3141
Sök

Funderar på en Honda Civic Type-R. Bra eller dålig?

Avstängd
77 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#1
Funderar alltså på att köpa en CTR. Årsmodell 04 eller nåt.
Kan ni övertala mig? tongue
Har en Passat 1,8t nu som e chippad o lite. går riktigt bra. Byter jag ner mig om jag köper en CTR?
Skiljer det mycket i accerelationen(eller hur det stavas:P) mot en turbo bil?
Vill ju kunna göra en omkörning hyffsat fort smile
Vill oxå kunna köra lite på bana. då borde den funka?
Finns det mycket styling grejer till CTRen ? Dyrt?

Kan ni övertala mig att byta från turbo till Vtec?smile eller kommer jag bli besviken när
det inte finns turbo?

1 948 Inlägg
2 november 2008
#2
chippad passat... vad har du då? ca 200hk? det e vad du har orginal i en ctr. med avgas/filter och en ommappning får du 30-40 till så acceleration e honda snabbare än passat hela tiden... kanske att passaten e lite snabbare 180km/h+

ctr'en funkar sjukt bra på bana...

stylinggrejjor finns det en uppsjö av. priserna e som till alla sortersbilar... du får vad du betalar...

finns enligt mig ingenting till passatens fördel om du nu vill ha en snabb och rolig bil.

Avstängd
77 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#3
tackar för det:P räcker ju som övertalning smile men mera tack smile
trycks man bak i sätet vad acc med CTR som en turbo bil??
Kan man lätt göra en omkörning på kort tid?

Nån som är intresserad av en grym passat? skicka isf!

Avstängd
77 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#4
dyrt i trimma en CTR? Vet ni nån i Linköpings området eller stockholm som är bra på o trimma CTR?

2 751 Inlägg
2 november 2008
#5
haha när vtec kickar in smile så trycks du nog ganska bra bakåt big_smile

Jag kommer nog nån gång köpa mig en CTR iaf!!!

Who Djaa bless no man curse

1 948 Inlägg
2 november 2008
#6
alltså du har ju lika mycket om inte mer i ctr'en än vad du har i passaten... skillnaden blir den att du får kugga ner en extra växel då dom vill ha bra mycket mer varv än vad en vanlig turbobil behöver.

Men efter att fått växla ner å landa på 6000 varv och dra den upp till dryga 8000 så kommer du vara fast och aldrig vilja ha en turbo igen.

i fråga om trimmet beror det ju på hur mycket du ska göra. men som sagt om du jämför med din passat så för att komma upp i 250 med den kostar det nog lika mycket som att komma upp i det med ctr'en men sen e det stopp för ctr'en om du inte vill börja turbokonvertera å ha dig.

Men gå till www.hondaklubben.com/forum och läs mer där.

Avstängd
77 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#7
okej.smile

Vad är det där vtec då? vad är det för särskilt med det?
kan inget om det..
Så om nån har lust att förklara:)

Sir Real
390 Inlägg
3 november 2008
#8
Pingi skrev:
okej.smile

Vad är det där vtec då? vad är det för särskilt med det?
kan inget om det..
Så om nån har lust att förklara:)

http://en.wikipedia.org/wiki/VTEC

223 Inlägg
3 november 2008
#9
Tycker affären bara hade varit till det bättre (; älskar civic type R big_smile

Teddan
2 495 Inlägg
3 november 2008
#10
n0b0dy_ skrev:
haha när vtec kickar in smile så trycks du nog ganska bra bakåt big_smile

Jag kommer nog nån gång köpa mig en CTR iaf!!!

jag tycker dom är skit slöa:(

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 november 2008
#11
ouh, let the flaming begin... smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Teddan
2 495 Inlägg
3 november 2008
#12
men dom är riktigt balla när det svänger..

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 255 Inlägg
3 november 2008
#13
CTR är grymt roliga bilar väghållning och inbromsning är riktigt bra på dom kunde vart lite mer effekt i dom o dom som säger att V-tec är som en turbo kick har nog inte kört turbo för de är de inte men man känner och HÖR nä V-tecen slår.

Så de är helt enkelt grymt roliga bilar på små kurviga vägar dock inte rakt fram.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Got VTEC?
1 593 Inlägg
3 november 2008
#14
Bra banbilar, billiga i drift osv, vissa trimdelar/coilovers/bromsar osv är dyra, andra inte, beror på vad man är ute efter och hur mycket effekt man vill ha. Fixa ett CAI, cat-back, coilovers, nya bromsar och du är redo för banan. Sen får de andra delarna såsom grenrör, rbc-insug osv komma i efterhand, det viktigaste att uppgradera innan du ska köra bana är fjädringen och bromsarna iallafall.

Orkar inte skriva något mer då jag har skrivit i waaaay too many trådar som den här, som handlar om samma sak, samma bil, sök runt på forumet. wink

Regga dig på HPC annars (Hondaklubben) och läs mer där, de har all info du vill ha.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

945 Inlägg
3 november 2008
#15
Takashi skrev:
Bra banbilar, billiga i drift osv, vissa trimdelar/coilovers/bromsar osv är dyra, andra inte, beror på vad man är ute efter och hur mycket effekt man vill ha. Fixa ett CAI, cat-back, coilovers, nya bromsar och du är redo för banan. Sen får de andra delarna såsom grenrör, rbc-insug osv komma i efterhand, det viktigaste att uppgradera innan du ska köra bana är fjädringen och bromsarna iallafall.

Orkar inte skriva något mer då jag har skrivit i waaaay too many trådar som den här, som handlar om samma sak, samma bil, sök runt på forumet. wink

Regga dig på HPC annars (Hondaklubben) och läs mer där, de har all info du vill ha.

Så värst billiga i drift är dom ju knappast.
Jag lyckades aldrig köra min på under litern. Då körde jag ofta ganska lugnt.

I övrigt så är det underbara bilar, men det är ljudet som är det mest fantastiska. Effekten är knappast brutal och om man jämför min Clio sport så är inte Ctr jättemycket mycket snabbare.


741 Inlägg
3 november 2008
#16
n0b0dy_ skrev:
haha när vtec kickar in smile så trycks du nog ganska bra bakåt big_smile

Jag kommer nog nån gång köpa mig en CTR iaf!!!

Haha? trycks ganska bra bakåt? det kan man väl inte påstå!

945 Inlägg
3 november 2008
#17
Joo skrev:
n0b0dy_ skrev:
haha när vtec kickar in smile så trycks du nog ganska bra bakåt big_smile

Jag kommer nog nån gång köpa mig en CTR iaf!!!

Haha? trycks ganska bra bakåt? det kan man väl inte påstå!

Det beror ju lite på vad man åkt förut. Det är ju helt klart kännbart när V-tec kommer. Men inget brutalt.


4 Inlägg
4 november 2008
#18
har själv inskaffat en honda civic type r för nån vecka sedan, en -04a smile är sjukt nöjd och går mycket bra. accelerationen som du pratar om kommer du bli mkt nöjd med. har inget att klaga på, riktigt rolig bil! big_smile

Type R :)

Avstängd
77 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#19
Låter ju kanon detta MEN är verkligen CTRen snabbare än min passat turbo??tongue
Trycks ju rejält bakåt på andra och tredje växeln. speciellt andra:)
Då kan väl ändå inte CTRen hänga med? tongue
Passat eller CTR då? Kan nån bestämma åt mig? smile

Men det är ju lite Renault Scenic varning på CTRen...
Är det så "stor" som den ser ut? Stort baksäte?
Får det plats nån där bak??
Senast redigerat av Pingi (4 november 2008)

677 Inlägg
4 november 2008
#20
Många frågor nu...
vilken typ av passat menar du? kombi eller sedan?
CTR är helt okej  baksäte, inget överdrivet men inte för litet.

CTR borde vinna, lägre vikt, bättre aerodynamik o sånt. Tro mig när Vtech går i då sprids lendet på läpparna. Den är vansinigt rolig i kurvor o sånt, itne som en pasat som fortsätter rakt fram

/B


Sök