2357
Sök

Problemet löst med motorvarvet på min Bmw M3 -96 [Vanos är dålig]

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
groze skrev:
RIGO-ROD skrev:
Nazty skrev:

VANOS är ett system introducerat av BMW i början av 90-talet och är förkortning för
"Variabeler Nockenwellen Steuerung"
och betyder variabel styrning av kamaxeln. Systemet fungerar så att motorelektroniken på
hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln, vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.
I praktiken innebär detta att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret,
för att ge förbättrade tomgångsegenskaper. I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än
normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn,
vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena. I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter
sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man talar om VANOS menas oftast variabel styrning av insugskamaxeln, senare modeller utrustades även
med VANOS på avgassidan, systemet kallas då för Dubbel VANOS.

på andra bilar kan det heta VVT eller VTC för varibalakamtider, rätta mig om jag har fel

Det stämmer. Hondas kallas för VTEC.

...Till trådskaparen:

Ring Per på Bil & Motorteknik i Huddinge. Han kan nog ha nåt liggandes. (bmw-guru)

//Johan

Tackar han får jag ringa.

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
jorre83 skrev:
Nazty skrev:
Nazty skrev:
Nån som har nått bra tips om vart man kan få tag på en begagnad eller ny Vanos till min bil!?!

Nån som haft/har en m3 måste väl bytt vanos nångång, kan väl inte bara vara min som går i pension:P

ofta byter man till en ny bättre vanos på dessa bilar då den som sitter ifrån början inte håller. dom byter till en Sach´s vanos istället

sig i en annons på blocket att ny vanos till din motor går på 35000kr

Har pratat med Schmiedmann och där kunde man köpa en ny vanos till min bil för 20,000kr.
Men det är lite för mycket pengar för mig just nu, men har till april på mig att hitta en, annars får man
väl spara lite cash, hehe.

Men tar nog ett tag att spara ihop 20,000kr så måste nog hitta en begagnad för ett billigare pris tills ja sparat ihop cashen till den nya.
Senast redigerat av Nazty (7 november 2008)

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Nazty skrev:
Nazty skrev:
Nån som har nått bra tips om vart man kan få tag på en begagnad eller ny Vanos till min bil!?!

Nån som haft/har en m3 måste väl bytt vanos nångång, kan väl inte bara vara min som går i pension:P

Finns det ingen med en M3 som kan hjälpa till lite big_smile

Norrlänning
1 453 Inlägg
7 november 2008
Kolla på ebay.de... där finns de mesta delarna till tyska bilar smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Ellertz skrev:
Kolla på ebay.de... där finns de mesta delarna till tyska bilar smile

Har redan kollat in den sidan, hittade ingen vanos till min bil.
Tack ändå.

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Nazty skrev:
Nazty skrev:

Nu kanske det finns nån M3 fantast inloggad som vet vart man kan hitta vanos till min bil?

827 Inlägg
7 november 2008
vanos e väl dyrt?

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
328cabbish skrev:
vanos e väl dyrt?

Hehe jo det är jävligt dyrt, 20,000-35,000kr för en ny vanos.
Ja vet vart ja köper ny vanos, men måste ha en bättre begagnad vanos tills ja sparat ihop pengarna till
den nya vanosen.

Därför undrar jag om nån vet vart man hittar beg. vanos eller om nån här på garaget har nån till salu?

16 Inlägg
26 november 2008
Hör med din bmw verkstad dem kan fixa reperationskit till vanosen= blilligare än att köpa ny! jag skulle få ge 1500:- för ett sånt kit till min 325:a

Sök