3363
Sök

vad tjänar en lastbilschaufför och en bilmekaniker?

430 Inlägg
6 december 2008
NIzmO skrev:
Efter snart 3år som bilmek får jag ut runt 13.000:- efter skatt, när jag börja var det kanske runt 10.500 - 11.000:- så inte tjänar man bra som mek häromkring iaf hmm .
Men med både fler och mer krävande arbetsuppgifter som man har nu vill man gå in och kräva en ganska betydlig lönehöjning men känns inte som att det är rätt i tiden med enorma sparkrav osv.

Nästa problem är att man tröttnar ganska kraftigt på jobbet även om man har starkt bilintresse, jag "spyr" på att meka med bilar ibland (går i vågor) och att åka o skruva med egna bilen efter jobbet eller under helgen är inte alltid så lockande vilket jag tycker är skitsynd, vill ha nått annat jobb som inte har med bilar att göra men skitsvårt att komma på vad när man inte gjort nått annat än skruvat roll .

jag förstår verkligen vad du menar!! just därför la ja ner min verkstad...inte kul att jobba mellan 40-80timmar/vecka med andras bilar å sen skruva med egna...

Mopar or no car!

23 Inlägg
7 december 2008
hmm
efter 19 år som lastbilsmek så har jag nu  21400  före skatt + ackord....blir några tusingar till om felen finns där man tror å den fastrostade mojängen a släpper från prylen b utan att gå av så att säga...men ryggen har tagit stryk utav he...så akta den om du ska börja meka
mvh s

246 Inlägg
7 december 2008
Som nyutbildad bilmekaniker hade jag en timlön på 90kr + ackord. Detta var 2005.

Denna sommaren körde jag lastbil åt Konsum dvs köra ut matvaror till butikerna. Hade 129kr i timmen.
Jobbade 3½ dag i veckan. Mån-Tis-Fre var det cirka 12-13 timmar per dag. Lör var det cirka 7 timmar.
Övertid på vardagar dvs varje timme över 8 timmar var 184kr i timmen. På lördagar var timlönen 238kr i timmen.

Hade ut nästan 21000 på en månad. Då var man ledig ons-tors också samt söndag såklart smile

46 Inlägg
10 december 2008
går ut min fordonsutbildning till sommaren känns verkligen inte oms jga kommer få något bra jobb här nere i trelleborgmen liksom 10-12 000 i månadene inte heller fy  när man e 19 år o bor gratis hemma ! 
men läs nog slösa pengarna på fanskapet till bill så den går nått sådär bra

1 Inlägg
10 december 2008
Gå naturvetenskap istället och fortsätt sedan som civilingenjör i farkostteknik (eller maskinteknik) på universitet. Vem vet, nån gång i livet kanske du sitter på Porsche i Leipzig och jobbar med nästa 911 smile Ingångslönen i sverige för en civilingenjör är 27500kr innan skatt (med väldigt bra löneutveckling att se fram emot).

Volvo Nörd
85 Inlägg
8 januari 2010
gick bilmek linje, fanns inte ett jobb när jag gick ut 08 nu har jag jobbat inom kommunen å kör traktor å lastbil ibland har ut som sämst 17 på en månad och nu när det är snö över 25 inte dåligt när man bara jobbat där 2 år tongue

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D

169 Inlägg
9 januari 2010
Jobbade i några år som bilmek på olika företag, fick ut 10-12k efter skatt. Slet ut ryggen på bara några år och ångrar att jag ens valde den linjen i gymnasiet. Nu försöker jag komma in på nån utbildning så jag kan bli lastbilschafför istället smile

Sök