2353
Sök

Audi 80 dog, expertutlåtande sökes!

5 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#1
Hej

Min Audi 80 Avant, 93a med 2.0 l motor, dog utan förvarning mitt på motorvägen i ca 120 km/h. Den slocknade och sen gick det inte att få liv i den på något sätt. Mina gissningar är att det kan bero på bränslepumpen eller nåt elektriskt som totalt slått ut tändningen? Själv är jag ingen mästare så därför frågar jag här om det är någon som vet vad som kan tänkas ha orsakat detta fel. Tips på hur man kan felsöka hade också uppskattats!

/Ola

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 november 2008
#2
Hej.

Vrid på tändningen och lyssna efter om bensin pumpen går, det ska höras tydligt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

27 Inlägg
12 november 2008
#3
Om det finns gnista på T-stiften när nu kör motorn runt så kolla det. Sen är det ju bränsle ? kan ju bero på att någon säkring löst ur för pumpen, eller kan kamremmen gått av ? Ja inte lätt när man inte är på plats !.

5 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#4
Ok, tack för tipsen!

Tyvärr är det så att jag fortfarande inte vet vad som är fel, så förbannat irriterande.

Har kollat att kamremmen fortfarande är hel. Jag har gnista på tändstifyen. När man slår till tändningen börjar pumpen att pumpa soppa, vrider man på nyckeln så kommer det i nån returledning också om det kan vara till nån hjälp för någon att lista ut vad som är fel.

Har även kollat alla vanliga säkringar jag hittat, alla var hela. Dock vet jag ej om nån av de stora säkringarna/reläerna (eller vad det nu är) är hela. Vet ju inte heller om dessa har med detta att göra heller.

Själv tror jag nu att det lutar åt nåt med insprutningen? Men är ju bara amatör så jag vet inte. Dessutom, nån som vet om det finns ytterliggare en pump (efter tank-pumpen) som kanske då har pajat eller nåt annat insprutnings grejs...

Hade varit super med någon idé från nån som kan!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2008
#5
Finns ju ett inspruts relä, vart den sitter vet jag dock inte.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

147 Inlägg
4 december 2008
#6

Audi S4

5 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#7
Ojoj, snabba svar smile

ok, vad en tändmodul är vet jag faktiskt inte. Men det låter ju som att den sköter tändningen, och där finns ju gnista på stiften. Är det så att den även styr nåt med insprutningen också då? och framför allt, var sitter den och hur funktionskollar jag den?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2008
#8
Tändmodul finns väl inte av den typen på dessa motorer.

Kolla med startgas om du får den att försöka på starten.

Kollade du kamremmen att den är rätt, så att den inte har hoppat en kugg eller så?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 002 Inlägg
4 december 2008
#9
låter som de felet jag hade på min audi.. va något elektriskt som krånglade. tyvärr minns ja inte vad det heter, men samma symtom som din, gnista bränsle pumpen fungerade men vägrade starta ändå..

hoppas de löser sig iaf.. skicka in på verkstad o felsök..

lycka te!

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

147 Inlägg
4 december 2008
#10
jag har för mej att den har tändmodul å ska sitta vid tändspolen

Audi S4

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2008
#11
Rosenqvist skrev:
jag har för mej att den har tändmodul å ska sitta vid tändspolen

Isåfall sitter den integrerad i tändspolen...?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/514335_xnjrsk.jpg



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (4 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

147 Inlägg
4 december 2008
#12
ja,,om du går in på mekonomen sida så ser du det.

Audi S4

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2008
#13
Rosenqvist skrev:
ja,,om du går in på mekonomen sida så ser du det.

Ok, men han har ju gnista, iofs inte sagt att knistan är som den ska vara.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

147 Inlägg
4 december 2008
#14
nej exakt,

Audi S4

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 december 2008
#15
Vet inte om jag är rätt ute, men vevaxellägesgivaren...? Den ger ett sådant här fel, annars tändspolen, men då borde du inte ha någon gnista alls...

Kamrem syns om du lättar lite på kåpan, att den skulle hoppa tvivlar jag på, men däremot kan du ha otur att något av dreven rört på sig.

Kan vara mycket när bilen bara tvärdör.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

5 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#16
Ok, tackar för alla tips! Har haft en kille som kollat lite på bilen, och nu är det så att den startar och så funkar den i några minuter, typ tills den blir varm, och sen tvärdör den igen.

Finns det något som kan tänkas reagera på värme så att bilen dör på detta vis?

/Ola

WestCoast!
86 Inlägg
6 februari 2009
#17
Om du lyfter på fördelarlocket och tar väck rotorn så ser du en svart liten givare...
Kan mycket väl vara den, man måste plocka isär hela fördelaren för att byta den, men det är inte omöjligt wink

Den går att köpa lös hos t.ex. Micro eller AD center osv.

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

200 Inlägg
19 juli 2011
#18
skinkis skrev:
Om du lyfter på fördelarlocket och tar väck rotorn så ser du en svart liten givare...
Kan mycket väl vara den, man måste plocka isär hela fördelaren för att byta den, men det är inte omöjligt wink

Den går att köpa lös hos t.ex. Micro eller AD center osv.

hur får man isär den då? har försökt på min fördelare men känns inte som det ska gå


121 Inlägg
19 juli 2011
#19
Har du kamrem på den så blir det exat så när den gått av.



Sök