3148
Sök

saab 93 aero 04-05 eller 95 aero 04-05? vilken ska jag välja?

116 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#1
jag funderar på att köpa någon av dom bilarna? är de stor skillnad på förbrukningen mellan bilarna trots att de skiljer 40 hästar? vill ju helt ha så effektstark bil så möjlig, (9-5).
(är ju van vid starleten:D den drog 0,78 vid senaste tankningen, verkar lite mycket för en starlet)
tänker kanske köra ett steg 1 också fast de vet ja inte än.
men vad tycker ni? ni som kanske har sån bil eller har kört dom..


8 883 Inlägg
9 november 2008
#2
Enda fördelen 9-5an har är att den är större.
Har du inget behov av "stor" bil så är 9-3an ett givet val
9-3 an drar ca 0.85
Senast redigerat av Hamilton (9 november 2008)

Fotograf på tierpidag.se

116 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#3
Hamilton skrev:
Enda fördelen 9-5an har är att den är större.
Har du inget behov av "stor" bil så är 9-3an ett givet val
9-3 an drar ca 0.85

0,85 blandad körning lr? men din steg 1 chippade, vad drar den? hur går den jämfört med 95 aero?


8 883 Inlägg
10 november 2008
#4
_Starlet_ skrev:
Hamilton skrev:
Enda fördelen 9-5an har är att den är större.
Har du inget behov av "stor" bil så är 9-3an ett givet val
9-3 an drar ca 0.85

0,85 blandad körning lr? men din steg 1 chippade, vad drar den? hur går den jämfört med 95 aero?

Min drar 0.85 vid blandad körning (225/45-17 dubbdäck. ca 0.82 med sommar). Hur den är jämfört med 9-5an vet jag inte då jag inte kört någon.
Senast redigerat av Hamilton (10 november 2008)

Fotograf på tierpidag.se

116 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#5
Hamilton skrev:
_Starlet_ skrev:
Hamilton skrev:
Enda fördelen 9-5an har är att den är större.
Har du inget behov av "stor" bil så är 9-3an ett givet val
9-3 an drar ca 0.85

0,85 blandad körning lr? men din steg 1 chippade, vad drar den? hur går den jämfört med 95 aero?

Min drar 0.85 vid blandad körning (225/45-17 dubbdäck. ca 0.82 med sommar). Hur den är jämfört med 9-5an vet jag inte då jag inte kört någon.

95an går 0-100 på 6,9 vad gör din med steg 1?


8 883 Inlägg
10 november 2008
#6
_Starlet_ skrev:
Hamilton skrev:
_Starlet_ skrev:

0,85 blandad körning lr? men din steg 1 chippade, vad drar den? hur går den jämfört med 95 aero?

Min drar 0.85 vid blandad körning (225/45-17 dubbdäck. ca 0.82 med sommar). Hur den är jämfört med 9-5an vet jag inte då jag inte kört någon.

95an går 0-100 på 6,9 vad gör din med steg 1?

Enligt BSR ska den avverka 0 till 100 på 5,9

Fotograf på tierpidag.se

Aeropilot
45 Inlägg
10 november 2008
#7
_Starlet_ skrev:
jag funderar på att köpa någon av dom bilarna? är de stor skillnad på förbrukningen mellan bilarna trots att de skiljer 40 hästar? vill ju helt ha så effektstark bil så möjlig, (9-5).
(är ju van vid starleten:D den drog 0,78 vid senaste tankningen, verkar lite mycket för en starlet)
tänker kanske köra ett steg 1 också fast de vet ja inte än.
men vad tycker ni? ni som kanske har sån bil eller har kört dom..

Jag hade valt en 9-5 -04-05

9000 Aero -96 *såld* 9-3 Aero -02 *såld*
9000 Aero MapTun Individual *skrot* 9-5 Aero MapTun Steg 2 *såld*
9-5 Aero -05 MapTun BioPower *nuvarande* 9000 Aero -95 *såld* 9-3 Aero SC TTiD -09 *nuvarande*

116 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#8
Ljungberg77 skrev:
_Starlet_ skrev:
jag funderar på att köpa någon av dom bilarna? är de stor skillnad på förbrukningen mellan bilarna trots att de skiljer 40 hästar? vill ju helt ha så effektstark bil så möjlig, (9-5).
(är ju van vid starleten:D den drog 0,78 vid senaste tankningen, verkar lite mycket för en starlet)
tänker kanske köra ett steg 1 också fast de vet ja inte än.
men vad tycker ni? ni som kanske har sån bil eller har kört dom..

Jag hade valt en 9-5 -04-05

varför?


Aeropilot
45 Inlägg
10 november 2008
#9
rymligare,mindre barnsjukdomar än SS

9000 Aero -96 *såld* 9-3 Aero -02 *såld*
9000 Aero MapTun Individual *skrot* 9-5 Aero MapTun Steg 2 *såld*
9-5 Aero -05 MapTun BioPower *nuvarande* 9000 Aero -95 *såld* 9-3 Aero SC TTiD -09 *nuvarande*

8 883 Inlägg
10 november 2008
#10
Ja är det en "stor" bil man vill ha så är 9-5an ett givet val, men inte annars den är ju trotts allt 10år och får anses som gammal. Köper du en 9-3a från -05 så är det flesta "barnsjukdommar" åtgärdade.
9-5an åker man i och 9-3an kör man. så resonerade jag när jag gjorde mitt bilval och att 9-3an är i mitt tycke en klart snyggare bil att se på.
Senast redigerat av Hamilton (10 november 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Aeropilot
45 Inlägg
10 november 2008
#11
tyvärr har ju 9-3 bara en liten 2,0 som saknar det sköna bottenvridet en 2,3 i 9-5 har
Senast redigerat av Ljungberg77 (10 november 2008)

9000 Aero -96 *såld* 9-3 Aero -02 *såld*
9000 Aero MapTun Individual *skrot* 9-5 Aero MapTun Steg 2 *såld*
9-5 Aero -05 MapTun BioPower *nuvarande* 9000 Aero -95 *såld* 9-3 Aero SC TTiD -09 *nuvarande*

116 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#12
ja e nog en rätt så aktiv förare, så då kanske 93an skulle sitta fints speciellt med ett steg 1 kanske?
jag pendlar ca 8 mil 4-5 dar i veckan också.


8 883 Inlägg
10 november 2008
#13
_Starlet_ skrev:
ja e nog en rätt så aktiv förare, så då kanske 93an skulle sitta fints speciellt med ett steg 1 kanske?
jag pendlar ca 8 mil 4-5 dar i veckan också.

Ja du tänker helt rätt... Vill du provköra en 9-3a så kan jag bistå med min wink

Fotograf på tierpidag.se

116 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#14
Hamilton skrev:
_Starlet_ skrev:
ja e nog en rätt så aktiv förare, så då kanske 93an skulle sitta fints speciellt med ett steg 1 kanske?
jag pendlar ca 8 mil 4-5 dar i veckan också.

Ja du tänker helt rätt... Vill du provköra en 9-3a så kan jag bistå med min wink

jaså? snällt:D bor i gävle jag.


8 883 Inlägg
10 november 2008
#15
_Starlet_ skrev:
Hamilton skrev:
_Starlet_ skrev:
ja e nog en rätt så aktiv förare, så då kanske 93an skulle sitta fints speciellt med ett steg 1 kanske?
jag pendlar ca 8 mil 4-5 dar i veckan också.

Ja du tänker helt rätt... Vill du provköra en 9-3a så kan jag bistå med min wink

jaså? snällt:D bor i gävle jag.

Du har PM

Fotograf på tierpidag.se

2 164 Inlägg
10 november 2008
#16
Välj en 9-5a -04/-05 för dom är bättre i motorn och är dom inkörda så drar dom runt 0,85 blandad.
Lådan är bättre på en -05 9-5 aero har jag fått vissa uppgifter om.

MVH

F


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2008
#18
Fredrik-79 skrev:
Välj en 9-5a -04/-05 för dom är bättre i motorn och är dom inkörda så drar dom runt 0,85 blandad.
Lådan är bättre på en -05 9-5 aero har jag fått vissa uppgifter om.

MVH

F

Det där med lådan är ju dock rätt få fel, den i 9-3a är bättre. Förbrukningen är nog rätt så lika på 9-3an och 9-5an, något lägre på 9-3an dock kan jag tänka mig i och med lägre vikt.


_Starlet_ skrev:
ja e nog en rätt så aktiv förare, så då kanske 93an skulle sitta fints speciellt med ett steg 1 kanske?
jag pendlar ca 8 mil 4-5 dar i veckan också.

Chassit på 9-3an 1000 gånger bättre än det på 9-5an! Mycket stabilare och "sportigare". 9-5an känns stötig och hård men är ändå "svampig" och kränger mycket, medan 9-3an är raka motsatsen! Så om du kör sportigt, väl 9-3an. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

RS
886 Inlägg
10 november 2008
#19
Vad jag vet har 03:an av 9-3 elfel, men från 04 och uppåt ska det vara åtgärdat och jag känner då inte till några andra barnsjukdomar.

Focus RS

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 november 2008
#20
Det känns inte aktuellt att gå upp en årsmodell och få en V6a i Aeron då?  250HK original med möjlighet att köra rätt snålt också.

Vid längre körningar 90-väg så kan jag ligga på 0.8 utan problem. Med riktig snålkörning går det kapa en deciliter till...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg


Sök