Så här kan prisexemplen se ut:
BMW 525i Touring, 4600 mil, första reg: 05/08: Pris på Island: 3.960.000 ISK. Av detta pris kan den som exporterar dra momsen av, dvs 25%, vilket ger: 2.970.000 ISK. (Från bilaland.is. OBS att priserna är ofta lägre än visas där, bilförsäljning är mycket trög och vill man köpa så får man i princip alltid rabatt).
Nu kommer vi till frågan om vilken valutakurs man använder. Den isländska kronan har en väldigt obestämd kurs just nu, det beror på vem man frågar. Betalar man t.ex. med Eurocard så får man kursen 0.057, då kostar bilen 169.000 SEK (före frakt). Men ordnar man pengar innan man åker så vet jag att det går att köpa isländska kronor betydligt billigare, så lågt som 0.042 har jag sett. Då är man nere på 125.000 SEK.
Låt oss säga att vi får den för 125.000. Frakten ligger på ca. 6000 SEK. Tullavgiften baseras på summan av dessa två: 131.000 + 10% = 144.100. Moms på detta (25%) = 180.125. Registreringsavgift: 1870 kr.
Summa: 181.995 SEK. Det är faktiskt inte så jättemycket billigare än på blocket, men jag har fått kontakt med Islänningar som funderar på att börja sälja bilar i Sverige, och kommer då att frakta bilarna över hit utan kostnad och även ge större rabatter på bilarna. Återkommer med mer info.