3237
Sök

Fyllecell, tappa körkort?

Muttley
10 november 2008
vi får vara glada att de vill ta in dig och snacka med dig, du har trots allt fått sova ruset av dig 2 gånger, då vill de ju se om du är lämplig förare, dricker du inte mycket så får du ju behålla de också. men dricker du mycket så får du ditt straff.

Fattig student
1 282 Inlägg
10 november 2008
Det är faktiskt olaglit att vara berusad på allmän plats så vem som helst kan bli omhändertagen.. Tror dock inte att trådskaparen blir av med sitt kort då dom är tvungna att ta leverprover för att kunna bevisa att man inte är betrodd med ett körkort, dricker man normalt så visar det bara positivt, men ett möte med soc blir det nog då dom gör en bedömning i uuppdrag av länstyrelsen..
Sen är det upp till länstyrelsen att bedöma om man är en sådan risk på vägarna att dom begär in leverprov, men då har man nog fått göra bort sig ordentligt hos socialen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 november 2008
Meningen med fyllecell är väl från början att den omhändertagna personen inte kan ta hand om sig själv och sätts där tills faran är över för att han/hon ska skada sig själv eller andra.

Blir man då på pappret omhändertagen för att man är oförmögen att ta hand om sig själv så är det klart att folk reagerar och kanske ifrågasätter om man är lämplig i trafiken...

En person som nyligen suttit i fyllecell pga rejäl fylla ska inte köra bil enligt mig. Det tyder på total brist av självkontroll att hamna i sån situation. Har man inte den minsta koll på sina egna begränsningar så ska man inte köra bil. Punkt slut.

Kanske hårt att ta ifrån kortet för all framtid men ett år och krav på att man måste ta om körkortet är helt rimligt.

Sen kostar det pengar att låta polis ta hand om sådana personer så några veckors samhällstjänst som följd av omhändertagande ska vara standard.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Häst
1 099 Inlägg
10 november 2008
Martin 9-3 skrev:
En person som nyligen suttit i fyllecell pga rejäl fylla ska inte köra bil enligt mig. Det tyder på total brist av självkontroll att hamna i sån situation. Har man inte den minsta koll på sina egna begränsningar så ska man inte köra bil. Punkt slut.

Alla kan ju göra misstaget att ta en för mycket?
Händer även den bäste.

Än är inte den sista idioten född..

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 november 2008
DoT skrev:
Martin 9-3 skrev:

Alla kan ju göra misstaget att ta en för mycket?
Händer även den bäste.

Tydligen inte. tongue
Enligt Martin 9-3 låter det som om du överhuvudtaget uppträder full och berusad en enda gång under ditt liv ska du fan inte få sitta i en bil... roll
Att sitta i fyllecell ett par gånger i tät följd eller ej är väl ingen större fara enligt min sak att se det.

Det är värre som med morsan, när hon smygsuper dagligen, och ändå kör till jobbet dagen efter.
Vem vet hur mycket hon har hinkat i sig? Hon kanske fortfarande är bakfull?
Ser hellre att polisen skulle stanna och be henne blåsa och plocka körkortet, än att ta det från en kille som hamnat i fyllecell, för att han snackat(?) med en polis, efter att ha druckit några bärs på en krog som han för övrigt tagit sig till utan fordon... (antar jag)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Häst
1 099 Inlägg
10 november 2008
TurbOla skrev:
Att sitta i fyllecell ett par gånger i tät följd eller ej är väl ingen större fara enligt min sak att se det.

Håller med dig.
Somsagt, alla kan göra misstaget att ta en för mycket. smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 november 2008
DoT skrev:
TurbOla skrev:

Håller med dig.

jovisst. Men steget från att vara lite lullig och hamna i fyllecell är då allt annat än "en för mycket"

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Häst
1 099 Inlägg
10 november 2008
Martin 9-3 skrev:
DoT skrev:
TurbOla skrev:

Håller med dig.

jovisst. Men steget från att vara lite lullig och hamna i fyllecell är då allt annat än "en för mycket"

Ibland tror man att man klarar lite mer än vad man egentligen gör.. Man gör ett misstag och kanske hamnar i fyllecell.
Om det skulle hända, låt säga 2 gånger under loppet av 2 månader, skulle man då få som straff att bli av med sitt körkort?
Tycker det är ganska löjligt. Finns ju hur många personer som helst som är mindre lämpade att ha körkort än en person som hamnat i fyllecell ett par gånger.
Skulle man börja nysta i det så är det nog inte särskilt många som borde få ha körkort (inte bara pga alkohol/drogvanor)..

4 586 Inlägg
10 november 2008
Man behöver ju inte vara full för att hamna i en "Fyllecell" kanske bara stöter på fel polis
Senast redigerat av jorre83 (10 november 2008)

Häst
1 099 Inlägg
10 november 2008
jorre83 skrev:
Man behöver ju inte vara full för att hamna i en "Fyllecell" kanske bara stöter på fel polis

Det är också en faktor som spelar in!
De tar ju inte alkotest innan de slänger folk i fyllecell..roll Inte vad jag har upplevt iaf.
Senast redigerat av DoT (10 november 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
10 november 2008
Klippt från tidigare inlägg,,,

Förnekelse är vanligt förekommande bland alkoholister, att inte inse att man har problem,,,
Inte för att jag påstår att just du har det.

>>Kesler, Läs det feta ovan, kan du läsa det tills du begriper vad jag skrivit. wink

Varför tror du han blivit kallad? Kanske de skall bjuda på fredagsfika.
Nej, tror inte det.
Troligtvis kommer han att få en varning och vid ytterligare en förseelse kommer KK att dras in.
Jag jobbar fackligt och där kommer jag i kontakt med personer som av en eller annan anledning behöver en kontaktperson, har deltagit på möten i bl.a. sådana här frågor.
Myndigheter ser mycket allvarligt på att man inte kan hantera alkohol, mycket lätt att bli av med både KK och vapenlicens m.m.

Det är trots allt myndigheten som skall bedöma om man har problem med alkohol eller ej,,,,

/Tommy. cool
Senast redigerat av Sokrates (10 november 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

DFFL
9 020 Inlägg
10 november 2008
Martin 9-3 skrev:
DoT skrev:
TurbOla skrev:

Håller med dig.

Absolut inte.
Många faktorer spelar in i varför du hamnar i fyllecell.
Dels så kan du vara dyngrak, dels så kan du vara salongsberusad men hamnat i slagsmål.
(Vilket man inte behöver vara skitfull för att hamna i)
När det händer och du luktar alkohol så är det inte omöjligt att fyllecellen blir ett faktum.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Hijo de puta
113 Inlägg
10 november 2008
te_wik skrev:
Beror helt på hur tätt du hamnat där.

Inget brottslig? Du har ju hamnat i cell,, då är det ju brottsligt.

Anser dom att du har problem med alkoholen så kan dom ta kortet av dig.

Mvh Tommy

BROTTSLIGT ATT HAMNA I FYLLECELL, herregud flytta hem till lunarstorm...

Mästare
2 947 Inlägg
10 november 2008
Kesler skrev:
Sokrates skrev:
Förnekelse är vanligt förekommande bland alkoholister, att inte inse att man har problem,,,

/Tommy.

dum kommentar! grabben har haft otur å hamnat i cell 2 gånger, ofta man e alkis för de?? isåfall är du också alkis..det avgör ju inte om man hamnat i cell lr inte..han har bara haft otur å stött på en sån snut!

hamnat i fyllecell = alkis  HAH

Nej, Det har du rätt i, Alkisar sitter inte i fyllecell dem sitter utanför systemet eller på en parkbänk.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Fattig student
1 282 Inlägg
10 november 2008
KimVsWorld skrev:
Kesler skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

dum kommentar! grabben har haft otur å hamnat i cell 2 gånger, ofta man e alkis för de?? isåfall är du också alkis..det avgör ju inte om man hamnat i cell lr inte..han har bara haft otur å stött på en sån snut!

hamnat i fyllecell = alkis  HAH

Nej, Det har du rätt i, Alkisar sitter inte i fyllecell dem sitter utanför systemet eller på en parkbänk.

Hahaha... varför kallas det för A-lagare när det ända dom gör är att nöta på bänken?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

3 650 Inlägg
10 november 2008
att ni orkar..klart man krökar, ere fest med polare å brudar så krökar man föfan, hamnar man i cell så gör man- va e grejen? mi andra som säger att man inte ska ha körkort å att man har alkoholproblem bara för att man vart i fyllecell, vet ju fan inte vad ni snackar om..orka leka professor bakom skärmen

Häst
1 099 Inlägg
10 november 2008
Kesler skrev:
att ni orkar..klart man krökar, ere fest med polare å brudar så krökar man föfan, hamnar man i cell så gör man- va e grejen? mi andra som säger att man inte ska ha körkort å att man har alkoholproblem bara för att man vart i fyllecell, vet ju fan inte vad ni snackar om..orka leka professor bakom skärmen

Bra skrivet. smile

Nuff' said!

183 Inlägg
11 november 2008
CivicHatchback skrev:
Någon som vet något om detta? har för mig att det var tre gånger man skulle sitta sen kunde dom sno kortet men men..

ja, den gång du råkar i fyllecell så hamnar det även i ditt belastningsregister.
en natt i fyllecell kan relatera i en "prick" som det kallas beroende på vad som hänt osv.
får du tre prickar inom loppet av.. ja, vad är det.. ett, två år, är väldigt osäker på åren där!
iaf när tredje pricken träder in så kan du tappa ditt körkort.

dock så försvinner dessa prickar med tiden, dock så är jag osäker på hur lång tid de ligger kvar, jag tror det är 1 år för en prick, alltså har du två prickar så blir du först av med en å sen den andra året därpå.. ja du fattar.
det systemet fanns i bruk förut iaf, kan ju vara något nytt nu.

sen att folk hamnar i just "fyllecell" kan bero på en mängd orsaker, inte bara pga. fylla utan även pga. att man är störande för ordningen, pinkat offentligt, stött på fel polis, bla bla bla osv.

och ang. vad du har för alkoholvanor och är orelevant såvida du inte åkt dit för rattfylla å ev. ska få tillbaka ditt körkort i rätten.

så jag tycker jag gav dig ett skapligt svar på din fråga, men för att vara 100% säker.. vänd dig till polisen själv och fråga iställe för på detta forum, du har ju som inte blivit något klokare anser jag iaf av alla de svar som skrivits? roll hmm

lycka till!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 november 2008
calle- skrev:
te_wik skrev:
Beror helt på hur tätt du hamnat där.

Inget brottslig? Du har ju hamnat i cell,, då är det ju brottsligt.

Anser dom att du har problem med alkoholen så kan dom ta kortet av dig.

Mvh Tommy

BROTTSLIGT ATT HAMNA I FYLLECELL, herregud flytta hem till lunarstorm...

HERREGUD LÄS RESTEN AV TRÅDEN INNAN DU SKRIVER!

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Häst
1 099 Inlägg
11 november 2008
Merca-Hakan skrev:
CivicHatchback skrev:
Någon som vet något om detta? har för mig att det var tre gånger man skulle sitta sen kunde dom sno kortet men men..

ja, den gång du råkar i fyllecell så hamnar det även i ditt belastningsregister.
en natt i fyllecell kan relatera i en "prick" som det kallas beroende på vad som hänt osv.
får du tre prickar inom loppet av.. ja, vad är det.. ett, två år, är väldigt osäker på åren där!
iaf när tredje pricken träder in så kan du tappa ditt körkort..

Alltså finns det där systemet med "prickar" verkligen? roll
Ingen som sagt något om prickar eller belastningsregister till mig. Då jag för några år sen blev lite full och "sprang in i fel polis" så åkte jag i fyllecell en natt. Socialen kom på besök några dagar efter(då jag var under 18 år) och frågade mig om mina alkoholvanor och moralpredikade, det var allt.
Inget snack om "prickar".

Sök