3508
Sök

Har snuten rätt att provköra ens bil???

Ugglan-racing
362 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
JoakimIsaksson skrev:
Klart de får provköra bilen under en flygande besiktning. Ganska avgörande för resultat.

ja men om dom krockar då? hur roligt är de..

How does dust taste sucker??

KHRacing
10 november 2008
Has skrev:
Angående katalysator så är bilar tidigare än årsmodell -88 befriade från den punkten då katalysatorn uppkom först då. Däremot om du haft katalysator monterad efter det så gäller den regeln (att du måste ha det) dock behöver den inte gå igenom besiktningen med samma avgasvärden som nyare bilar.
Detta  är vad en besiktningsman sagt till mig då jag själv kör en 740 från -84 tongue

Sen är det ju en annan femma att det är dåligt för naturen osv men jag kan inte torska för att köra utan iaf smile

Fel:

det finns 70-tals bilar som har kat orginal - & då får man inte ta bort den, dock behöver den inte rena, utan man kan "rensa" den.

Finns även vissa 90-tals bilar som inte har kat orginal

Ugglan-racing
362 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
KHRacing skrev:
Has skrev:
Angående katalysator så är bilar tidigare än årsmodell -88 befriade från den punkten då katalysatorn uppkom först då. Däremot om du haft katalysator monterad efter det så gäller den regeln (att du måste ha det) dock behöver den inte gå igenom besiktningen med samma avgasvärden som nyare bilar.
Detta  är vad en besiktningsman sagt till mig då jag själv kör en 740 från -84 tongue

Sen är det ju en annan femma att det är dåligt för naturen osv men jag kan inte torska för att köra utan iaf smile

Fel:

det finns 70-tals bilar som har kat orginal - & då får man inte ta bort den, dock behöver den inte rena, utan man kan "rensa" den.

men på en 740 89:a måste den vara i bruk och du får inte ner värdena så mkt utan katt som behövs

191 Inlägg
11 november 2008
KHRacing skrev:
Fel:

Mycket möjligt att det är så. Ville bara framhäva att det är inget tvång att ha katalysator så polisen kan inte bötfälla alla. Använde som sagt besiktningsmannens ord. Blev det inte tvång med katalysator -88 då?

191 Inlägg
11 november 2008
Saxat från wikipedia:

"Från och med årsmodell 1989 blev det obligatoriskt med katalytisk avgasrening på bensindrivna personbilar i Sverige."

Dock så står det vidare att i USA uppfanns katalysatorn på -70 talet men den hade inte samma egenskaper som senare katalysatorer.
Senast redigerat av Has (11 november 2008)

Häst
1 099 Inlägg
11 november 2008
Has skrev:
Saxat från wikipedia:

"Från och med årsmodell 1989 blev det obligatoriskt med katalytisk avgasrening på bensindrivna personbilar i Sverige."

Dock så står det vidare att i USA uppfanns katalysatorn på -70 talet men har inte samma egenskaper som senare katalysatorer.

"Välkommen till Wikipedia,
den fria encyklopedin som alla kan redigera."

Alltså ingen jättepålitlig källa.. Bara säger det. tongue

Än är inte den sista idioten född..

Knegare
718 Inlägg
11 november 2008
blacklin3 skrev:
Har snuten rätt att provköra ens bil när de har stannat en???? Och vad händer om dom gör sönder något??

För att provköra din bil behöver dem husransakan..
Dock vad man inte vet på plats kan inte hindra den..

När jag var 14-15 lurade dom mig att öppna min väska där jag hade 4-6 starköl, för att sen hälla ut dem..
I och med att jag gjorde det "själv" kunde jag inte väcka åtal för tjänstefel heller..

William 2009-02-20

Ugglan-racing
362 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
DoT skrev:
Has skrev:
Saxat från wikipedia:

Dock så står det vidare att i USA uppfanns katalysatorn på -70 talet men har inte samma egenskaper som senare katalysatorer.

haha=)

Ugglan-racing
362 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Murvald skrev:
blacklin3 skrev:
Har snuten rätt att provköra ens bil när de har stannat en???? Och vad händer om dom gör sönder något??

För att provköra din bil behöver dem husransakan..
Dock vad man inte vet på plats kan inte hindra den..

När jag var 14-15 lurade dom mig att öppna min väska där jag hade 4-6 starköl, för att sen hälla ut dem..
I och med att jag gjorde det "själv" kunde jag inte väcka åtal för tjänstefel heller..

Okej ja så gör dom jue:P

191 Inlägg
11 november 2008
DoT skrev:

Haha nej vet ju det tongue Men har hört liknande uppgifter från andra håll (besiktningsman, polis och har även för mig att jag läst det i körkortsteorin). Och alla kan ju inte ha fel cool

Häst
1 099 Inlägg
11 november 2008
Has skrev:
DoT skrev:

Haha nej vet ju det tongue Men har hört liknande uppgifter från andra håll (besiktningsman, polis och har även för mig att jag läst det i körkortsteorin). Och alla kan ju inte ha fel cool

Sant. Lite sanning ligger det nog i det. wink

Hijo de puta
113 Inlägg
11 november 2008
blacklin3 skrev:
DoT skrev:
blacklin3 skrev:

det är inga dåliga böter på det asså:S

Hehe, nä inte precis . smile

jävla idioter!! vrf tar dom egentlien betalt för att man pajjar naturen?! med hjälp av pengarna kan dom inte fixa den:S

för att förebygga att folk inte begår brottet igen kanske...

987 Inlägg
11 november 2008
C70 skrev:
Papper från åklagaren för att få köra? roll Det är inte USA vi lever i. OM det är en vanlig utryckningspolis behövs ett tillstånd om husransakan i bil. Det är inget fysiskt tillstånd (alltså inget papper) och det ges inte ut av någon åklagare. I en flygande besiktning av trafikpolis/kontrollant får dom kolla var dom vill i bilen och även provköra utan något tillstånd.

Vad är det för snack i topic "Har snuten rätt......". Kallar man en Polis för "snut" så visar man ingen respekt. Är det någon som förväntar sig att man ska bli trevligt bemött då!? roll

Nej, dom får inte gå igenom en bil hur dom vill utan husransakan...

i like it load

Häst
1 099 Inlägg
11 november 2008
pippaaN skrev:
C70 skrev:
Papper från åklagaren för att få köra? roll Det är inte USA vi lever i. OM det är en vanlig utryckningspolis behövs ett tillstånd om husransakan i bil. Det är inget fysiskt tillstånd (alltså inget papper) och det ges inte ut av någon åklagare. I en flygande besiktning av trafikpolis/kontrollant får dom kolla var dom vill i bilen och även provköra utan något tillstånd.

Vad är det för snack i topic "Har snuten rätt......". Kallar man en Polis för "snut" så visar man ingen respekt. Är det någon som förväntar sig att man ska bli trevligt bemött då!? roll

Hmm, typ 3 pers som håller på husrannsakan nu.. typ 3 som säger att dom får göra vad dom vill.. nån som säger att det måste vara besiktningsman som gör "undersökningen" .. 
Varför är jag inte överraskad? tongue

DFFL
9 020 Inlägg
11 november 2008
DoT skrev:
pippaaN skrev:
C70 skrev:

Hmm, typ 3 pers som håller på husrannsakan nu.. typ 3 som säger att dom får göra vad dom vill.. nån som säger att det måste vara besiktningsman som gör "undersökningen" .. 

Thats garaget for you baby.
Nån som känner sig sugen på att ringa Trafikpolisen imorgon och kolla läget?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
11 november 2008
Mycket tjat om husrannsakan här.

Visserligen är det korrekt att polisen behöver husrannsakan, om de mot någons vilja ska gå igenom något.
Ni som haft en polis hemma vet att de inte får gå över tröskeln utan att bli "inbjudna" (dvs någon säger "kom in" eller dylikt alternativt att polisen frågar om de kan gå in och får svaret "ja").

Om du däremot godkänner det när polisen frågar är det en helt annan sak. Jag skulle utan tvekan låta polisen testa båda mina bilar, mot att jag fick sitta i pax-stolen.

Såvida man inte har något stort att dölja (dvs ett brott av något slag) rekommenderar jag att vara snäll mot polisen och underlätta deras arbete. Om de hålls glada och bemöts trevligt kommer de vara trevliga tillbaka, får de ett surt bemötande blir de som oss alla, tjuriga och vill hitta något att sätta dit någon för.

183 Inlägg
11 november 2008
pippaaN skrev:

alldeles riktigt.
men sen å andra sidan får en polis som är utbildad till att göra flygande besiktningar sätta sig bakom ratten på din bil för att kontrollera att tuta, blinkers, ljustut, att sådant fungerar.
men INTE provköra för att testa bromsar.

om folk är osäker på att släppa in en polis i sin bil men gör det ändå, så ta med nycklarna.
det kan polisen inte säga något om eftersom du inte är tvingad att lita på vad polisen ska göra.
polisen kan ju försöka sno din bil säger du, även om det är långsökt att säga något sådant till polisen..

näe, ett leende på läpparna kan även få den grinigaste polis att ge sig i vad som är rätt å fel.
själv ska man ju inte vara någon viktigpetter som tror sig veta mer än polisen i sig.

tänk vad jobbigt om du på ditt jobb skulle bli utskälld var å varannan dag av okännt folk, jag menar.. se det ur polisens ögon, blir man glatt bemött så blir man ju glad själv lixom.
polisen i fråga möter nog på många konstiga människor med många fina synpunkter på saker å ting varje dag.
men jag medger att det finns en del undantag också.
Senast redigerat av Merca-Hakan (11 november 2008)

Ugglan-racing
362 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Merca-Hakan skrev:
pippaaN skrev:

alldeles riktigt.
men sen å andra sidan får en polis som är utbildad till att göra flygande besiktningar sätta sig bakom ratten på din bil för att kontrollera att tuta, blinkers, ljustut, att sådant fungerar.
men INTE provköra för att testa bromsar.

om folk är osäker på att släppa in en polis i sin bil men gör det ändå, så ta med nycklarna.
det kan polisen inte säga något om eftersom du inte är tvingad att lita på vad polisen ska göra.
polisen kan ju försöka sno din bil säger du, även om det är långsökt att säga något sådant till polisen..

näe, ett leende på läpparna kan även få den grinigaste polis att ge sig i vad som är rätt å fel.
själv ska man ju inte vara någon viktigpetter som tror sig veta mer än polisen i sig.

tänk vad jobbigt om du på ditt jobb skulle bli utskälld var å varannan dag av okännt folk, jag menar.. se det ur polisens ögon, blir man glatt bemött så blir man ju glad själv lixom.
polisen i fråga möter nog på många konstiga människor med många fina synpunkter på saker å ting varje dag.
men jag medger att det finns en del undantag också.

okej men dom provkörde för att testa bromsar?! men men skit samma.. inget gick sönder och jag var trevlig och dom var trevliga så.

Ugglan-racing
362 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
FireTraXX skrev:
DoT skrev:
pippaaN skrev:

Jag kan ringa imorgon och kollar med konstaplarna!
skulle vara kul om fler ringde så skulle man kunna se hur många olika svar man fick:big_smile
Senast redigerat av blacklin3 (11 november 2008)

Häst
1 099 Inlägg
11 november 2008
blacklin3 skrev:
FireTraXX skrev:
DoT skrev:

Jag kan ringa imorgon och kollar med konstaplarna!

Det låter som en bra idé. smile
Få ett slut på den här ovissheten!

Sök