2885
Sök

Hur går man tillväga med vindrute byte på försäkring?

Svetsare
3 150 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Som topic,  hur går man tillväga om man vill byta vindrutan hos en verkstad (tex. mekonomens) och ta det på försäkringen?   

Ps. man måste ha hel-försäkring va?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 798 Inlägg
6 november 2008
Det räcker med att ha halvförsäkring där då glas ingår.
Anmäl till försäkringbolaget att du är i behov av en ny ruta, dessa rekommenderar dig en verkstad i din närhet där du kan visa upp bilen/rutan. Därefter bedömer dessa om du kan ta det på försäkringen eller ej.

Svetsare
3 150 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Tack så mycket!    Ska kolla upp det  smile

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

\m/(><)\m/
742 Inlägg
6 november 2008
Eller så åker du bara till nån som byter rutor och kollar om dom samarbetar med ditt försäkringsbolag och så sköter dom kontakten med ditt försäkringsbolag.. så har jag gjort några gånger, bara ramla in hos glasmästaren och boka tid och berätta hur och när den gick sönder och sen lämna bilen senare och skriva på ett papper när man hämtar ut bilen.. visst faan glömde att du betalar självrisken också när du hämtar bilen
Senast redigerat av isso (6 november 2008)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Volvofreak
356 Inlägg
6 november 2008
Eller så åker du bara till närmaste glasfirma som säger att du ska byta ruta- >Du behöver inte anmäla det till ditt förskringsbolag innan då dom skickar papperna dit efteråt.  Du betalar självrisken direkt till glasfirman. Brukar vara 35% av priset eller minst 1000:-.

// Andreas
S40N T5-04

3 354 Inlägg
6 november 2008
hur går det till med betalning o försäkringspremie om man får fråga?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Volvofreak
356 Inlägg
6 november 2008
Seth skrev:
hur går det till med betalning o försäkringspremie om man får fråga?

Dom frågar ju vilket bolag man har och reegnummer givetsvis..  av premierna vet jag inte..

// Andreas
S40N T5-04

3 354 Inlägg
6 november 2008
ok. bara undra om de höjdes som vid andra olyckor men jag fick delvist svar från ditt förra inlägg.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

ElectroRaggare
885 Inlägg
6 november 2008
Jag ringde folksam och frågade vad jag skulle göra.
De sa att jag skulle åka in till en glasfirma och byta rutan så fixar de resten.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

1 854 Inlägg
6 november 2008
Seth skrev:
ok. bara undra om de höjdes som vid andra olyckor men jag fick delvist svar från ditt förra inlägg.

Du förlorar ingen bonus lr nått..

Svetsare
3 150 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Men är det så att man kan byta hastigt till halvförsäkring (har trafik hos Atava nu) och byta rutan och sen nån månad senare byta tillbaka?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
6 november 2008
ZonaX skrev:
Men är det så att man kan byta hastigt till halvförsäkring (har trafik hos Atava nu) och byta rutan och sen nån månad senare byta tillbaka?

det tror jag inte dom går på

Svetsare
3 150 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Nehe  sad      Behöver rut-byte snabbt och billigt!
Senast redigerat av ZonaX (6 november 2008)

1 798 Inlägg
6 november 2008
Som regel måste man visa upp bilen då man vill "försäkra upp" bilen, detta för att det inte ska finnas några skador på bilen vid tillfället för förändringen av försäkringsomfånget.

Sen är det egentligen inte "bara" att åka till en glasfirma, man kan inte som bilägare begära att ett rutbyte skall ske utan det är upp till firman (ska man hårddra det så är det ju försäkringsbolaget) som besiktigar rutan och avgöra om ett rutbyte är skäligt och av sådan art att försäkringen täcker detta.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 november 2008
Hilmer skrev:
Som regel måste man visa upp bilen då man vill "försäkra upp" bilen, detta för att det inte ska finnas några skador på bilen vid tillfället för förändringen av försäkringsomfånget.

Sen är det egentligen inte "bara" att åka till en glasfirma, man kan inte som bilägare begära att ett rutbyte skall ske utan det är upp till firman (ska man hårddra det så är det ju försäkringsbolaget) som besiktigar rutan och avgöra om ett rutbyte är skäligt och av sådan art att försäkringen täcker detta.

Var väll så förut bara?!?! att man måste "visa upp" den?

jag har gjort så på 2 bilar med körd framm ruta under ca 2 -3 år. var bara trafik på den när jag köpte och tog en halv på en gång. åkte ca 2 veckor senare till glasmästaren och sa "som det var" och dom kollade med bolaget och vipps hadde man ny frammruta efter några dagar.

Fast jag kanske bara hadde tur eller om dom bara kollar nån lite här och där? ingen aning faktiskt

/ Johan.

1 798 Inlägg
6 november 2008
Det spelar ju ingen roll vilken försäkring förre ägaren har haft på den, du väljer ju ditt omfång då du tecknar försäkringen på dig då du köpt bilen, således har ju du inte försäkrat upp dig.

Jag vet att det är slappt när det gäller vindrutebyten, firmorna vill ju tjäna sina pengar och tackar sällan nej till ett byte.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 november 2008
Hilmer skrev:
Det spelar ju ingen roll vilken försäkring förre ägaren har haft på den, du väljer ju ditt omfång då du tecknar försäkringen på dig då du köpt bilen, således har ju du inte försäkrat upp dig.

Jag vet att det är slappt när det gäller vindrutebyten, firmorna vill ju tjäna sina pengar och tackar sällan nej till ett byte.

Jo det är ju sant. och jag såg nu att jag kollade lite fel sist =P
Trodde inte ni pratade om att själv gå från trafik till tex halv för att få byta ruta. då kanske det är helt andra regler smile i don`t know

Tänkte bara att det funkade problemfritt för mig haha. men men,  smile

Svetsare
3 150 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Ska jag testa att byta till halv då och senare (nån vecka) byta rutan då?  smile

Ps.  Rutan är as-blästrad (ser inget på kvällar när man möter bilar eller när gatlyktorna är tända + när solen står lågt så är det ett helvete!) och den har även en typ 40-50cm lång spricka som förgrenar sig ca 10cm åt båda hållen   smile
Senast redigerat av ZonaX (7 november 2008)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
7 november 2008
Jag har bara åkt till glasmästaren och sagt att jag vill ha en ny ruta. Rutan blev bytt och sen kom det en räkning från försäkringsbolaget som ville ha självrisken. Smidigt.

582 Inlägg
7 november 2008
ta försäkringsbrevet i fickan åk till bilglas mästaren i byn lämmna bilen .och du får oftast en fri låne bil hämta den dagen efter med ny ruta lycka till

hej

Sök