3573
Sök

Svårstartad ford escort 88

Licens Svetsare
219 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Hejsan. har ett mkt märkligt fel på min nyinslaffade escort. vrider du på nyklen så går han runt men går ikke igång, men om du kör me startkablar hoppar han igår. dör direkt om du plockar bort startkablarna. om du håller den på hög gas så går den, dock inte på lägre varv lr tomgång, va kan de va för fel på bilen? tack på förhand. svensson


21 761 Inlägg
5 november 2008
#2
När du inte har startkablar, går startmotorn långsamt och segt då?

Licens Svetsare
219 Inlägg
21 761 Inlägg
5 november 2008
#4
Mät laddspänningen på batteripolerna när du har fått igång motorn och har höga varv (startkablarna ska vara bortkopplade), fortsätt att mäta medan du låter motorvarvet sjunka successivt och se vad som händer med spänningen.
Senast redigerat av Drönirettab (5 november 2008)

Licens Svetsare
219 Inlägg
27 Inlägg
5 november 2008
#6
Ett tipps ! är ingen mäster men ändå. Tro nog att ditt batteri har däckat ur,prova med en spänningsmätare,bör visa runt ca 12 v men när du startar bilen visa ca 13,5 - 14,5, visar den det så funkar laddningen men kanske batteriet är slut. Bara ett tipps !

Licens Svetsare
219 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#7
japp det är planen för morrondagen;) tack iaf


Licens Svetsare
219 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#8
tyvärr va inte de felet heller, han laddar 14 när han är igång, annars ligger han på sina 12 volt


Licens Svetsare
219 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#9
var fasen sitter den på escort?? dör ju efter en stund, sen måste man vänta en liten stund innan han hoppas igår me starthjälp


21 761 Inlägg
6 november 2008
#10
Svensson skrev:
tyvärr va inte de felet heller, han laddar 14 när han är igång, annars ligger han på sina 12 volt

Laddar den 14V även när du har låga varv, dvs när motorn håller på att stanna?

Eftersom bilen går som den ska när startkablarna är kopplade så verkar det ju rimligast att det har någonting med bilens strömförsörjning att göra tycker jag.

Licens Svetsare
219 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#11
japp ja tkr d me, men ligger på 14 v iaf


21 761 Inlägg
6 november 2008
#12
Vart mäter du spänningen, på själva batteripolerna eller på polskorna?
Vart sätter du minusstartkabeln på din bil, på batteriet eller motorblocket?
Senast redigerat av Drönirettab (6 november 2008)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
6 november 2008
#13
Här har du kallstartventilen (Tagen direkt ur boken Ford escort reperations handbok)
Hade nästan samma fel på min escort bara att den gick väldigt dåligt på tomgång och var väldigt svårstartad och på den var det styrtrycks regulatorn som hade sagt upp sig.

Ps. Skulle även pröva att sätta startkabel mellan minus och jord på motorn/karossen och kolla om den går igång då.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/33189/497127_hjvwof.jpg
Senast redigerat av Streethawk (6 november 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

297 Inlägg
6 november 2008
#14
Förgasare eller insprut? Min Escort 88a jävlades lite liknande, då var det automatchoken på förgasaren var paj, den mådde dock inte bättre av kablar.
Batteriet eller laddningsreläet skulle det kunna vara. Lyser laddningslampan på låga varv?


Licens Svetsare
219 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#15
är en förgasare och inget lyser inne i mätarhuset.


297 Inlägg
8 november 2008
#16
Tjuvluft eller automatchoken skulle jag börja med. Startar den om du skippar kablarna men använder startgas?
Senast redigerat av loop (8 november 2008)


Licens Svetsare
219 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#17
va en slang som va av som går från luftburken till kallstarten där vid, men d hjälpte inte heller:(



Sök