2534
Sök

va gör man för att få 800hk i en 855t5r

3 354 Inlägg
14 november 2008
#101
viktore skrev:
Seth skrev:
jag har inte kört nån 335 men jag har kört en m3 med ca 350hk utan antispinn. den drog iväg bra och hade inte så mkt spinn. visst man kan få spinn men det är lättare med en fwd eftersom fronten lyfts upp vid acceleration och  baken trycks ner därav blir det bättre drag i en rwd.

Ja, min poäng är att rwd-bilar inte är så greppvänliga som så många vill tro. När man kommer upp i lite effekt spinner bakhjulsdrivna bilar precis som framhjulsdrivna diton..

ja de spinner på rwd som på fwd men fwd spinner lättare o tidigare i effekthöjning än rwd
är nog pga det som många har tagit till sig att rwd e mer greppvänlig.
Senast redigerat av Seth (14 november 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Masterworks
14 november 2008
#102
viktore skrev:
Seth skrev:
jag har inte kört nån 335 men jag har kört en m3 med ca 350hk utan antispinn. den drog iväg bra och hade inte så mkt spinn. visst man kan få spinn men det är lättare med en fwd eftersom fronten lyfts upp vid acceleration och  baken trycks ner därav blir det bättre drag i en rwd.

Ja, min poäng är att rwd-bilar inte är så greppvänliga som så många vill tro. När man kommer upp i lite effekt spinner bakhjulsdrivna bilar precis som framhjulsdrivna diton.

Masterworks: förlåt det framgick inte, men jag menar 335 bensinare. Har själv kört en sådan flera gånger och vet att det inte är några somhelst problem att tappa fäste i lägre växlarna.

Är ju ingen större skillnad på 335 och 335d, klart att det går att få det att spinna
men det kommer knappast helt utan förvarning,
Corvetten däremot den spinner lite som den vill om man trycker på! lol

4 001 Inlägg
14 november 2008
#103
Nu är det väldigt långt offtopic men det här snacket om FWD vs RWD är tråkigt!

RWD är lättare att kompromissa till ett hyfsat grepp vid accerelation än FWD, vid optimering av grepp vid acc så tappar man körbarheten oavsett om du har FWD RWD 4WD

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 november 2008
#104
viktore skrev:
JapMax skrev:
Jag va på de framhjulsdrivnas sida förut, men jag har sakta förstått meningslösheten med att ha massa effekt med en fwd. Farsans Saab hade runt 300hk, och de va ju mkt spinn med den alltså tongue

Finns upp till 350-400hk i en fwd funkar vettigt, mer så blir de ju bara massa spinn.
Trimmar men mer är man ju helt klart intresserad av massa effekt, och varför man då lägger ner jobb och pengar i en bil där man inte kan använda dom förstår jag inte riktigt, ja förutom att de är lite fränt och en utmaning på strippen för vissa att köra snabbt med fwd. Annars finns de ju ingen försvarbar anledning.

Hur många av er som konstant klankar på fwd, har egentligen kört en bakhjulsdriven bil med pulver att tala om(450+) ? Av någon outgrundlig anledning verkar folk tro att framhjulsdrift spinner hejdlöst i alla växlar så fort man har lite effekt, bakhjulsdrift däremot, tros ha någonsorts limfäste även om man så kör med 800hk.

Rekommenderar alla internetriddare att ta en tur till närmsta bilhandlare, förslagsvis BMW. Provkör en motorstark version, tex. 335 utan antispinn igång. Återkom med resultat.

Folk verkade inte förstå att du bara gav ett exempel utan dom ville gärna prata om nyare bmw som är 15 år nyare i hjulupphängningarna ..samt har däck i minst 300 dimensionen bak...

är nog bättre du säger ... en bmw på 400hk med max 225 breda bak för att folk ska förstå


Masterworks
14 november 2008
#105
Xuri skrev:
viktore skrev:
JapMax skrev:
Jag va på de framhjulsdrivnas sida förut, men jag har sakta förstått meningslösheten med att ha massa effekt med en fwd. Farsans Saab hade runt 300hk, och de va ju mkt spinn med den alltså tongue

Finns upp till 350-400hk i en fwd funkar vettigt, mer så blir de ju bara massa spinn.
Trimmar men mer är man ju helt klart intresserad av massa effekt, och varför man då lägger ner jobb och pengar i en bil där man inte kan använda dom förstår jag inte riktigt, ja förutom att de är lite fränt och en utmaning på strippen för vissa att köra snabbt med fwd. Annars finns de ju ingen försvarbar anledning.

Hur många av er som konstant klankar på fwd, har egentligen kört en bakhjulsdriven bil med pulver att tala om(450+) ? Av någon outgrundlig anledning verkar folk tro att framhjulsdrift spinner hejdlöst i alla växlar så fort man har lite effekt, bakhjulsdrift däremot, tros ha någonsorts limfäste även om man så kör med 800hk.

Rekommenderar alla internetriddare att ta en tur till närmsta bilhandlare, förslagsvis BMW. Provkör en motorstark version, tex. 335 utan antispinn igång. Återkom med resultat.

Folk verkade inte förstå att du bara gav ett exempel utan dom ville gärna prata om nyare bmw som är 15 år nyare i hjulupphängningarna ..samt har däck i minst 300 dimensionen bak...

är nog bättre du säger ... en bmw på 400hk med max 225 breda bak för att folk ska förstå

Han nämde ju 335an! 

Tror inte att så många med 400hk åker på 225or men jag kan ju ha fel?

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 november 2008
#106
Masterworks skrev:
Xuri skrev:
viktore skrev:

Hur många av er som konstant klankar på fwd, har egentligen kört en bakhjulsdriven bil med pulver att tala om(450+) ? Av någon outgrundlig anledning verkar folk tro att framhjulsdrift spinner hejdlöst i alla växlar så fort man har lite effekt, bakhjulsdrift däremot, tros ha någonsorts limfäste även om man så kör med 800hk.

Rekommenderar alla internetriddare att ta en tur till närmsta bilhandlare, förslagsvis BMW. Provkör en motorstark version, tex. 335 utan antispinn igång. Återkom med resultat.

Folk verkade inte förstå att du bara gav ett exempel utan dom ville gärna prata om nyare bmw som är 15 år nyare i hjulupphängningarna ..samt har däck i minst 300 dimensionen bak...

är nog bättre du säger ... en bmw på 400hk med max 225 breda bak för att folk ska förstå

Han nämde ju 335an! 

Tror inte att så många med 400hk åker på 225or men jag kan ju ha fel?

beror på vad man pratar om...

Alla 400hk volvosar som går på gatan kan inte ha speciellt möe bredare... 235 max...
så länge de inte är ballongslicks...

På bmw går de på duktigt mycke bredare pjäser...

men nu slutar vi smutskastningen...
framhjulsdrift med quaife greppar faktiskt himla bra om man vill...


Norrlänning
1 453 Inlägg
14 november 2008
#107
Varför klaga på FWD eller RWD... de enda rätta i en bil är väl 4wd ? wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

35 Inlägg
15 november 2008
#108
Eftersom jag själv kör en 500hk fwd bil så kan jag ju säga att det är ganska svårkört, med vanliga däck väldigt svårkört.
800hk i fwd utan omfattande chassiemods kräver nog en oerhört känslig gasfot för att vara möjlig att köra.
Sen beror det ju självklart mycket på hur bra mappad den är, hur motorkonfig ser ut, och vilken utväxling man har.

Men problemet är väl i grund att det är lätt att bygga en motor med många pållar, men svårt att få till ett chassie som klarar det, det finns ju inte riktigt samma kunskap för FWD som för RWD även om den börjar komma så smått nu.
Dessutom är det ju oftare lättare att klämma in väldigt breda däck i en RWD mot vad man har möjlighet till i en FWD.

Men personligen tycker jag det är roligt att köra FWD just pga att det krävs mer, även om jag är fullt medveten om att vill man köra snabbt, ska man ha RWD.

Att sedan använda en FWD 500++ bil på gatan ser jag ju ingen större vits med, tror 4-500hk räcker mer än väl för de flesta

Mats

P.S den gule 140:n bromsade lite över 1000hk på VP och lite under på E85


499 Inlägg
15 november 2008
#109
Sharky skrev:
En diskussion kan vara "låg" på åtminstone två sätt. Den kan vara på en låg teknisk nivå och den kan vara på en låg, barnslig/sandlåde, nivå.

Att en tråd eller diskussion är på låg teknisk nivå är helt naturligt och inget som borde förvåna eller uppröra eftersom vi alla inte kan vara experter på allt. Klagas det på detta så ber jag dom som klagar att vara så vänliga att kliva ner från sina elfenbenstorn. Ni/vi som är experter på något - hjälp till istället för att klaga.

Den andra kategorin hör inte hemma här. I viss mån så låter i alla fall jag som moderator folk hållas i viss eftersom dom därmed drar ner brallorna på sig själva inför öppen ridå.

Göran
Moderator




Hellquist skrev:
Garaget skulle vinna så mycket på att stänga ner forumet. Nivån är skrattretande låg i många (alla) diskusioner.


Den är låg på båda sätten. Ingen här inne eller väldigt få har kört en framhjulsdriven bil med 800hk och kan därmed inte utala sig i frågan. Det är klart det är svårt med fästet med så mycket effekt men det blir det ju med bakhjulsdrift också, klart det är effektivast med fyrhjulsdrift men det är ju inte vad tråden handlar om. Dessutom har ju Leif.H visat det går går att köra med 721hk och framhjulsdrift på bana. Han har bättre tider än alla här inne som chippat sin bil och därmed tror att de kan allt om bilar. Han håller på och utvecklar en vitfemma med 1000hk, det finns andra som har gjort det med de effekterna, Autotech har ett gäng med över 700hk men vissa tvivlar på att det ens är möjligt att få ut så mycket effekt ur 2.3l.

Forumet på Garaget är verkligen sandlåda. Ingen tål att sitt egna bilmärke smutskastas och alla känner ett behov av att smutskasta andra märken, annan teknik i drivlinan och så vidare. Det är ju inte garagets fel för det ligger väl i människans natur och klaga, jag vet inte men det blir ju så tråkigt att läsa.

Sedan är det alltid många som uttalar sig om andra frågor som inte har någon aning. Därför kan man ju inte fråga annat än vilka fälgar som är snyggast eller liknande på detta forum. Fråga t.ex. om det går bra att tanka E85 i en ny bil så får du direkt svar att det går bra, utan att någon verkligen vet.


Najs
14 januari 2009
#110
Ring TM Racing. eller gå in på www.TmRacing.se

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 januari 2009
#111
Dansken- skrev:
TenZer skrev:
Det enda som kommer vara volvo i den maskinen är blocket och toppen vilka måste bearbetas, resten måste bytas ut. Frågan är bara hur mycket pengar är du villig att lägga ut smile

Veven är väl också original.

De flesta utgår ifrån den smidda lättveven som kom runt -00.
Den är 4kg lättare än 850veven, och 850veven är gjuten. Men den är det ingen som byter, vet inte om Leif har bytt i sin 721hk 850, men jag tror inte Lars har bytt, men Vaktkonstapeln, eller Turbo-Fredde som kör med 460-600hk har inte bytt till nån specialvev.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

89 Inlägg
14 januari 2009
#112
800 hk på framhjulen låter ju kul... skulle tro det blir total värdelöst (så sant man står på strippen med feta ballongdäck och har en mening, åka rakt fram). Fan 800 hk med RWD är sjukt nog, min har fan släppt i 150 kmt utan koppling med feta sulor bak.


Sök