3437
Sök

Toning på framrutan.

Eliminator
1 441 Inlägg
6 november 2008
Ej lagligt.

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 november 2008
Ablazed skrev:
enligt vem.

vägverket
bilbesiktningen
polisen
alla godkänner det.

varför ens göra markeringar i framrutan om de inte e lagligt???
och varför kan man beställa de från fabrik om de inte e lagligt???

Det är markerat i rutan från fabrik. Så dom ska veta var dom ska lägga toningen i rutan. Frågade glasmästaren sist jag bytte ruta. smile

Men som sagt, allt påklistrat på vindrutan är olagligt, även om vissa bes och polismän inte bryr sig.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

3 059 Inlägg
6 november 2008
Sokrates skrev:
Ej lagligt.

/Tommy

Sluta tjata o lägg fram fakta/bevis på var det står att du inte får ha en board längst upp på framrutan.

Hehe.. jag besikta med denna boarden.. det får knappt plats ett a4 mellan toning o ratt men de inga problem.. Inte har farbror blå heller sagt nått..
http://www.beachbuggy.se/forum/userpix/78_dekal2_1.jpg
Underligt om det inte skulle vara lagligt med en board när man som någon sa att man kan ju köra med solkskydden nerfällda hela tiden.. Och dom ser man ju inget alls igenom..

INGA poliser eller besiktningsmän säger något om det sålänge man håller sig inom A4 pappret..
Senast redigerat av Smajly (6 november 2008)

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
6 november 2008
Det är lagligt, Det ska va 20 cm från rattens ovan kant till själva bordens början!
mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Eliminator
1 441 Inlägg
7 november 2008
All eftermonterat ytskikt på fram eller främre sidorutor är ej tillåten.
Fabrikstonat undantagen,,,,sedan att bes o polis inte orkar bry sig är en annan sak,,,,
Sen får vem som helst påstå annat, men det är fel.

/Tommy

3 059 Inlägg
7 november 2008
Sokrates skrev:
All eftermonterat ytskikt på fram eller främre sidorutor är ej tillåten.
Fabrikstonat undantagen,,,,sedan att bes o polis inte orkar bry sig är en annan sak,,,,
Sen får vem som helst påstå annat, men det är fel.

/Tommy

Sluta tjata o lägg fram fakta/bevis på var det står att du inte får ha en board längst upp på framrutan.
Vi snackar om board nu och inte toning av hela rutan.

Eliminator
1 441 Inlägg
7 november 2008
Det är fakta,, gäller board också,,,,,

/Tommy.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
7 november 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

Stämmer inte alls. Man får ha tonat högst upp på glaset om man vill, dock finns det riktlinjer till hur långt ner toningen får gå. Man behöver inte ens ha tonat, man kan ha en streamer, dvs en dekal som inte släpper igenom nått ljus alls nästan. Funkar det med.
Många bilar förr i tiden hade tonat högst upp på rutan som original, speciellt jänkare.

Sluta bara skriva "för att det är så", länka till konkreta bevis (t.ex en lag) där det står att du har rätt. Du är bara en felande besserwisser i allas ögon fram tills dess.

3 059 Inlägg
7 november 2008
Läs sidan 4 i denna PDF
http://www.gbf.se/files/File/Bilglas/riktl_bilglas.pdf

Står det mesta om vad som gäller.. O då är det således lagligt att ha en board inom gränserna.
Tror ju aldrig att det tagits fram riktlinjer för hur bilprovning ska göra en bedömning om det ändå vatt olagligt att ha en board.
Senast redigerat av Smajly (7 november 2008)

Muttley
7 november 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

om du överhuvudtaget har någon fakta så kan du ju ta fram den också från var du nu hittade den?.

du har helt enkelt fel.

326 Inlägg
7 november 2008
jag har monterat massvis med fönster "boards" max längden ner på rutan visas med markeringar.. men är till 99% alltid max 150mm.. har aldrig hört några klagomål ifrån Bilbesiktningen.. Mkt värre med solfilm på sidorutor..

"Sweet Insane Road Maniac"

466 Inlägg
7 november 2008
jo en toning får du ha men bara en decimeter ner ifrån taket och ner allså 10 cm enligt besiktningen

1 878 Inlägg
7 november 2008

/Tommy.

Fakta ifrån VV

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Uppdaterad 2005-04-22

det kan tolkas på 2sätt. tona rutorna och ha 70% genomsläpp. och inga problem?

Hillbilly
206 Inlägg
7 november 2008
20 cm eller a4 papper mellan ratt och ruta, e vad jag har hört iallafall.. aldrig fått problem med det, varken från polis eller sbp.

mvh

Living my life sideways!

3 059 Inlägg
7 november 2008
Frozen1985 skrev:

/Tommy.

Fakta ifrån VV

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Uppdaterad 2005-04-22

det kan tolkas på 2sätt. tona rutorna och ha 70% genomsläpp. och inga problem?

Du kan inte tona 30% ändå för det brukar redan vara några % från fabrik.

i_like_beer skrev:
20 cm eller a4 papper mellan ratt och ruta, e vad jag har hört iallafall.. aldrig fått problem med det, varken från polis eller sbp.

Ja det beror på hur du håller pappret när det gäller A4 testen.. det ska göra efter särskilda mått:
Hänvisar till sidan 4 på denna PDF igen.. http://www.gbf.se/files/File/Bilglas/riktl_bilglas.pdf
Senast redigerat av Smajly (7 november 2008)

Speed FMK
849 Inlägg
11 november 2008
Ursäkta att jag drar upp en några dagar gammal tråd men jag tyckte det kunde behövas ett definitivt svar på detta.

Våra generella riktlinjer vid kontrollbesiktning säger följande:

Siktfältet måste vara fritt från "Dekaler eller färgade skikt med mindre ljusgenomsläpp än 70%"

Siktfältet som detta gäller sträcker sig över hela rutan horisontellt, har sin underkant i rattkramsens överkant och sträcker sig sedan 20cm uppåt.

Detta betyder alltså att en bård är fullt tillåten sålänge du har 20cm från ratten och uppåt innan bården börjar. Lura er dock inte på 70% siffran, för precis som tidigare sagt har rutan runt detta procenttal redan från början.

Mvh Ludvig

32 Inlägg
11 november 2008
har inte mätat med nå papper, har bytt till en liten sportratt så blir no svårt, men den är ca 21 cm på mitten tongue

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 november 2008
Spelar de någon roll om man har en liten ratt elr måste det vara orginal ratten ??? för jag har den minsta luisi ratten  för jag måste ha den för att min mage är så stor och tar i annars tongue

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

32 Inlägg
12 november 2008
haha men mäter man inte med pappret från ratten ? tongue den är då för bred min board om man nu ska se på dom dära markeringarna smile

Speed FMK
849 Inlägg
12 november 2008
Finns inga riktlinjer vid besiktning för om det ska vara orginalratt eller den nuvarande, men fick ni mig så skulle jag utgå från den ratten som satt där och kanske ta till lite mer än de 20cm som sägs. Men observera att detta är min egen åsikt, inte bilprovningens riktlinjer.

Mvh Ludde

Sök