2140
Sök

hur vet man om motorn är ett såkallat "rödblock"?

Thedriftking
10 november 2008
Trådstartare
#1
tja,

sitter och tittar lite på blocket och garaget. och då hittade jag ett turbogrenrör som skulle vara till volvos rödblock, det stog så här; "passar b200, b21, b23 ,b230 dvs alla rödblock"

så min fråga lyder så här.... är alla b200, b21, b23, b230 rödblock?
och stämmer det att dom tål mycket trimning? (och lätt att få ut mkt hk?)

mvh

8 250 Inlägg
10 november 2008
#2
Ja, B21 / B23 /B200 / B204/ B230 och B234 är alla rödblock, men grenröret passar bara på 8V toppar som det ser ut, eftersom 16V motorerna inte nämns. Så grenröret passar inte riktigt alla rödblock. Elelr ja, på alla rödblockstoppar om vi ska vara noga.

Lätt att få ut effekt och tål trimning beror lite på vilken årsmodell och modell av motor man utgår ifrån.


Thedriftking
10 november 2008
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Ja, B21 / B23 /B200 / B204/ B230 och B234 är alla rödblock, men grenröret passar bara på 8V toppar som det ser ut, eftersom 16V motorerna inte nämns. Så grenröret passar inte riktigt alla rödblock. Elelr ja, på alla rödblockstoppar om vi ska vara noga.

Lätt att få ut effekt och tål trimning beror lite på vilken årsmodell och modell av motor man utgår ifrån.

hur är det med b20? är inte det ett rödblock? men är b21 bra trimnings motor?

och kan man sätta på en 8v topp på en som är 16v original?
Senast redigerat av Thedriftking (10 november 2008)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 november 2008
#4
ja b20 är ett röd block smile å ja det går men du måste modda lite smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Thedriftking
10 november 2008
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
ja b20 är ett röd block smile å ja det går men du måste modda lite smile

så det ända som skiljer b20 med b21 är att b20 är på 2,0l och b21 är på 2,1l, stämmer det? och vad är bäst, 16v eller 8v?

8 250 Inlägg
10 november 2008
#6
Thedriftking skrev:
turboforssen skrev:
ja b20 är ett röd block smile å ja det går men du måste modda lite smile

så det ända som skiljer b20 med b21 är att b20 är på 2,0l och b21 är på 2,1l, stämmer det? och vad är bäst, 16v eller 8v?

B20 och B21 tillhör inte samma motorfamilj. B20 har mer släktskap med grönblockare (b4b, b16) och har ingenting gemensamt med B21 och nyare.

Du kan ju montera en 8V topp på en 16V om man bygger om, men varför? 16V är ju ett bättre utgångsobjekt omman är ute efter effekt. 8V är inte mycket sämre, men skulle jag bygga rödblok med turbo så blir det 16v.

Ska du bygga på en B21 så går det att få en rilg motor, men då skulle jag bygga B21 med 16V topp.


Thedriftking
10 november 2008
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Thedriftking skrev:
turboforssen skrev:
ja b20 är ett röd block smile å ja det går men du måste modda lite smile

så det ända som skiljer b20 med b21 är att b20 är på 2,0l och b21 är på 2,1l, stämmer det? och vad är bäst, 16v eller 8v?

B20 och B21 tillhör inte samma motorfamilj. B20 har mer släktskap med grönblockare (b4b, b16) och har ingenting gemensamt med B21 och nyare.

Du kan ju montera en 8V topp på en 16V om man bygger om, men varför? 16V är ju ett bättre utgångsobjekt omman är ute efter effekt. 8V är inte mycket sämre, men skulle jag bygga rödblok med turbo så blir det 16v.

Ska du bygga på en B21 så går det att få en rilg motor, men då skulle jag bygga B21 med 16V topp.

ok, men är alla b21 16v original? eller finns det både och? (16v och 8v)

Operatör
346 Inlägg
10 november 2008
#8
Vad jag vet så finns det bara 8v till b21? kan ha fel.

En till fråga (lånar tråden lite): B200f (insprutaren) tillhör den samma familj som B230 och B23? Är B200k samma block som B200f?

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

19 Inlägg
10 november 2008
#9
den motorn som är 16v orginal kommer -88 i 740in och heter b234f, vilket står för 2,3l motor och 4 ventiler per cylinder. finns även en marin verision med 2.5l och turbo.

A real Mercedes never ends

1 772 Inlägg
10 november 2008
#10
Allstakan skrev:
den motorn som är 16v orginal kommer -88 i 740in och heter b234f, vilket står för 2,3l motor och 4 ventiler per cylinder. finns även en marin verision med 2.5l och turbo.

Hmm, syftar du på b204ft? Det är en 16v 2,0 turbo, dock svåra att få tag i då dom endast fanns i Italien.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Meister
6 763 Inlägg
10 november 2008
#11
pars skrev:
Vad jag vet så finns det bara 8v till b21? kan ha fel.

En till fråga (lånar tråden lite): B200f (insprutaren) tillhör den samma familj som B230 och B23? Är B200k samma block som B200f?

Det är väll bara en nerstrokad b230


Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 november 2008
#12
camaro67 skrev:
pars skrev:
Vad jag vet så finns det bara 8v till b21? kan ha fel.

En till fråga (lånar tråden lite): B200f (insprutaren) tillhör den samma familj som B230 och B23? Är B200k samma block som B200f?

Det är väll bara en nerstrokad b230

har för mej de har samma slaglängd, men olika borr

Jonas

19 Inlägg
12 november 2008
#13
NordstromJ skrev:
Allstakan skrev:
den motorn som är 16v orginal kommer -88 i 740in och heter b234f, vilket står för 2,3l motor och 4 ventiler per cylinder. finns även en marin verision med 2.5l och turbo.

Hmm, syftar du på b204ft? Det är en 16v 2,0 turbo, dock svåra att få tag i då dom endast fanns i Italien.

Nix vet att den finns att få tag på oxå men en bekant hade en 2,5 liters från marina i sin 940 med 300 standard hästar..

A real Mercedes never ends

124 Inlägg
28 december 2008
#14
B204FT går bra tongue ligger en i min big_smile

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

IT-Tekniker
161 Inlägg
28 december 2008
#15
Ett rödblock = gjutgärn & vitblock = aluminium i volvovärlden :-)


78 Inlägg
28 december 2008
#16
pars skrev:
Vad jag vet så finns det bara 8v till b21? kan ha fel.

En till fråga (lånar tråden lite): B200f (insprutaren) tillhör den samma familj som B230 och B23? Är B200k samma block som B200f?

Ja, bara att den e 2 liters ist.
SKillnaden på en K-motor är att den inte har några förbränningsrum i toppen, utan har ist urtag för ventilerna och förbränningsrum i kolvarna.


31 Inlägg
29 december 2008
#17
Marlboroman skrev:
Thedriftking skrev:
turboforssen skrev:
ja b20 är ett röd block smile å ja det går men du måste modda lite smile

så det ända som skiljer b20 med b21 är att b20 är på 2,0l och b21 är på 2,1l, stämmer det? och vad är bäst, 16v eller 8v?

B20 och B21 tillhör inte samma motorfamilj. B20 har mer släktskap med grönblockare (b4b, b16) och har ingenting gemensamt med B21 och nyare.

Du kan ju montera en 8V topp på en 16V om man bygger om, men varför? 16V är ju ett bättre utgångsobjekt omman är ute efter effekt. 8V är inte mycket sämre, men skulle jag bygga rödblok med turbo så blir det 16v.

Ska du bygga på en B21 så går det att få en rilg motor, men då skulle jag bygga B21 med 16V topp.

slaglängden har de gemensamt wink


467 Inlägg
19 maj 2009
#18
jag vet det var länge sen non skrev här. men vilken 16v topp passar på B21An

6 Inlägg
8 oktober 2009
#19
16 ventilaren passar på alla Rödblock, Men man behöver fixa till kolvarna lite.. det finns ju en andledning till att man vill ha 16v med turbo, det kostar inte så mycket att få mycket effekt, och bättre register.. börjar man prata om marina saker kommer det kosta en massor mer, men också mycket driftsäkrare... men nöjer man sig med 350hk  vilket räcker gott o väl, kan man lätt köra med 8v. mindre jobb. och redan vid 350hk ger sig lådan. det knappt bakaxelen klarar det, inte med slicks...



Sök