te_wik skrev:msjuan skrev:Det är skillnad på att ta ett bil lån och köpa en bil på kredit.
Jag tror i detta fallet att bilen är köpt på kredit, och det är av det man har kvar att betala av.
Ett vanligt bil lån borde vara personligt, medans kredit följer med bilen?
Rätt eller fel?
Kredit innebär ju att man lagt bilen som garanti för lånet.
Mvh Tommy
Aha det var kredit som gällde i detta fall.
Men ändå, det låter ju heldumt att krediten följer med bilen
Det är ju trots allt den som köper på kredit som borde stå för avbetalningarna.
Felet kanske ligger i hur kreditföretaget kopplar krediten till kredittagaren.
När det gäller bilar så kan det ev vara så att de kopplar kreditlånet till fordonet och då alltså hämtar uppgifter ifrån fordonsregistret, och då kommer ju inbetalningskorten till nutida ägare. Så kanske det är?
Jag vet inte om det gäller kredit i detta fallet, men låter ju så?
Jag menar, tar man ett billån så räcker det med att visa att man har en inkomst som är tillräckligt bra
för att banken ska ge dig beloppet du sökt efter.
Så länge de anser att du får in tillräckligt med pengar, och klarar av att betala av lånet.
MEN, ifall banken inte tycker att du har nog bra med inkomst eller är osäker av andra anledningar att du klarar av att betala, då läggs bilen som garanti (typ som borgen). Klarar du då inte av att betala lånet,
så tar banken bilen av dig. Det är då det räknas som kredit.
Nej jag är inte 100% säker om detta.
Försökt googla med hittar 1.7 miljarder olika svar...
Mvh Tommy
ett bil lån på banken är bundet till bilen iochmed att banken lånar ut pengar med bilen som säkerhet....
om då inte banken får pengarna av den som ägt bilen så blir automatiskt den nya ägaren skulld belagd med rest skulden på bilen:(
idiotiskt men så är reglerna tydligen trodde att det var sånt här vi hadder kronofogden till
men där emot om bilen är köpt på kredit så är det ju ett lån utan säkerhet likt ett kreditkort och då finns det inget som binder lånet till bilen längre utan lånet är personligt med "luft" som säkerhet
jag gjorde ägar byte på min ena bill till min sambo för billigare försäkring det tog endast 2 dagar innan banken ringde och krävde pengarna för bilen då den inte längre var i mn ägo men vi löste det genom att skriva in min sambo i lånet då gick det bra
0
0
0
0