3336
Sök

vad tjänar en lastbilschaufför och en bilmekaniker?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
#41
Martin 9-3 skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men möjlighet till extraknäck är väl oändlig om man är en skicklig mekaniker?!

Många som är händig på detta och har nånstans att hålla till brukar ju dra in någon tusenlapp svart på helgerna på div småjobb åt släkt och vänner mm

Det är väl lite svårt som chaffis att ta extraknäck på samma sätt.

Inte lika lätt som förut.. Då nu vill alla som lämnar in bilen ha serviceboken stämplad, kvitton osv osv.

Så det med svarta jobb för mekaniker, det finns.. men inte alls i samma utsträckning som förut.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Tvivlare
2 266 Inlägg
7 november 2008
#42
bilmek är underbetalt så de ryker om de, min åsikt tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Thedriftking
7 november 2008
Trådstartare
#43
te_wik skrev:
Thedriftking skrev:
dieselknackare skrev:

Jag trivs med jobbet, ganska fritt. man sköter sig själv! Och man kommer ut å får se mycke i sverige/europa!!
DHL har många olika åkerier som kör för dom, så du får söka jobb hos ett av dom isf och då blir du tilldelad en bil oeller flera olika att hoppa emellan. Så du blir anställd på det åkeriet och inte på DHL!

ok, men jag fattar inte riktigt en sak, vi säger att jag ska köra mat från ett ställe till t.ex maxi. hur gör man efter man har lämnat det? får man ett nytt "´ärende" eller hur gör man? kan nån berätta om ni fattar hur jag menar smile

Du får inte bara ett "uppdrag" åt gången. Utan du har ett kör schema du följer.

Mvh Tommy

ok, då fattar jag smile det är som i skolan typ, man följer ett schema t.ex 12:00 lämna mat till ica, 14:00 lämna mat maxi, men tack för hjälpen.

41 Inlägg
7 november 2008
#44
en bilmekaniker tkr jag många tror tjänar mycket pengar? men det är tvärt om.. Välldigt dålig lön för den kunskap som man besitter och som behövs för att hitta de mest udda problemen ibland.

Sen så får man oftast ta mkt skit om det skulle visa sig att den mänskliga faktorn tagit form i någon bil även fast det kan vara materialfel.


Kroppen slits otroligt mkt av alla påfrästningar och alla jobbställningar.

En ingångslön som tidigare talare ligger runt 12 000 - 13000 efter skatt..


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
#45
NJ_ skrev:
The_Mechanic skrev:
te_wik skrev:
Måste säga att bilmekaniker är ofta alltid dåligt betalda jobb, med tanke på hur slutsamt det är för kroppen.

Har slutat som mekaniker och tänker ta transport som yrke, när jag nu orkar med att göra utbildningen.


Mvh Tommy

är man fält mekaniker inom Maskin (skördare,grävare,skotare osv) och lastbils mek så kan du få en äckligt bra lön för att va mek cool


för man kan heller inte räkna med att få en skyhög lön som ny utbildad chaffis, då man på dom utbildningarna inte ens får lära sigg lägga på ett par snö kedjor roll syrran gick där och hon är fullständigt värdekass på köra lastbils trots de lyckades hon få korten roll ps. hon gick utbildningen i kalix wink

vi fick då lära oss att kasta på kedjor tongue och om du går "transport" så börjar du som andraårs chaffis smile

Nej jag går maskin och lastbils teknik tongue haha okej var ju bra att ni fick iaf kasta på kedjorna, men jag antar att de var på en upplogad körplan, och inte i nå slask o skit? wink haha skojja bara smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Gödseldräng
4 529 Inlägg
7 november 2008
#46
te_wik skrev:
Martin 9-3 skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men möjlighet till extraknäck är väl oändlig om man är en skicklig mekaniker?!

Många som är händig på detta och har nånstans att hålla till brukar ju dra in någon tusenlapp svart på helgerna på div småjobb åt släkt och vänner mm

Det är väl lite svårt som chaffis att ta extraknäck på samma sätt.

Inte lika lätt som förut.. Då nu vill alla som lämnar in bilen ha serviceboken stämplad, kvitton osv osv.

Så det med svarta jobb för mekaniker, det finns.. men inte alls i samma utsträckning som förut.

Mvh Tommy

svartjobb med att laga bilar finns det gott om wink
bara man har lite kontakter så finns det i överflöd
många som fortfarande kör äldre bilar
hur tror du jag har råd med mina bilar utan jobb:rolleyes:cool


Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
#47
Team-Adolfsson skrev:
te_wik skrev:
Martin 9-3 skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men möjlighet till extraknäck är väl oändlig om man är en skicklig mekaniker?!

Många som är händig på detta och har nånstans att hålla till brukar ju dra in någon tusenlapp svart på helgerna på div småjobb åt släkt och vänner mm

Det är väl lite svårt som chaffis att ta extraknäck på samma sätt.

Inte lika lätt som förut.. Då nu vill alla som lämnar in bilen ha serviceboken stämplad, kvitton osv osv.

Så det med svarta jobb för mekaniker, det finns.. men inte alls i samma utsträckning som förut.

Mvh Tommy

svartjobb med att laga bilar finns det gott om wink
bara man har lite kontakter så finns det i överflöd
många som fortfarande kör äldre bilar
hur tror du jag har råd med mina bilar utan jobb:rolleyes:cool

hehe ja men jag menar att det inte är i samma utsträckning som förut.
Hehe, jag har inte heller inkomst... hmm men de går ändå wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
#48
te_wik skrev:
_Wallis_ skrev:
Mitt tycke:

Lönen varierar beroende på vart du jobbar.
Frimans storelk spelar roll, Och störst är inte alltid bässt av egen erfarenhet.

Jag sitter i skrivande stund och försöker få min komun att pröjsa för interkomunalt
studerande på en yrkesutbildning för att bli chaffis, Då jag inte kan få ett enda mek
jobb mera, Känns som hela mekar marknaden är död sad

jobbmarknaden är ju på topp just nu, iaf här uppe wink Bara flytta uppåt land, haha.

Mvh Tommy

hehe på topp är den inte wik wink snarare står de rätt still här, dom flesta verkstäder är fulla nu.., jag väntar på gå ut så då kanske New Boliden och LKAB har hunnit utöka sina produktioner och då kommer de ju finnas flis att tjäna där, annars är de bara att bege sig utomlands eller långt ner i södra sverige smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Körv
3 535 Inlägg
7 november 2008
#49
Thedriftking skrev:
te_wik skrev:
Thedriftking skrev:

ok, men jag fattar inte riktigt en sak, vi säger att jag ska köra mat från ett ställe till t.ex maxi. hur gör man efter man har lämnat det? får man ett nytt "´ärende" eller hur gör man? kan nån berätta om ni fattar hur jag menar smile

Du får inte bara ett "uppdrag" åt gången. Utan du har ett kör schema du följer.

Mvh Tommy

ok, då fattar jag smile det är som i skolan typ, man följer ett schema t.ex 12:00 lämna mat till ica, 14:00 lämna mat maxi, men tack för hjälpen.

Alltså, tro inte att något jobb är någon dans på rosor. För det är fan inte enkelt. Man måste ha tålamod i båda yrkena. Du måste kunna "stå upp för dig själv" för nästan alla arbetsgivare vill att du ska jobba gratis. Eller göra mer än vad någon människa orkar göra en hel dag. Jag har provat på båda yrkena lite, så jag vet ungefär hur det är.

Nu säger jag inte att du inte ska bli något av yrkena. Men att du ska välja det som du kommer tycka mest om. Och inte det som ger mest pengar.

Truckdriving Man

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
#50
Thedriftking skrev:
te_wik skrev:
Thedriftking skrev:
ok, men jag fattar inte riktigt en sak, vi säger att jag ska köra mat från ett ställe till t.ex maxi. hur gör man efter man har lämnat det? får man ett nytt "´ärende" eller hur gör man? kan nån berätta om ni fattar hur jag menar smile

Du får inte bara ett "uppdrag" åt gången. Utan du har ett kör schema du följer.

Mvh Tommy

ok, då fattar jag smile det är som i skolan typ, man följer ett schema t.ex 12:00 lämna mat till ica, 14:00 lämna mat maxi, men tack för hjälpen.

joo DHL o liknande hgar scheman som dom kör efter, men de har inte t.ex en åkare som har grusbilar, trailer dragare, timmer bilar osv, för att bli riktigt omtyckt på ett sånt åkeri ska du själv som kör, försöka gå så lite tom som möjligt, du kanske kör en skotare till en annanstad ett x antal mil bort, så under den tiden du kör ska du gärna försöka fixa tillbaka körning också att du får iaf en liten last att dra tillbaka så den inte går tom vilket kostar mest. om ni fattar va ja menar smile
Senast redigerat av The_Mechanic (7 november 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 november 2008
#51
kanske mest pengar = vad man tycker bäst om för vissa? tongue
lida lite extra på jobbet för att ha mer pengar att göra av med på fritiden och ha roligt där istället för å sitta o titta på America's funniest home videos


Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
#52
The_Mechanic skrev:
te_wik skrev:
_Wallis_ skrev:
Mitt tycke:

Lönen varierar beroende på vart du jobbar.
Frimans storelk spelar roll, Och störst är inte alltid bässt av egen erfarenhet.

Jag sitter i skrivande stund och försöker få min komun att pröjsa för interkomunalt
studerande på en yrkesutbildning för att bli chaffis, Då jag inte kan få ett enda mek
jobb mera, Känns som hela mekar marknaden är död sad

jobbmarknaden är ju på topp just nu, iaf här uppe wink Bara flytta uppåt land, haha.

Mvh Tommy

hehe på topp är den inte wik wink snarare står de rätt still här, dom flesta verkstäder är fulla nu.., jag väntar på gå ut så då kanske New Boliden och LKAB har hunnit utöka sina produktioner och då kommer de ju finnas flis att tjäna där, annars är de bara att bege sig utomlands eller långt ner i södra sverige smile

Hörru Wikström wink haha.
Det finns såå mkt verkstads jobb lediga här uppe, men ingen annonserar? Varför?
Bara knalla till en verkstad så får man en provanställning direkt..
Jag har dock gett upp detdär, har så dålig rygg.
Men när det krisar i kassan så kryper man fram ändå.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
#53
te_wik skrev:
The_Mechanic skrev:
te_wik skrev:

jobbmarknaden är ju på topp just nu, iaf här uppe wink Bara flytta uppåt land, haha.

Mvh Tommy

hehe på topp är den inte wik wink snarare står de rätt still här, dom flesta verkstäder är fulla nu.., jag väntar på gå ut så då kanske New Boliden och LKAB har hunnit utöka sina produktioner och då kommer de ju finnas flis att tjäna där, annars är de bara att bege sig utomlands eller långt ner i södra sverige smile

Hörru Wikström wink haha.
Det finns såå mkt verkstads jobb lediga här uppe, men ingen annonserar? Varför?
Bara knalla till en verkstad så får man en provanställning direkt..
Jag har dock gett upp detdär, har så dålig rygg.
Men när det krisar i kassan så kryper man fram ändå.

Mvh Tommy

som lastbils mek är de inte lika ljust, här är var och varannan verksta full, Bil och traktor (volvo) lastvagnar i luleå, fullt me mekar nu.., bil o traktor i Boden, fullt med mekar just nu, Lifab i lule, hade kanske en plats, Engson (caterpillar) i boden fullt,tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
#54
The_Mechanic skrev:
som lastbils mek är de inte lika ljust, här är var och varannan verksta full, Bil och traktor (volvo) lastvagnar i luleå, fullt me mekar nu.., bil o traktor i Boden, fullt med mekar just nu, Lifab i lule, hade kanske en plats, Engson (caterpillar) i boden fullt,tongue

Nej självklart är det ju så. Jag överdriver mkt när jag säger att det är på topp.

Men jag vill bara säga att söker man via tex Arbetsförmedlingen, så är det fullt på alla verkstäder.
Men knallar man dit själv och visar intresse så är det en helt annan sak.
Och Vips, du har en provanställning.

Så platser finns det, det gäller bara att hitta dom smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 november 2008
#55
MantaRobin skrev:
bilmek är underbetalt så de ryker om de, min åsikt tongue

Konstigt det med tanke på dessa timpriser som verkstäderna tar ut.

En skicklig mekaniker som gör jobb motsvarande 1000-1200:- timmen och håller till på en billyft och tar upp några få kvadratmeter i en lokal som oftast inte är jättecentralt och exklusivt placerad.

Man tycker att det borde finnas utrymme för en OK lön till denne stackare då...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
#56
Martin 9-3 skrev:
MantaRobin skrev:
bilmek är underbetalt så de ryker om de, min åsikt tongue

Konstigt det med tanke på dessa timpriser som verkstäderna tar ut.

En skicklig mekaniker som gör jobb motsvarande 1000-1200:- timmen och håller till på en billyft och tar upp några få kvadratmeter i en lokal som oftast inte är jättecentralt och exklusivt placerad.

Man tycker att det borde finnas utrymme för en OK lön till denne stackare då...

Det är inte riktigt så enkelt heller.
De timpriset som tas ska täcka lokalhyra, värme, el, vatten, verktyg osv osv.

Men visst, så fullproppat som de är på verkstäderna så är det klart att de borde finnas råd till bättre löner.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

16 197 Inlägg
7 november 2008
#57
Elda skrev:
Som blivande bilmekaniker är det här ignen rolig tråd att läsa.. Men som alla andra har sagt, ett jobb är alltid ett job, om du inte tycker om det kommer du inte orka prestera på topp i längden och mao så kommer du ha sämre lön.

ett jobb är ett tvång.. å saker man e tvingad till e ALDRIG kul.. så ett jobb e aldrig kul i längden därför tar men de som e bäst betalt fast de e tråkigt.
Senast redigerat av evilaudio (7 november 2008)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

m3-lappis
7 november 2008
Trådstartare
#58
evilaudio skrev:
Elda skrev:
Som blivande bilmekaniker är det här ignen rolig tråd att läsa.. Men som alla andra har sagt, ett jobb är alltid ett job, om du inte tycker om det kommer du inte orka prestera på topp i längden och mao så kommer du ha sämre lön.

ett jobb är ett tvång.. å saker man e tvingad till e ALDRIG kul.. så ett jobb e aldrig kul i längden därför tar men de som e bäst betalt fast de e tråkigt.

håller med evilaudio där. det är skillnad på jobb och jobb..
jag kör lastbil sen snart 2 år tillbaka. Förr körde jag styckegods kan man säga. i april detta året tog jag släp och efter semestern började jag på ett annat företag. nu kör jag lite mer "parti-gods"
det är stor skillnad.

pengar får man av alla jobb , frågan är bara hur mkt.

7 120 Inlägg
7 november 2008
#59
Elda skrev:
Som blivande bilmekaniker är det här ignen rolig tråd att läsa.. Men som alla andra har sagt, ett jobb är alltid ett job, om du inte tycker om det kommer du inte orka prestera på topp i längden och mao så kommer du ha sämre lön.

Samma här. hmm

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
#60
evilaudio skrev:
Elda skrev:
Som blivande bilmekaniker är det här ignen rolig tråd att läsa.. Men som alla andra har sagt, ett jobb är alltid ett job, om du inte tycker om det kommer du inte orka prestera på topp i längden och mao så kommer du ha sämre lön.

ett jobb är ett tvång.. å saker man e tvingad till e ALDRIG kul.. så ett jobb e aldrig kul i längden därför tar men de som e bäst betalt fast de e tråkigt.

de är inget tvång, gå o skalla väggen o bli sjukskriven på obestämd tid eller sjukpensionär eller varför inte gå på A-kassa?,

trivs man inte med sitt jobb, så jobbar man sämre, jobbar man sämre, blir företaget lessen på dig, blir företaget lessen på dig, blir du lessen på din löne spec....

jag trivdes som fisken i vattnet med mina sommar jobb jag haft hittils och de är, typ, första åren: köra hjullastare och vara på byggen låter jävligt enkelt men jagf satt inte i hjularen hela dagarna var mkt utanför den o jobba också, jobbade 6:30 - 18:30 mån - tors, sen fred 7:00 - 16:00 i större delen av sommrarna innan jag börja på maskin och lastbils mek linjen, i sommras jobbade jag och Pedaal, hela sommar lovet dvs. 12veckor?, hade en svinigt rolig sommar iaf enligt mig, 7:00 - 16:00 varje dag,
Jag jobbar för att jag tycker de är kul, inget tvång för mig..
Senast redigerat av The_Mechanic (7 november 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -


Sök