2932
Sök

Sänkning genom sågning - Myt eller möjligt?

54 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#1
Är det möjligt att ta av och bara såga av fjädern ett varv för att få bilen sänkt, eller är det en myt att det fungerar? Har hört så mycket snack om att man kan "ekonomi"-sänka sin gamla bil genom att bara såga av fjädrarna nämligen, och sätta tillbaka dem..

Anledningen till att jag frågar är för att jag precis fått en gammal Swift gti som jag tänkte experimentera med, vill inte lägga pengar på den, frågan är om det ens funkar om jag sågar av fjädrarna på den? Annars kan jag lika gärna skita i det.. big_smile
Senast redigerat av busta_rhyme (9 november 2008)


Fattig student
1 282 Inlägg
9 november 2008
#2
Jo du kan kapa dina fjädrar.. det är det rätt många som gör.. Så det är ingen myt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Blyfot
829 Inlägg
9 november 2008
#3
man brukar kapa... även sänkningssatser kan man behöva kapa lite

"bara en mor kan älska en sån son"

54 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#4
Och det synkar med stötdämparna utan problem?
Är det så pass enkelt att man mäter hur sänkt den blir genom att kolla hur många mm t ex ett varv på fjädern är?


Håltagare
239 Inlägg
9 november 2008
#5
klart du kan sänka bilen genom att kapa fjädrarna big_smile

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 november 2008
#6
i måttlig mängd är de inget som stötdämparen lider illa av.. du får prova dig fram.. lämpligt med ett halv varv i taget

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

54 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#7
Ett halvt varv, motsvarar hur många mm sänkning? Eller behöver jag gå ut och mäta själv.. smile


Med.lem
3 759 Inlägg
9 november 2008
#8
Tja du kan ju kolla på lite olika ställen med sökordet "kapa fjädrar"

Blocket
http://www.blocket.se/li?ca=8_s&th= … b=&fu=

Garaget
http://www.garaget.org/forum/search.php … 1814235496

Goggle
http://www.google.se/search?hl=sv&s … mp;spell=1

Till nästa gång, testa att söka lite innan du spamma trådar.

MVH

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 november 2008
#9
att halvt varv ger olika på olika bilar.. beror på hur hårda fjädrarna på bilen är o även hur pass bra skick de är i de klart

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

12 086 Inlägg
9 november 2008
#10
haha.. vadå brutal rockie! smile

Det är ingen myt, det går hur bra som hällst!
Därimot finns det massor som försespråkar att det är vansinne, medans många med mig tycker det är ett bra budgetalternativ ibland! Lycka till!

7 274 Inlägg
9 november 2008
#11
Nu har jag aldrig haft tanken på att kapa fjädrar men man lär väl komma ihåg att beroende på vilken sida, upp eller ner givetvis, man kapar så blir bilen mjukare/hårdare.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 november 2008
#12
Mät bilen höjd på valritt ställe före och efter kapningen.
Kapa sen tills du är nöjd.

Bilen har dock en tendens att bli lite jobbig på vägen, stutsar och kränger och har sig.
Iallafall om du inte får det exakt jämnt.

Är du riltigt lat så behöver du inte ens ta bort fjärdarna, bara kapa de på plats.

Generellt är gränsen att sänka 40mm, innan du måste ha andra, kortare dämpare.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Volvo Fantast
194 Inlägg
9 november 2008
#13
Har Alltid kapat mina fjädrar även sänkningssater då dom sänker på tok för lite

Börja med 1 varv på varje fjäder, behövs det mer så ta ett halvt varv

Lättast är o kapa på plast, bort med hjulet o kapa akta fingrarna bara
smäller till rätt bra

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

87 Inlägg
9 november 2008
#14
Sänkte min första bil, en 740 med 2 varv bak och 3 varv fram. Den krängde inte mycket kan jag säga!


582 Inlägg
9 november 2008
#15
bondsänkning visst är det möjligt varanan volvo740/940 har ju så.väghållningen och uppförandet på vägen blir riktigt bra oxå.....NOT..men den blir låg smile

hej

Blyfot
829 Inlägg
9 november 2008
#16
har väghållningsats på min men fick kapa iaf

"bara en mor kan älska en sån son"

54 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#17
Ok jag är övertygad. Ska jag köra med en vinkelkap eller? Hur går jag tillväga.. smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 november 2008
#18
Vinkelslip/rondell vad du nu vill kalla det.
Men blir det för varmt så mattas fjärdarna och det bli förjävla skumpigt..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 086 Inlägg
9 november 2008
#19
HUR man kapar fjädrarna finns det ofantligt många trådar om, sök så hittar du fina svar från mig bland annat smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
9 november 2008
#20
te_wik skrev:
Vinkelslip/rondell vad du nu vill kalla det.
Men blir det för varmt så mattas fjärdarna och det bli förjävla skumpigt..

Mvh Tommy

Så varmt att härdningen skulle försvinna blir det inte av att kapa med vinkelslip, kanske inom 10mm från kapsnittet men vad spelar det för roll?

- Time Attack -


Sök