3229
Sök

Vilket varvtal drar minst bensin?

435 Inlägg
8 november 2008
#21
te_wik skrev:
Erikkk skrev:
TBOC_Razor skrev:
På gamla saab 9000 ska det ju iaf vara mellan 2000 och 3000 RPM som är mest ekonomiskt och miljövänligt.

Man måste ju ha ett visst varvtal för att hålla katten igång ordentligt men ändå så lågt som möjligt.

Så var en bil drar minst soppa det är ju något man får känna sig till, man märker ju hur lågt man kan gå utan att motorn får jobba röven av sig bara för att dra runt.

Och vad spelar det för roll för bränsleförbrukningen om du får igång katten eller ej? wink

En kall katt ger fel signaler via lambdan till bränslestyrningen och går då för fett smile

Mvh Tommy

Jag har då lambdasonden innan katten tongue

No risk, No reward

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 november 2008
#22
Perss0n skrev:
te_wik skrev:
Erikkk skrev:

Och vad spelar det för roll för bränsleförbrukningen om du får igång katten eller ej? wink

En kall katt ger fel signaler via lambdan till bränslestyrningen och går då för fett smile

Mvh Tommy

Jag har då lambdasonden innan katten tongue

De har ju typ alla bilar wink
men oavsett hur sakta du kör eller hur lite du varvar, så får ändå katten upp rätt arbetstemperatur
efter ett tag, snabbare t.om om du kör sakta, då du får mindre luftkylning.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

435 Inlägg
8 november 2008
#23
te_wik skrev:
Perss0n skrev:
te_wik skrev:
En kall katt ger fel signaler via lambdan till bränslestyrningen och går då för fett smile

Mvh Tommy

Jag har då lambdasonden innan katten tongue

De har ju typ alla bilar wink
men oavsett hur sakta du kör eller hur lite du varvar, så får ändå katten upp rätt arbetstemperatur
efter ett tag, snabbare t.om om du kör sakta, då du får mindre luftkylning.

Mvh Tommy

Jo det var därför jag tyckte att det lät så konstigt att tempen på katten skulle kunna påverka bensinförbrukningen, alltså eftersom lambdan sitter före katten

No risk, No reward

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 november 2008
#24
Perss0n skrev:
te_wik skrev:
Perss0n skrev:

Jag har då lambdasonden innan katten tongue

De har ju typ alla bilar wink
men oavsett hur sakta du kör eller hur lite du varvar, så får ändå katten upp rätt arbetstemperatur
efter ett tag, snabbare t.om om du kör sakta, då du får mindre luftkylning.

Mvh Tommy

Jo det var därför jag tyckte att det lät så konstigt att tempen på katten skulle kunna påverka bensinförbrukningen, alltså eftersom lambdan sitter före katten

Jaa, bilen får ju lite tjockare blandning när motorn är kall, det styrs ju bla av lambdan.

Men sen om man har en trasig katt, som inte funkar.. DÅ ökar bränsleförbrukningen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

193 Inlägg
8 november 2008
#25
Konstig du då min gamla goa M3a drog mindre utan katt än med wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 november 2008
#26
VilleV skrev:
Konstig du då min gamla goa M3a drog mindre utan katt än med wink

Säker att din katt var i bra skick innan du tog bort den då? smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

435 Inlägg
8 november 2008
#27
Men katten har väll bara med miljöpåverkan att göra? ser inte hur ett "getingbo" med platinalagring skulle kunna minska bränsleförbrukningen hmm

No risk, No reward

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 november 2008
#28
Perss0n skrev:
Men katten har väll bara med miljöpåverkan att göra? ser inte hur ett "getingbo" med platinalagring skulle kunna minska bränsleförbrukningen hmm

Den bistår tillsammans med resten av avgassystemet att motorn får rätt motstånd.

Sen är det inte så jättestor skillnad med eller utan katt, vissa bilar märker man inte ens det.

Men är lambdan däremot pajj, då märks de på alla bilar smile

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (8 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

430 Inlägg
8 november 2008
#29
Tjena, rent tekniskt kan man ju ofta säga 3000rpm för efter det så öppnar gasspjället fullt på de flesta bilar, snabb acc upp till lämplig hastighet är att föredra då det drar mer soppa att sega sig uppåt, hoppa över växlar är ju också bra 3an till 5an tex, en bra tumregel är också att man kan lågdra växlar, 10km/h per växel funkar på de flesta bilar alltså 10km/h på 1an osv, på en aut så lägger man ur od när man kör i stan, då håller den rätt växel jämnt, och rätt körd drar faktiskt inte en aut mer soppa än manuell då en aut alltid ängnar sig åt att växla vid rätt varvtal och fart...konstant eco-driving skulle man kunna säga.
min v70 är ett typ exempel, -03 med d5 motor o aut låda och drar 0,52 vid blandad körning, det blir alltid billigare om man kör med hjärnan.../micke

Mopar or no car!

1 019 Inlägg
8 november 2008
#30
te_wik skrev:
Jaa, bilen får ju lite tjockare blandning när motorn är kall, det styrs ju bla av lambdan.

Nej, det gör det inte, lambdan används inte förrän man vill köra motorn lambdareglerat på lambda=1.

te_wik skrev:
Men sen om man har en trasig katt, som inte funkar.. DÅ ökar bränsleförbrukningen.

Nej, det går den inte.


950 Inlägg
8 november 2008
#31
Perss0n skrev:
Men katten har väll bara med miljöpåverkan att göra? ser inte hur ett "getingbo" med platinalagring skulle kunna minska bränsleförbrukningen hmm

På en bensinmotor fungera katalysatorn bäst vid lambda 1, men förbrukningen är lägst vid lambda 1,1-1,2, vilket ledar till mycket NOx. Alltså renar en katalysator avgaserna och höjer förbrukningen.
På Dieselmotorer är det lite annorlunda, för de har andra emissionskrav, där de får släppa ut stora mängder NOx och kan alltså gå på lambda över 1, så förbrukningen blir lägre. Emissionskraven på Dieselmotorer kommer att bli tuffare i framtiden och då kommer en del av förbrukningsvinster att försvinna.

435 Inlägg
9 november 2008
#32
Så alltså skulle inte en katalysator kunna minska bränsleförbrukningen eller har jag misstolkat ditt inlägg?

Edit: stavfel pga öl
Senast redigerat av Perss0n (9 november 2008)

No risk, No reward

950 Inlägg
9 november 2008
#33
Perss0n skrev:
Så alltså skulle inte en katalysator kunna minska bränsleförbrukningen eller har jag misstolkat ditt inlägg?

Edit: stavfel pga öl

Öl är en bra ursäkt för stavfel smile
Nope, en katalysator gör inget bra för bränsleförbrukningen eller max effekten. Ändå tycker jag att det är en viktig komponent, för den renar avgasen mycket bra. Man kan ju alltid lukta när man hamnar bakom en bil utan.
Historisk sett kan man ha upplevt att katalysatoren har reducerat förbrukningen, men det beror på att då man började med katalysatorer var man tvungen sluta med förgasare och börja med insprutning och lambdareglering, som handtera bränslet mycket mer exakt.


Sök