3247
Sök

Har snuten rätt att provköra ens bil???

183 Inlägg
11 november 2008
blacklin3 skrev:
okej men dom provkörde för att testa bromsar?! men men skit samma.. inget gick sönder och jag var trevlig och dom var trevliga så.

jaha se där!
ja polismannen jag pratade med då jag blev tagen sa så till mig iaf att det ej var tillåtet.
men vilket som så är det viktigaste att det gick bra själva kontrollen å att allt gick fint å smidigt till.
sen kan man ju bolla med idén också att det är lite av ett lotteri vilken polisman man stöter på också å vem man pratar med.

ja ring te polisen imorrn och få ett utlåtande så vi alla kan få på svart och vitt. smile

Ugglan-racing
362 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
DoT skrev:
blacklin3 skrev:
FireTraXX skrev:

Thats garaget for you baby.
Nån som känner sig sugen på att ringa Trafikpolisen imorgon och kolla läget?

Jag kan ringa imorgon och kollar med konstaplarna!

Det låter som en bra idé. smile
Få ett slut på den här ovissheten!

ja och just df är det bra att flera ringer så får man se om poliserna själva vet svaret:P

How does dust taste sucker??

(none)
1 725 Inlägg
11 november 2008
Så här står det i polisens lag:

Särskilda befogenheter till husrannsakan och liknande åtgärder:

24 a § Kan det av särskilda skäl anses finnas risk för att
brott enligt 4 eller 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa
trafikbrott kommer att begås, får en polisman, i syfte att
förhindra brottet, tillfälligt omhänderta fordonsnycklar eller
annat som behövs för färden eller, om så krävs, fordonet.
Senast redigerat av Braather (11 november 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 november 2008
Lånar tråden lite, vad händer om jag låste polisen testa bilen och så pajjar de bilen? T.ex. skrotar lådan eller vad som...

blacklin3, varför köra utan kat? Snor den så mycket effekt för dig?

Rock'n Roll

Ugglan-racing
362 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Nej bytte avgas system för ett tag sen å det var till en utan katt och jag har ingen som kan tigg svetsa dit min katt än!

Ugglan-racing
362 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Braather skrev:
Så här står det i polisens lag:

Särskilda befogenheter till husrannsakan och liknande åtgärder:

24 a § Kan det av särskilda skäl anses finnas risk för att
brott enligt 4 eller 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa
trafikbrott kommer att begås, får en polisman, i syfte att
förhindra brottet, tillfälligt omhänderta fordonsnycklar eller
annat som behövs för färden eller, om så krävs, fordonet.

^
se där^^big_smile

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
11 november 2008
C70 skrev:
Nej, dom får inte gå igenom en bil hur dom vill utan husransakan...

FEL!!!

om polisen anar att det kan föreligga ett brott eller som trafikpolis tro att man har gjort förändringar på fordonet som kan ändra säkerheten m,m så FÅR dom gå igenom å göra en kontroll av bilen å även sätta sig i bilen å starta den för att kunna göra en fullständig kontroll.

har varit mä om de själv när ja åkte dit fö fortkörning.

kollade mä morsan (som är polis) om dom har gått till väga på rätt sätt å haft tillstånd till de dom gjorde.
dom hade gjort allt enligt boken sa hon.

när ja satt i polisbilen å pratade så hoppade en annan polis in i min bil å varvade motorn, dom anade att db:n på mitt avgassystem var för högt (de var den), å det gav dom rätten att hoppa in i min bil å kontrolera detta.

så dom får göra de utan husransakan.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Svetsare
3 150 Inlägg
11 november 2008
tkd_rille skrev:
blacklin3 skrev:
Hellre det än 12k i böter:roll

jaså ingen kat på bilen minsann smile

Det gäller väll inte bilar utan kat. org?   :S       Eller måste man sätta dit en då?   :S:S:S:S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bärs!
3 456 Inlägg
11 november 2008
blacklin3 skrev:
Ingen katalysator = 12k i böter, det strider mot naturskydds lagen fick jag också reda på;)

Vafalls?! yikes

Garaget.org peakade 2008.

191 Inlägg
11 november 2008
ZonaX skrev:
tkd_rille skrev:
blacklin3 skrev:

Det gäller väll inte bilar utan kat. org?   :S       Eller måste man sätta dit en då?   :S:S:S:S

Nej, det gäller inte bilar utan kat original! Framhävt detta redan tidigare i tråden! cool

424 Inlägg
11 november 2008
Ablazed skrev:
C70 skrev:

FEL!!!

om polisen anar att det kan föreligga ett brott eller som trafikpolis tro att man har gjort förändringar på fordonet som kan ändra säkerheten m,m så FÅR dom gå igenom å göra en kontroll av bilen å även sätta sig i bilen å starta den för att kunna göra en fullständig kontroll.

kollade mä morsan (som är polis) om dom har gått till väga på rätt sätt å haft tillstånd till de dom gjorde.

när ja satt i polisbilen å pratade så hoppade en annan polis in i min bil å varvade motorn, dom anade att db:n på mitt avgassystem var för högt (de var den), å det gav dom rätten att hoppa in i min bil å kontrolera detta.

Du! Kolla vem du citerar! Jag har inte skrivit det där....roll
Senast redigerat av C70 (11 november 2008)

Häst
1 099 Inlägg
11 november 2008
C70 skrev:
Ablazed skrev:
C70 skrev:

FEL!!!

Du! Kolla vem du citerar! Jag har inte skrivit det där....roll

Haha lol ..

tongue
Senast redigerat av DoT (11 november 2008)

Än är inte den sista idioten född..

3 059 Inlägg
11 november 2008
Klart dom får testköra en bil.. Tycker dom att den ser ut som skit och ser allmänt trafikfarlig ut så kan dom testa den för att se om den har bromsar som den ska t.ex.

blacken
11 november 2008
blacklin3 skrev:
Har snuten rätt att provköra ens bil när de har stannat en???? Och vad händer om dom gör sönder något??

Japp det får dom, och om dom har sönder något eller sabbar bilen på annat sätt,så får du själv stå för det.

blacken
11 november 2008
DoWahDiddy skrev:
De är inte heller de sämsta förarna i världen. Att sitta i en polisbil, automat eller ej ger ju en del körvana...

Och dom är defenetivt inte dom bästa heller..

Defloratör.
641 Inlägg
11 november 2008
blacklin3 skrev:
DoT skrev:
blacklin3 skrev:

Vad yrar du nu om? tongue

Ingen katalysator = 12k i böter, det strider mot naturskydds lagen fick jag också reda på;)

Haha har du också gått på den myten tragiskt. vart tog källinformation vägen?

Vart fan är landet på väg när polisen kan lura i en vad som helst.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Svetsare
3 150 Inlägg
11 november 2008
Has skrev:
ZonaX skrev:
tkd_rille skrev:

Nej, det gäller inte bilar utan kat original! Framhävt detta redan tidigare i tråden! cool

Phew!  cool

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

driver with style
800 Inlägg
11 november 2008
Tubriken skrev:
Varför inte bara tömma Katalysatorn istället å åka med den på så slipper du käfta emot nästa gång??
Låter som dessa volvoraggare här i stan som plockar bort ljuddämparna så att de ska låta coola hmm

Ja de e sant du säger! känner nårra som har gjort så men en av dom åkte dit endå för dom mätte co-halten :S så de e inte lönt att göra så.. visst vinner man nårra hästa men vafan man kan jo köpa en sportkatt som e godkänt utav bilprovningen!! wink

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 november 2008
Kan inte någon peka på någon fakta som visar att det är 12k att åka utan katt?

Det jag har hittat är:

Avgasrening
Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter.
(FK 1972:595)

Och det var allt vettigt jag hittade, resten var andra trådar på olika bilforum men utan någon hänvisning till någon lagtext utan enbart hörsägen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Avstängd
962 Inlägg
11 november 2008
discokapten skrev:
Kan inte någon peka på någon fakta som visar att det är 12k att åka utan katt?

Det jag har hittat är:

Avgasrening
Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter.
(FK 1972:595)

Och det var allt vettigt jag hittade, resten var andra trådar på olika bilforum men utan någon hänvisning till någon lagtext utan enbart hörsägen.

Skön läsning, jag misstänkte att 12,000kr i böter var en lika stor myt som att det kostar 1200kr/meter att bränna däck, men man vet ju aldrig när det gäller regler i Sverige... hmm

Sök