2682
Sök

Hur får jag min Volvo 244 att låta bara lite mer än original?

344 Inlägg
10 januari 2009
#21
EmilHammarlund skrev:
sunkmaster skrev:
EmilHammarlund skrev:
Tack för svar men det jag mest undrar över är om det bara går att byta ut den bakre burken mot en vanlig Simons sportljudämpare och hur resultatet blir. (Jag tror jag läst att Simons vanligaste sportsystem är som original i stort sätt fast med andra burkar som dämpar mindre.)
skillnaden på ljud blir nog ingen direkt skillnad om du bara byter ut sista burken. om du inte sätter dit en japps men det vill man ju inte ha på en volvo.


ska du inte byta ut systemet så tycker jag du ska ta bort främre burken och isåfall sätta en simonsdämpare längst bak. då får du nog lite skönare ljud men jag står fast vid att du ska sätta dit ett simonssystem det finns ju att beställa på www.ray.se. det låter mycke goare sen smile
Okej! Jag såg att sportsystemen är grövre än original, undrar om bakre burken passar ändå ifall jag bara byter den? Simons finns ju att köpa överallt.
Ifall det ändå går att byta bakre burken, kommer det årminstone låta lite mer? Någon som vet?
Att ta bort främre burken är jag inte sugen på.
klart att den passar om du bara byter den bakre det finns ju stegmuffar så man får det att passa men jag tvivlar på att det kommer bli nån skillnad på ljud av att bara byta sista dämparen till en simons


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
11 januari 2009
#22
Köpte man inte GLT:ns om man ville ha lite grövre men ändå orginal ? Sen ett tips ! Byt ALLTID hela systemet för i 99% av alla fall så rasar resten inom nån månad är min erfarenhet om man kör med orginal system och byter en del i den .

Schipperke rules !

687 Inlägg
11 januari 2009
#23
EmilHammarlund skrev:
Hilmer skrev:
EmilHammarlund skrev:

Okej!smile 2,5" låter nog lite för mycket? Fint med högt ljud men jag vill ändå inte ha det. Gnistsläckare, varför kallas den det? Jag vet inte vad ljudämpare är alls varken fram eller bak förutom att det är en  grej som dämpar ljudet. 2" hur låter det? Mer eller mindre än att ta bort den främre?
2" Simons låter ju så klart mer än att bara plocka bort den främre dämparen, men är väl ändå rätt så behaglig ljudmässigt. Det blir ju mer ljud i 2,5".
Men det låter lite småsportigt även om bara främre dämparen tas bort?
Haha en 240gl låta sportigt? Som en höfläkt på amfetamin snarare.

1 675 Inlägg
11 januari 2009
#24
volvo_Tobias skrev:
EmilHammarlund skrev:
Hilmer skrev:

2" Simons låter ju så klart mer än att bara plocka bort den främre dämparen, men är väl ändå rätt så behaglig ljudmässigt. Det blir ju mer ljud i 2,5".
Men det låter lite småsportigt även om bara främre dämparen tas bort?
Haha en 240gl låta sportigt? Som en höfläkt på amfetamin snarare.
2,5 tum med 1 sport dämpare och 1 dämpare från en 945 dubbla 3 tums utblås och extraktor rör. Det hörs wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
11 januari 2009
#25
Det låter som ett vettigt alternativ smile Ska ju höras när man kommer smile
Senast redigerat av Marcus_89 (11 januari 2009)


1 675 Inlägg
11 januari 2009
#26
Marcus_89 skrev:
Det låter som ett vettigt alternativ smile Ska ju höras när man kommer smile
sitter på min, låter när man gasar fullt. annars tyst o skönt wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

687 Inlägg
11 januari 2009
#27
EmilHammarlund skrev:
volvo_Tobias skrev:
EmilHammarlund skrev:

Men det låter lite småsportigt även om bara främre dämparen tas bort?
Haha en 240gl låta sportigt? Som en höfläkt på amfetamin snarare.
Det är faktiskt en DL.
Då är det ju nästan ännu värre.

687 Inlägg
11 januari 2009
#28
volvo_1987 skrev:
volvo_Tobias skrev:
EmilHammarlund skrev:

Men det låter lite småsportigt även om bara främre dämparen tas bort?
Haha en 240gl låta sportigt? Som en höfläkt på amfetamin snarare.
2,5 tum med 1 sport dämpare och 1 dämpare från en 945 dubbla 3 tums utblås och extraktor rör. Det hörs wink
Hörs gör det men inte fan låter det så sportigt.

Gammal och grinig
362 Inlägg
8 juli 2009
#29
jag bytte min bakre burk till en simons 2" midi burk, lät lite lite mullrigare, men inget märkbart... kan höra av mig i slutet på månaden, ska testa en simons micro 51 dämp, borde bli ett schysst ljud! jag har en b230a -85, och den låter aldrig som andra volvomotorer, vet inte varför... har aldrig fått epabröl, vad jag än har använt som slutrör....

Ska testa o bygga ett schysst 2" (det är 2" orginal, alla 2" dämpare passar rakt av orginal) rör och ska få det att låta som en volvo ska, kan höra av mig som sagt

47 Inlägg
11 juli 2009
#30
en förgasarmotor på en tvåtaktare behöver motstånd inte motorn i din bil, eftersom det är en fyrtaktare och har ventiler som stänger smile
Inte sant, det handlar om pulser inte motstånd, jag vill ju ha så lite motstånd som möjlig för att få ut bra med effekt men jag vill ha bra avstämt avgassystem som ger bättre pulser å så, ja jag e ju inte världsbäst på förklara men motstånd e iallafall ett nej nej smile


Öpc designchef
163 Inlägg
11 juli 2009
#31
du tar o kör som ett svin på en traktorväg till det går hål på någ ljudämpate! o då låter bilen mer!
eller så lånar du en vikelslip av en kompis och kappar hål på rören! det är så men får 800bhp i en volvo 244

hej hopp

4 637 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#32
Att byta den bakre burken mot en sportljuddämpare och ha ett rostfritt 2,5" rör den sista biten från burken utan ändrör är det som känns mest intressant just nu.

Ljud?
Vilka delar behövs?
Är modifieringen möjlig?
Passar det i den gamla upphängningen eller måste det flyttas, svetsas o s v?
Senast redigerat av EmilHammarlund (26 juli 2009)

2 021 Inlägg
26 juli 2009
#33
va du än gör ta inte bort sissta dämparn o ersätt med ett rör, låter skitfult brölar högt som fan o blöddrar när man släpper gasen, satsa på ett lite större slutrör bara kan ge lite mer "ihåligt" ljud på tomgång, kom ihåg att högt avgasljud är det fjantigaste som finns på en slö bil.


4 637 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#34
Rille0 skrev:
va du än gör ta inte bort sissta dämparn o ersätt med ett rör, låter skitfult brölar högt som fan o blöddrar när man släpper gasen, satsa på ett lite större slutrör bara kan ge lite mer "ihåligt" ljud på tomgång, kom ihåg att högt avgasljud är det fjantigaste som finns på en slö bil.
Att ersätta sista burken med ett rör är bland det fulaste man kan göra med en bil.
Att bara byta slutrör borde inte göra någon skillnad, måste nog byta ljuddämparen.
Jag gillar när en bil låter lite, skulle passa bilens blivande stuk på något sätt, skiter i om bilen är lite slö. Dock skulle jag inte vilja ha en slö bil som låter för högt.
Senast redigerat av EmilHammarlund (2 augusti 2009)

4 637 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#35
Nu har jag nog bestämt mig för ett komplett sportavgassystem, Simons. 2350 kronor, ingen stor summa. Något att ha kvalitetsmässigt mm?

Avstängd
424 Inlägg
28 juli 2009
#36
Jag går mot strömmen med min räser. Kör rakt rör utan katt med stor japs längst bak roll Folk tror det är wrc på gång när jag kommer glidandes big_smile Kul är det..

team Svineri. Volvos under construction.

4 637 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#37
Mattman skrev:
jag bytte min bakre burk till en simons 2" midi burk, lät lite lite mullrigare, men inget märkbart... kan höra av mig i slutet på månaden, ska testa en simons micro 51 dämp, borde bli ett schysst ljud! jag har en b230a -85, och den låter aldrig som andra volvomotorer, vet inte varför... har aldrig fått epabröl, vad jag än har använt som slutrör....

Ska testa o bygga ett schysst 2" (det är 2" orginal, alla 2" dämpare passar rakt av orginal) rör och ska få det att låta som en volvo ska, kan höra av mig som sagt
Hur blev det med dämparen? Har du testat? Original förutom bakre burken mot micro 51 eller?

Hur mycket gav du för midiburken? Lät det lite mullrigare även in till bilen när du gasade på lite lätt eller var du tvungen att tokvarva?

283 Inlägg
3 augusti 2009
#38
ta bort sista dämpare, o förläng med ett rakt rör bara! själv kör man ju me 4" blås på 245an;) men dönar som fan de!

...

22 Inlägg
3 augusti 2009
#39
Jag har tagit sista dämparn på min 240, låter rätt gött ! Dock lite epabröt men inte så farligt wink

4 637 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#40
Jag var på Mekonomen i söndags och såg en svart simons 2" dämpare som typ såg ut som ett rör fast lite grövre, riktigt smal alltså. Om man ersätter den bakre med en sådan? Och så ett 2,5" rör från den i rostfritt...


Sök