2647
Sök

Sekventiell växellåda

7 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
#1
vad är en Sekventiell växellåda?? äe det automat lr??

10 287 Inlägg
27 februari 2006
#2
Mjaaa...

Finns flera lösningar för att göra så att man växlar i sekvens.

Gammal Amerikansk lösning på manuella dragracingbilar innebar att man köpte ett shift-kit till sin vanliga låda och kunde slå i växel efter växel.

Nyare lösningar innebär att lådorna är konstruerade från början för att kunna växlas upp - ner med en rak spakrörelse eller med hjälp av s.k paddlar vid ratten.

Liknande lösningar finns också till automatlådor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

7 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar. är det någon fördel med Sekventiell? bensin mm jämfört med hel automat??

2 Inlägg
4 mars 2006
#5
fördelen är ju att man kan växla mycket snabbare me paddlar om man har en bra låda.
älskar min LC

1 754 Inlägg
15 februari 2008
#6
Bump!

http://www.blocket.se/vi/15169875.htm?ca=11_s

Kan denna bil verkligen ha en Sekventiell växellåda?

Jag kan inget om allt.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 februari 2008
#7
Holiace skrev:
http://www.blocket.se/vi/15169875.htm?ca=11_s

Kan denna bil verkligen ha en Sekventiell växellåda?

Mig veterligt hade sekventiella lådor inte uppfunnits då.
Fast det kanske fanns något liknande som sedan utvecklades och idag kallas för sekventiellt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 februari 2008
#8
Växlingen styrs pneumatiskt med hjälp av elektronik. Motorcyklar har alla sekventiella lådor beroende på att en vanlig inte skulle rymmas alls. Plus så eliminerar 'tå-växling' eller paddel växling eventuell förlorad tid på att växla. Huvudorsaken varför dom använder det i motorsporter är att det eliminerar tid och det är rätt pålitligt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Teddan
2 495 Inlägg
15 februari 2008
#9
Siarnaq skrev:
Växlingen styrs pneumatiskt med hjälp av elektronik. Motorcyklar har alla sekventiella lådor beroende på att en vanlig inte skulle rymmas alls. Plus så eliminerar 'tå-växling' eller paddel växling eventuell förlorad tid på att växla. Huvudorsaken varför dom använder det i motorsporter är att det eliminerar tid och det är rätt pålitligt.

bmw var väll bland dom första att använda detta i vanliga/vanligare bilar.

hadde det själv i min senaste M3 -03 , tycker att det är underbart att använda.
Och vanliga växellådor emd H-mönster och synkringar känns lite "old-school"

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 311 Inlägg
15 februari 2008
#10
Just sekventiell betyder per definition att man växlar upp och ner i en sekvens och inte kan gå från te.x tredje till femte växel, den sekventiella lådan jag körde med växlades med en vanlig växelspak fast bara från och emot mig för ned resp. uppväxlning!

för att kunna växla med just denna lådan jag hadde så krävdes dogringar på dreven vilket gjorde att jag kunde växla utan koppling och fick i nästa växel på nån tiondels sekund, helt mekaniskt med armar som bytte drev!

De lådorna de kör med i F1 och wtc etc. använder en liten annan teknik som i princip går ut på att lådan alltid har nästa drev i beredskap och växlingen går ännu snabbare.

de lådorna som sairnaq tänker på kallas för lencolådor, och är mkt stark och lång, där ställer man in varje växel med ventiler som du drar i för resp. växel.

De "svenssonbilar" som levereras med "sekventiell" "tiptronic", "steptronic" etc. är i regel automatlådor som är konstruerade för att växlas annorlunda än vanliga automatlådor, de kan även vara kontruerade som powershiftlådorna på volvos hauler/loaders!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 februari 2008
#11
r-ted skrev:
bmw var väll bland dom första att använda detta i vanliga/vanligare bilar.

hadde det själv i min senaste M3 -03 , tycker att det är underbart att använda.
Och vanliga växellådor emd H-mönster och synkringar känns lite "old-school"

Har för mig det ja.

Porsche var också snabba på den delen, även Ferrari.

Edit: Damn Corpze, det har du rätt i, tänkte helt fel där.
Senast redigerat av Siarnaq (15 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Teddan
2 495 Inlägg
15 februari 2008
#12
Corpze skrev:
Just sekventiell betyder per definition att man växlar upp och ner i en sekvens och inte kan gå från te.x tredje till femte växel, den sekventiella lådan jag körde med växlades med en vanlig växelspak fast bara från och emot mig för ned resp. uppväxlning!

för att kunna växla med just denna lådan jag hadde så krävdes dogringar på dreven vilket gjorde att jag kunde växla utan koppling och fick i nästa växel på nån tiondels sekund, helt mekaniskt med armar som bytte drev!

De lådorna de kör med i F1 och wtc etc. använder en liten annan teknik som i princip går ut på att lådan alltid har nästa drev i beredskap och växlingen går ännu snabbare.

de lådorna som sairnaq tänker på kallas för lencolådor, och är mkt stark och lång, där ställer man in varje växel med ventiler som du drar i för resp. växel.

De "svenssonbilar" som levereras med "sekventiell" "tiptronic", "steptronic" etc. är i regel automatlådor som är konstruerade för att växlas annorlunda än vanliga automatlådor, de kan även vara kontruerade som powershiftlådorna på volvos hauler/loaders!

¨


bra beskrivning.

jag har ju steptronic eller vad det heter på min A8 och det är inte att jämföra med den sekventiella lådan som jag hadde i M3an.

det där med att man har en växel i redan är väll något som audi och vw använder i sina DSG-lådor?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 311 Inlägg
15 februari 2008
#13
r-ted skrev:
Corpze skrev:
Just sekventiell betyder per definition att man växlar upp och ner i en sekvens och inte kan gå från te.x tredje till femte växel, den sekventiella lådan jag körde med växlades med en vanlig växelspak fast bara från och emot mig för ned resp. uppväxlning!

för att kunna växla med just denna lådan jag hadde så krävdes dogringar på dreven vilket gjorde att jag kunde växla utan koppling och fick i nästa växel på nån tiondels sekund, helt mekaniskt med armar som bytte drev!

De lådorna de kör med i F1 och wtc etc. använder en liten annan teknik som i princip går ut på att lådan alltid har nästa drev i beredskap och växlingen går ännu snabbare.

de lådorna som sairnaq tänker på kallas för lencolådor, och är mkt stark och lång, där ställer man in varje växel med ventiler som du drar i för resp. växel.

De "svenssonbilar" som levereras med "sekventiell" "tiptronic", "steptronic" etc. är i regel automatlådor som är konstruerade för att växlas annorlunda än vanliga automatlådor, de kan även vara kontruerade som powershiftlådorna på volvos hauler/loaders!

¨


bra beskrivning.

jag har ju steptronic eller vad det heter på min A8 och det är inte att jämföra med den sekventiella lådan som jag hadde i M3an.

det där med att man har en växel i redan är väll något som audi och vw använder i sina DSG-lådor?

japp det stämmer bra, även ferrari och lambo och säkert några mer exotiska bilar använder det systemet fast säkert ännu mer rejsigt förståss smile tror kopplingen sker elektro-hydrostatiskt på de lådorna (inte vanliga urtrampningslager här inte) låter jobbigt å felsöka när det börjar krångla haha

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 Inlägg
25 mars 2008
#14
Om jag inte minns fel så har F1-bilar en "dubbel" växellåda där den ena växlar ur och den andra in nästa växel på någon millisekund(sekventiellt). Tror att Volkswagen introducera en liknande halvautomatisk låda i sina nyare bilare som tillval.

1 311 Inlägg
26 mars 2008
#15
Stämmer bra det Thiryll, När du lägger i 1a växeln lägger den "andra lådan" i andra växeln för att kunna göra ett så snabbt byte som möjligt, och när du har i andra växeln lägger "första" lådan i tredje växeln, men även nerväxlingarna går idag mkt smidigare än vad de gjorde för några år sedan.

VW kallar sina lådor för DSG, stod en artikel i näst nyaste bilsport om de, Volvo har också en låda på gång som de kallar för Powershift, dock ej samma som finns i lastmaskinerna tongue Volvos låda var tyvärr bara specad till 300nm, fast detta är väl i ett första stadie!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 mars 2008
#16
Sen när ska vi utesluta dogring-lådor med trumma?

Det är iaf en trumma med olika spår precis som på en hoj, bakåt är växla upp och framåt är växla ner... Sen ist för synkringar har man dogrings med "självlåsande" spår i som greppar in mot nästa drev... Dessa lådor har manuell koppling för start/stopp och krypkörning, resten av gångerna bara slår man i växlarna med ett distingt klonk/lätt skrap och sen är nästa växel i... Är man snäll kan man lätta lite på gasen när man växlar...

Behöver jag säga att detta är de "riktiga" lådorna (manligt att slå i växlarna) och ej bör förväxlas med rattväxel big_smile
Senast redigerat av bumpe (26 mars 2008)


1 311 Inlägg
26 mars 2008
#17
bumpe skrev:
Sen när ska vi utesluta dogring-lådor med trumma?

Det är iaf en trumma med olika spår precis som på en hoj, bakåt är växla upp och framåt är växla ner... Sen ist för synkringar har man dogrings med "självlåsande" spår i som greppar in mot nästa drev... Dessa lådor har manuell koppling för start/stopp och krypkörning, resten av gångerna bara slår man i växlarna med ett distingt klonk/lätt skrap och sen är nästa växel i... Är man snäll kan man lätta lite på gasen när man växlar...

Behöver jag säga att detta är de "riktiga" lådorna (manligt att slå i växlarna) och ej bör förväxlas med rattväxel big_smile

har du läst på förstasidan? wink det va det första jag skrev om, klart manligaste lådorna, första gången jag körde med den lådan hadde jag ståkuk! allvarligt, och det ljudet! Mmmm och vilket jävla klipp det är i bilen utan att koppla mellan växlingarna! big_smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 mars 2008
#18
Corpze skrev:
bumpe skrev:
Sen när ska vi utesluta dogring-lådor med trumma?

Det är iaf en trumma med olika spår precis som på en hoj, bakåt är växla upp och framåt är växla ner... Sen ist för synkringar har man dogrings med "självlåsande" spår i som greppar in mot nästa drev... Dessa lådor har manuell koppling för start/stopp och krypkörning, resten av gångerna bara slår man i växlarna med ett distingt klonk/lätt skrap och sen är nästa växel i... Är man snäll kan man lätta lite på gasen när man växlar...

Behöver jag säga att detta är de "riktiga" lådorna (manligt att slå i växlarna) och ej bör förväxlas med rattväxel big_smile

har du läst på förstasidan? wink det va det första jag skrev om, klart manligaste lådorna, första gången jag körde med den lådan hadde jag ståkuk! allvarligt, och det ljudet! Mmmm och vilket jävla klipp det är i bilen utan att koppla mellan växlingarna! big_smile

Såg det nu ja, en RIKTIG låda smile
Såg en nisse på ppf som byggde en egen trumma och hade till en vanlig manuell, ingen större funktion mer än att man inte kan växla fel, fast de e ju häftigt me big_smile


8 156 Inlägg
26 mars 2008
#19
Ok. Nu fick jag en sjuk idé. Tänk en Volvo Amazon med sådan växellåda?
T5:a under huven och så paddelväxling dold med ett par små knappar under ratten?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 mars 2008
#20
Phaetoon skrev:
Ok. Nu fick jag en sjuk idé. Tänk en Volvo Amazon med sådan växellåda?
T5:a under huven och så paddelväxling dold med ett par små knappar under ratten?

När har du den klar så man kan ge den en femma ??

Vore ju rätt ballt iaf tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök