÄR varm bara att det inte syns?

Annars låter det ju väldigt mycket som ett temostatfel.....  hmm
Vilket gradantal var det på den ni bytte till?

MVH Jonas
..............

209 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
nix, tempmätaren är nog i sin ordning.
för den stiger i samma veva som man börjar få värme till kupén.
termostat är bytt 2 ggr dom senaste 3 månaderna (alltså testat med 3 olika termostater!)
senaste vi provade med var väl hmm, 87-92C nånting på termostaten. hämtat ut dom från auktoriserad verkstad, som borde veta vad dom delar ut.     : )

vad kan det annars vara som gör att tempen blir seg.. ?

209 Inlägg
Ingenjör
256 Inlägg
28 februari 2006
Blir kupén varm?

Om han kör och kupén blir varm tyder det på att motorn faktiskt nått arbetstemperatur (minst).

Det är nog tempgivaren som det är glapp i, eftersom den ändå verkar ge "signal" från motorn.
Senast redigerat av N33d4Sp33d (28 februari 2006)

Det är inget brott förrän man åker fast

209 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
japp, kupén blir varm - MEN, det är efter att tempmätaren har börjat röra på sig (till 50-70C ungefär). så mätaren/givaren är OK..     : /

fan va jobbigt att inte veta vad som är galet..

209 Inlägg
1 mars 2006
Trådstartare
det kan väl inte ha något med att det är en importare..?
typ att det är något med värmen som är underdimensionerat eftersom tyskarna inte behöver lika fet värme.. bara nån snilleidé.   : )

38 Inlägg
6 mars 2007
Mät tempen på vattnet istället....koppla på en termometer på slangen

Sök