2259
Sök

Problemet löst med motorvarvet på min Bmw M3 -96 [Vanos är dålig]

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#1
Bilen är en Bmw M3 3,2 -96  Miltal:13800

När man kör iväg med bilen när den är kall så vid 3000rpm så stannar den kvar på det varvtalet tills man lägger i en ny växell och sen blir det samma sak på den växelln.

När man kör iväg med bilen när den är varm så vid 5000rpm så stannar den kvar på det varvtalet tills man lägger i en ny växell.

Vid kallstart så är det nästan hela tiden att den inte kan varva mer än 3000rpm, men vid varmkörning så blir det bara nångång ibland att den stannar vid 5000rpm.
Den stannar vid X000rpm och sen hur mycket man än gasar så vill den inte varva mera förns man lägger i en högre växell.

Har hittat felet nu, det är min vanos som börjar bli dålig.
Så nu måste man leta efter en begagnad vanos.


Jätte tacksam för svar/Nazty
Senast redigerat av Nazty (7 november 2008)

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#2
Ingen som vet vad det kan vara för fel?


/Nazty

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

654 Inlägg
6 november 2008
#3
Finns felet/problemet även när motor är varm (arbetstemperatur alltså)?
Hur låter,känns det när du når dessa varvtal och "stoppet" går in?
Om det gör det,så har ja inte den blekaste aningen om vad det kan bero på.
En gissning skulle väl isf ev vara nån form av chip som ställer ned varvstoppet pga bränsle skäl eller liknande.Som kanske nån tidigare ägare fått installerat.
Senast redigerat av Blida (6 november 2008)

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#4
Blida skrev:
Finns felet/problemet även när motor är varm (arbetstemperatur alltså)?
Hur låter,känns det när du når dessa varvtal och "stoppet" går in?
Om det gör det,så har ja inte den blekaste aningen om vad det kan bero på.
En gissning skulle väl isf ev vara nån form av chip som ställer ned varvstoppet pga bränsle skäl eller liknande.Som kanske nån tidigare ägare fått installerat.

Det händer ibland vid 5000rpm vid (arbetstemperatur) det låter inge speciellt, det låter som om man skulle ligga o köra och hålla varvet vid exakt 5000rpm hela tiden så låter det:)
Finns inge eftermonterat chip eller liknande, helt orginal.

/Nazty

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#5
Har hört att det kan vara luftmassemätaren eller nån tändlägesgivare. (Vet inte riktigt om det heter så)
Vet ni nåt om det?

/Nazty

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

62 Inlägg
6 november 2008
#6
Testa ta bort din tomgångsmotor och plugga o se om det blev någon skillnad, isf smörj den med ex 5-56 eller något, min kompis hade samma problem och då var det den. Men är den trasig köp en skruv ventil så du kan ställa tomgången själv, krabbar aldrig och du slipper köpa en ny för ca 2000kr smile

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
6 november 2008
#7
Är det inte en sån där säkerhets skit att du inte kan varva mer än X när motorn är kall..? har för mig min kusin hade det på sin honda s2000 iaf ingen aning med bmw.. :p

~Andy~

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#8
volvoandy90 skrev:
Är det inte en sån där säkerhets skit att du inte kan varva mer än X när motorn är kall..? har för mig min kusin hade det på sin honda s2000 iaf ingen aning med bmw.. :p

Vet faktiskt inte, men det är likadant när motorn är varm.

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

62 Inlägg
6 november 2008
#9
Nazty skrev:
volvoandy90 skrev:
Är det inte en sån där säkerhets skit att du inte kan varva mer än X när motorn är kall..? har för mig min kusin hade det på sin honda s2000 iaf ingen aning med bmw.. :p

Vet faktiskt inte, men det är likadant när motorn är varm.

Kolla upp det jag skrev så borde det funka xD

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#10
sopbilen skrev:
Testa ta bort din tomgångsmotor och plugga o se om det blev någon skillnad, isf smörj den med ex 5-56 eller något, min kompis hade samma problem och då var det den. Men är den trasig köp en skruv ventil så du kan ställa tomgången själv, krabbar aldrig och du slipper köpa en ny för ca 2000kr smile

Det är juh inge fel på tomgången, men det kanske ine har med saken att göra bara för att det heter tomgångsmotor. Men vart sitter den roliga saken då? Är ingen proffsmeck direkt så måste ha lite hjälp på traven:P

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

62 Inlägg
6 november 2008
#11
Nazty skrev:
sopbilen skrev:
Testa ta bort din tomgångsmotor och plugga o se om det blev någon skillnad, isf smörj den med ex 5-56 eller något, min kompis hade samma problem och då var det den. Men är den trasig köp en skruv ventil så du kan ställa tomgången själv, krabbar aldrig och du slipper köpa en ny för ca 2000kr smile

Det är juh inge fel på tomgången, men det kanske ine har med saken att göra bara för att det heter tomgångsmotor. Men vart sitter den roliga saken då? Är ingen proffsmeck direkt så måste ha lite hjälp på traven:P

aha läste fel, det går inte varva mer altså? testa koppla ur din Lmm och se om det blir någon skillnad isf smile

54 Inlägg
6 november 2008
#12
Vad är Lmm?


do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#13
busta_rhyme skrev:
Vad är Lmm?

Luftmassemätare=Lmm

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#14
Hehe okej, nej den stannar på samma varv när man kör.
Har provat att koppla ur lmm blev bättre ett tag, sen kom det tillbaka.
Då kanske det är lmm som det är fel på?

Får prova köpa en ny sån då.
Det är ingen annan som har haft samma problem som mig och vet exakt vad det kan vara:P?

Nazty

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

827 Inlägg
6 november 2008
#15
om du hade bott närheten av huddinge skulle ja be dig åka till bmw specialister som hade talat om vad felet är... skulle tro att det är lmm óch inget annat

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#16
Okej får hoppas det är Lmm då, en ny sån är inte så dyr iallafall.

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

271 Inlägg
6 november 2008
#17
Känns bilen orkeslös innan den kommer till stoppet? Annars brukar det va katten som e igensatt när bilen inte vill varva.


do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#18
Benan skrev:
Känns bilen orkeslös innan den kommer till stoppet? Annars brukar det va katten som e igensatt när bilen inte vill varva.

Nej den går som ett skott upp till 5000rpm, så det är det nog inte.

Tack ändå.

/Nazty

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

Byfåne
368 Inlägg
6 november 2008
#19
Är ingen expert men är det inte Vanos på den motorn? Kan vara så att Vanosen inte vill byta läge.


do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#20
Bubbaman skrev:
Är ingen expert men är det inte Vanos på den motorn? Kan vara så att Vanosen inte vill byta läge.

Hehe det va det där svaret ja verkligen inte ville ha, kostar juh skjortan med en ny vanos.
Jo jag har funderat på att det kan va den jäkla vanosen jag också, men det är juh inte så att man kan gå o köpa en ny för 20,000kr och sen var det inte det felet, så ja tar dom billiga felen först:)

Tack för svaret.

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e


Sök