3032
Sök

Byta vindruta själv

55 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
Hejsan, har en saab 9000 cse,95a.

I somras skulle jag lämna in min bil för att byta vindruta, eftersom jag har en större spricka i den.
När glasmästaren tog bort listen runt rutan, såg han att det var rost, vilket måste åtgärdas.
Tog hem bilen igen, ingen ruta bytt än!. har bestämt mig för att fixa allt själv nu. någon som gjort det innan eller vet hur man ska gå till väga? allt från hur man får ut den befintliga rutan till vilka saker man ska använda osv. Tacksam för svar!

MVH
Oscar

1 915 Inlägg
8 november 2008
Hade du mycket rost ?

När jag lämnade in min volvo 945 för byte av vindruta så var de rostigt på ramen rutan sitter på, men det hade glasmästaren slipat ner och fixat o lagt på rostskydd och sedan monterat ny rutan, tog en extra dag pga detta. Men kostade inte mig mer än självrisken för rutan.

Ring en glasmästare så får du bäst svar på dina frågor ang vad du behöver, de har även rätta limmet du behöver, finns väl olika sorters lim beroende på modell. Tex till min så fanns det 2 olika limtyper beroende på årsmodellen, men sånt vet ju en glasmästare så ring dom smile

Det finns lite info om du söker i forumet, tex http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 65&p=1

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

537 Inlägg
9 november 2008
larsson.m skrev:
Hade du mycket rost ?

När jag lämnade in min volvo 945 för byte av vindruta så var de rostigt på ramen rutan sitter på, men det hade glasmästaren slipat ner och fixat o lagt på rostskydd och sedan monterat ny rutan, tog en extra dag pga detta. Men kostade inte mig mer än självrisken för rutan.

Ring en glasmästare så får du bäst svar på dina frågor ang vad du behöver, de har även rätta limmet du behöver, finns väl olika sorters lim beroende på modell. Tex till min så fanns det 2 olika limtyper beroende på årsmodellen, men sånt vet ju en glasmästare så ring dom smile

Det finns lite info om du söker i forumet, tex http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 65&p=1

Byta framruta är väl nått inte jag skulle göra hemma i garaget iaf. Så börjar det läcka o sånt. Lämna in är min åsikt.

16 197 Inlägg
9 november 2008
elle så kör man gamla bilar där rutan inte e limmad  wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 november 2008
Hej.

Har bytt på några bilar och jag anser det inte vara så stort jobb ändå.
Dock kan du inte göra det själv, (själv som i ensam alltså) utan du behöver ett par händer till, annars blir det bara skit.

Den gamla rutan tar du bort genom att skära i limmet, finns en speciell sorts kniv man använder.
Lite svårt att förklara med den ser ut som ett L och har två handtag som du ska kunna hålla i och dra i.

Detta är dock inget man har hemma som "hobbymekaniker"

Sedan finns det en speciell tråd man kan skära med, men samma sak gäller där.

Jag tog med en mattkniv (eller vad det heter" runt rutan först, sen gjorde jag en egen typ av den kniv jag beskriver ovan så jag kom in och under rutan, hur man nu ska säga.

Sen lite beroende hur rädd du är om bilen så täcker du för fronten och instrumentbräda och går in i bilen och försigtigt trycker med fötterna så kommer rutan ut.
Se bara till att ha någon som tar emot den på utsidan.

Rengör ordentligt sen (laga rost i ditt fall) grundmåla.

Sen måste du ha lim till rutan (köp hos din glasmästare)
kläm på lim på det rengjorda området, lyft rutan på plats och föööörsiktigt justerar in den så den är rätt.

Men jag vill faktiskt avråda dig från att göra detta själv.. då rutan går sönder lätt och det blir bara dyrt.

Jo, ta bort listerna/panelerna invändigt från A stolparna.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (9 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök