Hasselstrom skrev:
vill du ha en billig/ snygg/ slitstark/ rolig och framförallt bränslesnål bil, köp en Calibra 8v.
Kolla först efter rost under, sen vibrationer mm.
Hittar du ett exemplar utan allt för mycket rost, slå till.
vill du åka fortare, köp en 16v/ turbo mm..
En 8v ventilare duger mycket bra i en calibra och får du bara på en sänkningssats blir det en riktig vägslickare.
Otroligt vridstark motor för antalet hästkrafter.
Dricker skitoingenting
Billigare i försäkring/skatt
Går kamremmen av, släng på en ny.
Min erfarenhet av den motorn har varit positiv hittills (har en vectra 8v).
Det första jag tänkte innan jag köpte bilen var att den var slö som faan och att den knappast skulle orka att köra om på motorvägen..
Varmkörde lite och gasade lite, för att känna lite på den (som man gör när man köpt bil)..
Skickade i trean i 100 och när nålen var lite över 200, ändrade jag min uppfattning.
Har kört som helvete med min bil i ungefär 2000mil nu och jag har nästan aldrig varit snäll mot den (varvat ur den kall osv..).
Oljan ser fortfarande ut som ny och har bara bytt generator..
MEN som sagt kolla rosten innan du slår till! Även på trösklar (under plastkjolarna) mm.