3472
Sök

Guldbox Volvo 940 LTT vs. Guldbox Volvo 940 FTT

89 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Innan jag hoppar i galen tunna måste jag få svar på en fråga.
Är det någon skillnad mellan en s.k Guldbox från en FTT jämfört med en från LTT?
Jag skall trycka i ett nytt chip (bilen saknar guldbox nu så jag skall köpa en) så för mig kvittar originalchippet som sitter i boxen från början, men är det något annat som skiljer? Eller det kanske är samma chip från början?

Ha det bra!
//William

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

106 Inlägg
9 november 2008
#2
är de inte bara så att guldboxen har ett löst chip i

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 november 2008
#3
alltså det är samma box. den heter 219 på slutet.  enda som skiljer en LTT från en FTT är ju laddet

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 november 2008
#4
freddeboyen skrev:
är de inte bara så att guldboxen har ett löst chip i

jo de så är de, och det är ett måste när man ska chippa tändningen

Jonas

Rapidoz
688 Inlägg
10 november 2008
#5
Volvo__Mannen skrev:
alltså det är samma box. den heter 219 på slutet.  enda som skiljer en LTT från en FTT är ju laddet

laddet?

så om han laddar sin till 0.7 bar så är hans en fulltryckare och min en lätttryckare?

....

Det är väl ändå tryckklockan som är annorlunda

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

128 Inlägg
10 november 2008
#6
940turboplus skrev:
Volvo__Mannen skrev:
alltså det är samma box. den heter 219 på slutet.  enda som skiljer en LTT från en FTT är ju laddet

laddet?

så om han laddar sin till 0.7 bar så är hans en fulltryckare och min en lätttryckare?

....

Det är väl ändå tryckklockan som är annorlunda

Tryckklockan på LTT och FTT skiljer varandra.

För att få en lättryck till en fulltryck kan du skaffa en tryckklocka från en fulltryck eller tex en annan ställbar från BSR. Så du kan höja laddet och ladda samma som fulltryckarn...


Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 november 2008
#7
940turboplus skrev:
Volvo__Mannen skrev:
alltså det är samma box. den heter 219 på slutet.  enda som skiljer en LTT från en FTT är ju laddet

laddet?

så om han laddar sin till 0.7 bar så är hans en fulltryckare och min en lätttryckare?

....

Det är väl ändå tryckklockan som är annorlunda

alltså. ja de är tryckklockan som skiljer, men det medför ju att laddet är annorlunda

Jonas

Rapidoz
688 Inlägg
10 november 2008
#8
Volvo__Mannen skrev:
940turboplus skrev:
Volvo__Mannen skrev:
alltså det är samma box. den heter 219 på slutet.  enda som skiljer en LTT från en FTT är ju laddet

laddet?

så om han laddar sin till 0.7 bar så är hans en fulltryckare och min en lätttryckare?

....

Det är väl ändå tryckklockan som är annorlunda

alltså. ja de är tryckklockan som skiljer, men det medför ju att laddet är annorlunda

Ja självfallet, men att bara skriva att det är laddet som är skillnaden är ju som att säga en halv mening.
Måste ju berätta först vad som är annorlunda, Sen vad som blir skillnaden.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

89 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#9
Äsch då, onödigt att köpa ny WG när man kan använda en pysventil wink
Men då spelar ingen roll om den kommer från en FTT eller LTT och då har jag fått svar på min fråga smile

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

Med lem
1 127 Inlägg
10 november 2008
#10
skyrazer skrev:
Äsch då, onödigt att köpa ny WG när man kan använda en pysventil wink
Men då spelar ingen roll om den kommer från en FTT eller LTT och då har jag fått svar på min fråga smile

Men varför köra en så värdelös grej som pysventil? hmm

Får fina laddtryckspeakar med det. Kör på riktig wg-klocka istället.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 november 2008
#11
H3dlund skrev:
skyrazer skrev:
Äsch då, onödigt att köpa ny WG när man kan använda en pysventil wink
Men då spelar ingen roll om den kommer från en FTT eller LTT och då har jag fått svar på min fråga smile

Men varför köra en så värdelös grej som pysventil? hmm

Får fina laddtryckspeakar med det. Kör på riktig wg-klocka istället.

de enda som talar för de är priset. men annars är de ju bara skit

Jonas

89 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#12
Det är just det... Priset... Jag är en stackars fattig student så det är en dyr investering bara detta wink
Men i framtiden (sommaren -09) sitter garanterat både och på!

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 november 2008
#13
skyrazer skrev:
Det är just det... Priset... Jag är en stackars fattig student så det är en dyr investering bara detta wink
Men i framtiden (sommaren -09) sitter garanterat både och på!

ännu billigare är ju ett t-kors och lite slang

Jonas

Rapidoz
688 Inlägg
11 november 2008
#14
Volvo__Mannen skrev:
skyrazer skrev:
Det är just det... Priset... Jag är en stackars fattig student så det är en dyr investering bara detta wink
Men i framtiden (sommaren -09) sitter garanterat både och på!

ännu billigare är ju ett t-kors och lite slang

cool hehe den mest beprövade "trimningen" som någonsin gjorts på en volvo kan jag gissa lol

men det är iaf riktigt billigt tongue kostar bara ett T-kors och några armvridningar sen klart tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 november 2008
#15
940turboplus skrev:
Volvo__Mannen skrev:
skyrazer skrev:
Det är just det... Priset... Jag är en stackars fattig student så det är en dyr investering bara detta wink
Men i framtiden (sommaren -09) sitter garanterat både och på!

ännu billigare är ju ett t-kors och lite slang

cool hehe den mest beprövade "trimningen" som någonsin gjorts på en volvo kan jag gissa lol

men det är iaf riktigt billigt tongue kostar bara ett T-kors och några armvridningar sen klart tongue

jo de är enkelt, men ger inget stablit laddtryck. men hellre T-kors än pysventil som kostar pengar i onödan, men som sagt en riktig tryckklocka är ju klart bäst

Jonas

864 Inlägg
11 november 2008
#16
skyrazer skrev:
Det är just det... Priset... Jag är en stackars fattig student så det är en dyr investering bara detta wink
Men i framtiden (sommaren -09) sitter garanterat både och på!

Det är alltså billigare att först köpa en taskig pysventil för att sedan byta till en WG-klocka än att bara köpa en WG-klocka? Skum logik....

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 november 2008
#17
Tuffhaggman skrev:
skyrazer skrev:
Det är just det... Priset... Jag är en stackars fattig student så det är en dyr investering bara detta wink
Men i framtiden (sommaren -09) sitter garanterat både och på!

Det är alltså billigare att först köpa en taskig pysventil för att sedan byta till en WG-klocka än att bara köpa en WG-klocka? Skum logik....

exakt! då kan man om man har taskigt med pengar skaffa ett T-kors för typ 3 spänn, funkar lika bra/dåligt som pysventil

Jonas

89 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#18
Men jösses vad ni är positiva alla människor! tongue Saker och ting kommer i mån av tid, jag tycker det är snyggt med en pysis, jag pressar ändå aldrig motorn över 4000 varv. Varför slösa bensin i onödan. Det är bara gött o veta utifall att om man vill så kan man.
Och ett T-kors har jag testat, det var ingen höjdare när turbon slog ifrån. Pysisen stoppar i alla fall från kraftiga slag och ryck i turbon.
Så puss på er!

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

VW Ägare
1 011 Inlägg
12 november 2008
#19
skyrazer skrev:
Men jösses vad ni är positiva alla människor! tongue Saker och ting kommer i mån av tid, jag tycker det är snyggt med en pysis, jag pressar ändå aldrig motorn över 4000 varv. Varför slösa bensin i onödan. Det är bara gött o veta utifall att om man vill så kan man.
Och ett T-kors har jag testat, det var ingen höjdare när turbon slog ifrån. Pysisen stoppar i alla fall från kraftiga slag och ryck i turbon.
Så puss på er!

om man inte kör bilen utan åker den varför då överhuvudtaget ha en turbo???

Henrik Eberlund

89 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#20
Eberlund skrev:
skyrazer skrev:
Men jösses vad ni är positiva alla människor! tongue Saker och ting kommer i mån av tid, jag tycker det är snyggt med en pysis, jag pressar ändå aldrig motorn över 4000 varv. Varför slösa bensin i onödan. Det är bara gött o veta utifall att om man vill så kan man.
Och ett T-kors har jag testat, det var ingen höjdare när turbon slog ifrån. Pysisen stoppar i alla fall från kraftiga slag och ryck i turbon.
Så puss på er!

om man inte kör bilen utan åker den varför då överhuvudtaget ha en turbo???

Som jag sa, det är skönt att veta.

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!


Sök