3179
Sök

Säkringen på pluskabeln till slutsteget går. Snälla hjälp mig, snälla!

30 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
te_wik skrev:
socaloco skrev:
chrizz skrev:
Läs: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18178

... och fixa rubriken direkt (redigera första inlägget).

Nöjd nu ? tongue

Det var ju rubriken (topic) du skulle ändra tongue

Mvh Tommy

jag vet inte hur man gör ? tongue haha

8 156 Inlägg
9 november 2008
Jag fixade till rubriken åt dig.
Välj "Redigera" på det första inlägget här i tråden så kan du ändra din rubrik.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 november 2008
avsäkra kablar behöver man väl även räkna på hur lång kabeln är för hur stor säkring man kan ha?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

30 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Jag fixade till rubriken åt dig.
Välj "Redigera" på det första inlägget här i tråden så kan du ändra din rubrik.

Okej, tack så mycket och nu vet jag tills nästa gång också smile

21 761 Inlägg
9 november 2008
Amazon_123GT skrev:
avsäkra kablar behöver man väl även räkna på hur lång kabeln är för hur stor säkring man kan ha?

Nej, längden på kabeln har inget med säkringsstorleken att göra. Det är vid beräkning av lämplig kabelarea som man "blandar in" längden på kabeln. smile

Den maximalt tillåtna säkringsstorleken bestäms av kabelarean, inget annat.

2 665 Inlägg
9 november 2008
Är det ett klass-D steg du har?? Då kasnke 100A räcker.

Har du ett vanligt steg så brukar det förbruka det dubbla mot vad du får ut på högtalar kablarna.

Ditt steg drar troligen 2400watt på 13volt sidan. 2400/13=184ampere. Köp en 21mm2 till.

Har du dubbla talspolar på basen så koppla dem i serie så drar det mycket mindre ström och spelar troligen lika högt eftersom ditt elsystem inte verkar räcka till. Jag tror inte du kan höra att det låter lite mindre. Men säkringen håller. Stoppa dit 100A o ös på. Går den också, koppla om spolarna o prova om öset räcker till.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

730 Inlägg
9 november 2008
_fillan_ skrev:
det stämmer att 100a är max avsäkring på 21mm2 kabel.

Kabelarea       Max säkring A
1     7,5
1,5     15
2,5     25
4     30
6     35
8     40
10     50
16     60
21     100
33     140
45     200
55     300

Hittade du detta ? smile)

Fölkesberg Racing =)

7 277 Inlägg
9 november 2008
Rickard-v skrev:
Är det ett klass-D steg du har?? Då kasnke 100A räcker.

Har du ett vanligt steg så brukar det förbruka det dubbla mot vad du får ut på högtalar kablarna.

Ditt steg drar troligen 2400watt på 13volt sidan. 2400/13=184ampere. Köp en 21mm2 till.

Har du dubbla talspolar på basen så koppla dem i serie så drar det mycket mindre ström och spelar troligen lika högt eftersom ditt elsystem inte verkar räcka till. Jag tror inte du kan höra att det låter lite mindre. Men säkringen håller. Stoppa dit 100A o ös på. Går den också, koppla om spolarna o prova om öset räcker till.

Steget är speccat till 1x570 wrms bryggat
http://www.mds.se/?artnr=173002

2 665 Inlägg
9 november 2008
Det är en jäkla skillnad när han skriver 2x600watt

21 761 Inlägg
9 november 2008
Shallie skrev:
_fillan_ skrev:
det stämmer att 100a är max avsäkring på 21mm2 kabel.

Kabelarea       Max säkring A
1     7,5
1,5     15
2,5     25
4     30
6     35
8     40
10     50
16     60
21     100
33     140
45     200
55     300

Hittade du detta ? smile)

Finns bla hos www.nardik.se

30 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Det är en jäkla skillnad när han skriver 2x600watt

http://www.mds.se/?artnr=173002 såhär då! tongue

Vad skulle kunna vara felet ?

Edit: jo, jag hittade detdära diagrammet smile
Senast redigerat av socaloco (9 november 2008)

21 761 Inlägg
9 november 2008
socaloco skrev:
2st kicker CVR 12" på 800watt i 2ohm.

Hur har du kopplat basarna på steget, en bas per kanal eller båda basarna på bryggkopplat steg?
Vilken impedans är det på varje spole?

Steget arbetar i klass AB när man spelar högt, då kan man ofta räkna med runt 55-60% verkningsgrad på ett "vanligt" klass AB-steg. Vid full RMS-effekt och lägsta tillåtna impedans kan detta steg dra uppåt 75A.

21mm2 kabel får ha 100A säkring som högst enligt rekommendationstabeller, då är det lika bra att sätta en sån säkring för att vara garderad. smile

30 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
socaloco skrev:
2st kicker CVR 12" på 800watt i 2ohm.

Hur har du kopplat basarna på steget, en bas per kanal eller båda basarna på bryggkopplat steg?
Vilken impedans är det på varje spole?

Steget arbetar i klass AB när man spelar högt, då kan man ofta räkna med runt 55-60% verkningsgrad på ett "vanligt" klass AB-steg. Vid full RMS-effekt och lägsta tillåtna impedans kan detta steg dra uppåt 75A.

21mm2 kabel får ha 100A säkring som högst enligt rekommendationstabeller, då är det lika bra att sätta en sån säkring för att vara garderad. smile

Det är 2x4ohm kopplad om till 2ohm på högtalarna och jag kör dom på varsin kanal. hur låter det?, för det var en kompis som sa att det skulle vara bäst så så jag litade på honom.

21 761 Inlägg
9 november 2008
Okej, jag tänkte bara kolla för säkerhets skull så att steget inte blir överbelastat, men det blir det inte med den där kopplingen. smile

Mitt förslag är som sagt 100A säkring, kabeln tål en sån säkring. Så länge kabeln tål en stor säkring och att steget har egna inbyggda säkringar, så är det ingen nackdel med den största säkringen som kabeln får ha.

30 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Okej, men då smackar jag dit en 100A och ser om det håller längre och att jag kan spela högt utan att säkringen ska gå sönder smile

tack för hjälpen allihopa, det uppskattas smile

edit: jag ringde till min kompis, han sa att 70A skulle räcka för mitt batteri klarar inte att leverera mer än så och att det var onödigt att köpa större. men jag satsar på en 100A ändå, för min kompis kallas ändå för "el felet" haha.
Senast redigerat av socaloco (9 november 2008)

730 Inlägg
9 november 2008
socaloco skrev:
Okej, men då smackar jag dit en 100A och ser om det håller längre och att jag kan spela högt utan att säkringen ska gå sönder smile

tack för hjälpen allihopa, det uppskattas smile

edit: jag ringde till min kompis, han sa att 70A skulle räcka för mitt batteri klarar inte att leverera mer än så och att det var onödigt att köpa större. men jag satsar på en 100A ändå, för min kompis kallas ändå för "el felet" haha.

Kör hårt smile säg till senare i forumet om det lyckades fint winkwink...

Fint namn på polaren winkwink

Fölkesberg Racing =)

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
9 november 2008
Du ska inte säkra högre än 100 A på en 21 mm2 ;s kabel. Kan resultera i kabelbrand om du har otur. Steget drar för mycket på full belastning än vad kabel/säkring är dimensionerad för. Antingen får du byta utrustning eller byta upp dig till en grövre kabeldimension. Du ska ju egentligen klara dig på 100 A men är nog gränsfall, står och svajar på gränsen till att säkringen ska gå vid 100 A. Rekomenderar att byta till 33mm2.  ( Rätta mig om jag har fel ) MVH

30 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
m_o_r_p_h skrev:
Du ska inte säkra högre än 100 A på en 21 mm2 ;s kabel. Kan resultera i kabelbrand om du har otur. Steget drar för mycket på full belastning än vad kabel/säkring är dimensionerad för. Antingen får du byta utrustning eller byta upp dig till en grövre kabeldimension. Du ska ju egentligen klara dig på 100 A men är nog gränsfall, står och svajar på gränsen till att säkringen ska gå vid 100 A. Rekomenderar att byta till 33mm2.  ( Rätta mig om jag har fel ) MVH

Det kan ligga nått i det du säger, men jag pratade ju med en kille på radio affär'n (audio video) och han sa att jag bara behövde en 21mm2 kabel till det steget. Själv har jag inte så stor aning om vad  som är rätt, jag litade på honom för han ska ju kunna sådant.

2 665 Inlägg
9 november 2008
Ojoj det är inte många försäljare som är mycket kunniga om det tekniska, De är mycket kunniga på att prata på dig grejer, det är det de har betalt för.
Din koppling på basarna låter bra, så skulle jag också gjort.

Prova med 100A. Ryker den, skaffa tjockare kabel. Hur mycket är varje säkring på steget. Lägg i hop strömmen på de säkringarna så har du värdet du behöver på kabel säkringen om inte 100A räcker.
Sedan avläser du tabellen hur tjock kabel du behöver för den säkringen.

Sedan kan man ju tänka på att du ska ha en trög säkring inte en snabb.
Senast redigerat av Rickard-v (9 november 2008)

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
9 november 2008
Kabeln klarar självklart några Ampere mer än 100 A, men den är säkerhetsdimensionerad till 100 A och skall därför inte belastas högre än så. Resulterar garanterat i kabelbrand. Som en tidigare skribent sa så är I=P/U  - Strömmen = effekten/spänningen. I= 1200 W / 12V = 100 A, de blir precis på vad säkringen är dimensionerad till att klara av. Finns inga andra alternativ än att byta kabel. Är väl inte jätte insatt i billjud, men kabeldimensionering/säkringsdimensionering tilhör min vardag ( elektriker ) Mvh

Sök