3173
Sök

ang: hur vet jag om det sitter K motor

3 182 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#1
i en volvo 744. ska kolla på en volvo 744 1987 med katt o m46. hur vet jag om det är k motorn i den.

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
3 november 2008
#2
Titta på märkningen på toppen.
Om det är en 631:a är det en K-motor

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

1 772 Inlägg
3 november 2008
#3
Betäckningen "B230K" står även på kamremskåpan, annars är de väl en idé att fråga. Men det är högst troligt att det är en K då det är en 87a.

Du kan också leta reda på en bild på K-motorn så kommer du känna igen den wink
Senast redigerat av NordstromJ (3 november 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
3 november 2008
#4
kan ju börja med att kolla om de står "B230K" på kamremskåpan? om den dekalen är borta så ser du väl den däringa knepiga förknasarn=) om du inte nödvändigtvis behöver en 740 med just K motor tycker ja att du ska leta efter en med E eller F motor, men bara ett råd:P K motorerna är rätt kända för att vara lite smått knepiga=)

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 november 2008
#5
Motorerna är inte knepiga, men däremot förgasarna är riktiga missfoser smile har du en stor jävla förgasare, större än typ b21A b230A b23A om den är fläskigare än deras så är de en K de syns mkt tydligt om de är de eller ej, de är en annan sorts spjällförgasare utan trottel smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

3 182 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#6
det är insprut på den hära 87an.

huh?
10 427 Inlägg
3 november 2008
#7
Har du katalysator är det 'vanliga' B230F.

Kan stå ett simpelt 'K' på kamremskåpan på alla modeller runt 88-89, men har inte så mycket med motortypen att göra.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 november 2008
#8
pukan2 skrev:
det är insprut på den hära 87an.

B230E borde de vara då

Jonas

21 761 Inlägg
3 november 2008
#9
Volvo__Mannen skrev:
B230E borde de vara då

Men det var ju även katalysator. smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 november 2008
#10
Drönirettab skrev:
Volvo__Mannen skrev:
B230E borde de vara då

Men det var ju även katalysator. smile

hmm. låter ovanligt att de skulle vara en 87a med B230F, men de är säkert inte omöjligt

Jonas

21 761 Inlägg
3 november 2008
#11
87 var väl en "brytperiod", dvs det kunde sitta antingen B230F eller B230E. Har för mig att det var så med 240 iaf. smile

157 Inlägg
3 november 2008
#12
pukan2 skrev:
i en volvo 744. ska kolla på en volvo 744 1987 med katt o m46. hur vet jag om det är k motorn i den.

Sitter en klisterlapp högst upp till vänster om du kikar under huven.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
3 november 2008
#13
Kolla toppen fortfarande så vet du! Står i mitten på avgassidan.

Står det 160,398, 530,405,531 är det ingen K-motor.

631:a är märkningen på K motorns

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

3 182 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#14
tackar då vet jag.

1 062 Inlägg
4 november 2008
#15
Men B230K har ju INTE insprutning utan förgasare (elektriskt styrd) och elektronisk tändning med Knackreglering vad jag har förstått.
Alltså: B230K är INTE synonymt med K-Jetronik mekanisk insprutning från Bosch!
Tror motorn bara fanns 2år...
M.V.H.


huh?
10 427 Inlägg
4 november 2008
#16
Fanns bara B230K, B230F, B230E, B230ET och B230FT att välja på 1987 på bensinsidan 740 wink

Nån av dom är det tongue

Är 87an möjligtvis en GLE? Isåfall förklarar det M46-lådan.



Sök