4100
Sök

Hög Bränsleförbrukning På En S40 T4

1 854 Inlägg
4 november 2008
#41
ezz4 skrev:
Shady_killen skrev:
ezz4 skrev:

okej inte än?
menar du att du ska sätta in en?

japp, det ska jag

okej!
har du problem med bränsleförbrukningen nu så lär du få det värre med en öppen dump tro mig.
jag kör med det och den slukar bensin som aldrig förr.
återcirkulerande eller original är ett hett tips!

Jag vet varför din drar mer med öppen dump, du gasar mer bara för att det låter..

Tips till trådskaparen lita inte på färddatorn, tanka fullt kör typ 10 mil tanka fullt igen, sen delar du hur många liter du fick i med hur långt du körde..

Är bilen så pigg den ska vara?

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#42
ezz4 skrev:
Shady_killen skrev:
ezz4 skrev:

okej!
har du problem med bränsleförbrukningen nu så lär du få det värre med en öppen dump tro mig.
jag kör med det och den slukar bensin som aldrig förr.
återcirkulerande eller original är ett hett tips!

jaha okej men finns det återcirkulerande dump som har ett pys ljud eller nåt?

ja kolla på www.streetside.se så har dom hybrid som fungerar på s40.
du får ju själv bygga lite för att få den återcirkulerande med lite T-rör och siliconslangar men de är inget omständigt.
lovar du får ditt pysljud du vill ha!
men runt 3k får du räkna med för dumpen +alla tillbehör.....

haha då får jag nog vänta tills jag får tag på pengar för jag har precis byt växellåda och kopplingssats och svänghjulet o ett bromsok så jag har lite ont om pengar just nu. men 3k för en dump e lite väl mycket? finns ju kopior som e hybrid som låter gött med eller?


2 072 Inlägg
4 november 2008
#43
Shady_killen skrev:
Puff2k skrev:
Jag hoppas att du inte läser på mätaren som ändrar efterhand som du gasar/belastningen ökar utan på genomsnittsmätaren.

japp det gör jag och det står där att den drar 25.5 liter per 100km (2.5 liter/milen)

vad drar den enligt mätarn när du ligger på ex 100km
för att min volvo ökar till 3l om jag gasar enligt datan på funktionen "förbrukning just nu".. eller vad den heter nu.... men han drar 0,85 lung körning...

kolla på genomsnitt

Sandzoo i da house

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#44
onej84 skrev:
ezz4 skrev:
Shady_killen skrev:

japp, det ska jag

okej!
har du problem med bränsleförbrukningen nu så lär du få det värre med en öppen dump tro mig.
jag kör med det och den slukar bensin som aldrig förr.
återcirkulerande eller original är ett hett tips!

Jag vet varför din drar mer med öppen dump, du gasar mer bara för att det låter..

Tips till trådskaparen lita inte på färddatorn, tanka fullt kör typ 10 mil tanka fullt igen, sen delar du hur många liter du fick i med hur långt du körde..

Är bilen så pigg den ska vara?

pigg må jag tro att den e. ska renovera motorn efter nyår tror jag så ska kolla vad som behövs bytas osv.

men jag bryr mig inte om färddatorn men saken är att jag får tanka så jämt o den drar så mycket det e så jag märker av det.


313 Inlägg
4 november 2008
#45
Shady_killen skrev:
ezz4 skrev:
Shady_killen skrev:

jaha okej men finns det återcirkulerande dump som har ett pys ljud eller nåt?

ja kolla på www.streetside.se så har dom hybrid som fungerar på s40.
du får ju själv bygga lite för att få den återcirkulerande med lite T-rör och siliconslangar men de är inget omständigt.
lovar du får ditt pysljud du vill ha!
men runt 3k får du räkna med för dumpen +alla tillbehör.....

haha då får jag nog vänta tills jag får tag på pengar för jag har precis byt växellåda och kopplingssats och svänghjulet o ett bromsok så jag har lite ont om pengar just nu. men 3k för en dump e lite väl mycket? finns ju kopior som e hybrid som låter gött med eller?

ja de finns där .men läs på deras hemsida så ser du vad skillnaden är mellan kopiorna och deras.....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#46
sandzoo skrev:
Shady_killen skrev:
Puff2k skrev:
Jag hoppas att du inte läser på mätaren som ändrar efterhand som du gasar/belastningen ökar utan på genomsnittsmätaren.

japp det gör jag och det står där att den drar 25.5 liter per 100km (2.5 liter/milen)

vad drar den enligt mätarn när du ligger på ex 100km
för att min volvo ökar till 3l om jag gasar enligt datan på funktionen "förbrukning just nu".. eller vad den heter nu.... men han drar 0,85 lung körning...

kolla på genomsnitt

vet inte på 100km men genomsnitt ligger den på 25.5 liter på 100km o mer går den inte för det går inte o dra mer vad som står som högst på färddatorn


1 854 Inlägg
4 november 2008
#47
Vad är det som e gjort så att du har 250hk?

313 Inlägg
4 november 2008
#48
fråga torpis här på garaget vad det kan vara för fel.han kan mkt om V/S40......
Senast redigerat av ezz4 (4 november 2008)

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

S40 T4
584 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#49
onej84 skrev:
Vad är det som e gjort så att du har 250hk?

nej nej asså detta jag snackar om just nu e inte min bil. detta är kompisens s40 t4. min bil funkar som den ska.


Blivande servicetekniker
117 Inlägg
4 november 2008
#50
det här med farthållaren är troligtvis en vakumplastjävlasak. Har inte nr här just nu, men om du kollar under bromspedalen eller kopplingspedalen finns det en svart avlång dosa som styr vakum om jag inte minns fel. Om den är sönder funkar ej pedalen. Kostar ca 100kr st på volvo.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

S40 T4
584 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#51
Husssar skrev:
det här med farthållaren är troligtvis en vakumplastjävlasak. Har inte nr här just nu, men om du kollar under bromspedalen eller kopplingspedalen finns det en svart avlång dosa som styr vakum om jag inte minns fel. Om den är sönder funkar ej pedalen. Kostar ca 100kr st på volvo.

okej men ska kolla upp det då. men pedalerna funkar som dom ska iaf. hmm


Blivande servicetekniker
117 Inlägg
5 november 2008
#52
Shady_killen skrev:
Husssar skrev:
det här med farthållaren är troligtvis en vakumplastjävlasak. Har inte nr här just nu, men om du kollar under bromspedalen eller kopplingspedalen finns det en svart avlång dosa som styr vakum om jag inte minns fel. Om den är sönder funkar ej pedalen. Kostar ca 100kr st på volvo.

okej men ska kolla upp det då. men pedalerna funkar som dom ska iaf. hmm

Ja det är inget fel på pedalerna, är mer en givare som bygger på vakuumtryck för att farthållaren ska funka. När man trycker ner bromspedalen eller kopplingen bryter den och farthållaren "stänger av"

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

187 Inlägg
5 november 2008
#53
volvo-racer skrev:
Har du tankat 95??.....min t4:a drog skit mycket när jag snålade och tankade 95 istället för 98. då bilarna är inställa på 98 från volvo.

Det där är bara båååååg.

724 Inlägg
5 november 2008
#54
Inte båååååg killen, som jag skrev förut så kom jag bara typ 40mil på en tank..(tanken rymmer 60l).på 95 kom typ 60 mil när jag tankade 98. Jag kan ju inte hjälpa att volvo ställer in sina t4:or på 98.


187 Inlägg
6 november 2008
#55
volvo-racer skrev:
Inte båååååg killen, som jag skrev förut så kom jag bara typ 40mil på en tank..(tanken rymmer 60l).på 95 kom typ 60 mil när jag tankade 98. Jag kan ju inte hjälpa att volvo ställer in sina t4:or på 98.

Jag antar att bilen var orginal och i övrigt fungerande.. Isåfall så sparade du alltså in 0.5liter/mil genom att bara tanka 98 istf. 95 oktan?

Tillåt mig tvivla. Skillnaden mellan 98 och 95 oktan är inte så himmelskt stor som vissa verkar tro, och på bilar som s40 t4 är skillnaden i bränsleförbrukning låångt ifrån 0.5l/mil.

Kolm
6 november 2008
#56
Jag har en s40 t4. Menar ni alltså att om man tankar 98 så kommer tanken räcka längre??? Varför är det så?

313 Inlägg
6 november 2008
#57
Kolm skrev:
Jag har en s40 t4. Menar ni alltså att om man tankar 98 så kommer tanken räcka längre??? Varför är det så?

de e fan bara skit snack!
jag har kört på både 95 och 98 med min s40 t4 och de e fan ingen skillnad på bränsleförbrukningen på min bil iaf.....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

187 Inlägg
6 november 2008
#58
Kolm skrev:
Jag har en s40 t4. Menar ni alltså att om man tankar 98 så kommer tanken räcka längre??? Varför är det så?

Om du trimmar så märker du skillnad mellan 98 och 95 oktan, på en original T4 är det försumbart och inte värt det högre priset.

313 Inlägg
6 november 2008
#59
viktore skrev:
Kolm skrev:
Jag har en s40 t4. Menar ni alltså att om man tankar 98 så kommer tanken räcka längre??? Varför är det så?

Om du trimmar så märker du skillnad mellan 98 och 95 oktan, på en original T4 är det försumbart och inte värt det högre priset.

som jag skrev innan så märker jag ingen skillnad över huvudtaget.och min e trimmad.....hur kan de va sig då????

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

187 Inlägg
6 november 2008
#60
ezz4 skrev:
viktore skrev:
Kolm skrev:
Jag har en s40 t4. Menar ni alltså att om man tankar 98 så kommer tanken räcka längre??? Varför är det så?

Om du trimmar så märker du skillnad mellan 98 och 95 oktan, på en original T4 är det försumbart och inte värt det högre priset.

som jag skrev innan så märker jag ingen skillnad över huvudtaget.och min e trimmad.....hur kan de va sig då????

Jag är inget uppslagsverk inom området,, så jag vet inte varför just du inte märkt någon skillnad,det får någon annan svara på tongue

Generellt har man användning för den högre oktanhalten när man fläskar på med högre laddtryck och mer tändning än original, de flesta(om inte alla) chipleverantörer uppger effekt på 98 oktan och rekommenderar således att man kör på det också.


Sök