3360
Sök

b230ft med m46, kopplingen slirar

273 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#1
som rubriken lyder så har jag en 940 med b230ft är chippad+öppet sportluftfilter+ 3" sportavgas~220hk

För ett tag sen när jag och ett par kompisar va ute och lekte med bilen så började den slira på kopplingen, till och med när jag låg i OD och stämplar fullt i 110 km/h så började den slira på kopplingen, efter några dagar så hade den dock "hämtat" sej och jag kunde gasa fullt utan att den slirade.

men idag när min kompis fick testa bilen och han slirade en del på kopplingen så har den börjat fula sej igen.

Är det tryckplattan som inte hänger med eller är det lamellerna? bilen har gått ca 19 000 mil

om ni tror att ni vet vad felet är så får ni gärna komma med förslag på lösning också smile


Tack på förhand

EDIT: det är en 91:a, om det är till någon hjälp smile
Senast redigerat av ArizonaEagle (12 november 2008)

4 586 Inlägg
12 november 2008
#2
dags för kopplingsbyte.

när du är ute och leker då slirar kopplingen lite och blir varm börjar sedan ta ändå sämre.

byt koppling och det löser sig


273 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#3
jorre83 skrev:
dags för kopplingsbyte.

när du är ute och leker då slirar kopplingen lite och blir varm börjar sedan ta ändå sämre.

byt koppling och det löser sig

okej jag behöver inte hårdare tryckplatta eller så då?

4 586 Inlägg
12 november 2008
#4
ArizonaEagle skrev:
jorre83 skrev:
dags för kopplingsbyte.

när du är ute och leker då slirar kopplingen lite och blir varm börjar sedan ta ändå sämre.

byt koppling och det löser sig

okej jag behöver inte hårdare tryckplatta eller så då?

jag skulle rekomendera hårdare tyckplatta för att minska risken att du bränner en lamell till


Blyfot
829 Inlägg
12 november 2008
#5
sinter lamell o tryckplatta

"bara en mor kan älska en sån son"

273 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#6
jorre83 skrev:
ArizonaEagle skrev:
jorre83 skrev:
dags för kopplingsbyte.

när du är ute och leker då slirar kopplingen lite och blir varm börjar sedan ta ändå sämre.

byt koppling och det löser sig

okej jag behöver inte hårdare tryckplatta eller så då?

jag skulle rekomendera hårdare tyckplatta för att minska risken att du bränner en lamell till

okej vad ska jag ha för tryckplatta? har hört att 850r:s tryckplatta är bra, passar den direkt elelr måste man modifiera? och var hittar jag isåfall en sådan?

1 798 Inlägg
12 november 2008
#7
Det kan även vara OD:n som slirar, men det är omöjligt att beskriva skillnaden, det måste undersökas live.
bara vill göra dig uppmärksam på att det kan finnas fler alternativ till slirningen så att du inte skruvar i onödan. Kolla oljenivån (2,3l) och oljans skick i lådan, den skall vara klar-röd.


273 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#8
Hilmer skrev:
Det kan även vara OD:n som slirar, men det är omöjligt att beskriva skillnaden, det måste undersökas live.
bara vill göra dig uppmärksam på att det kan finnas fler alternativ till slirningen så att du inte skruvar i onödan. Kolla oljenivån (2,3l) och oljans skick i lådan, den skall vara klar-röd.

okej men den slirar även på 3:an och 4:an.. okej då ska jag kolla oljan

264 Inlägg
13 november 2008
#9
Hmm. har typ precis samma problem, men ska slänga i en 4 puckad sinter i min å kolla hur de blir, hoppas jag slipper byta tryckplattan iaf!!


1 062 Inlägg
13 november 2008
#10
en sinter kan hålla ca 25% mer effekt än en organisk har du/ni slirat mycke så finns risken att era svänghjul/tryckplattor har börjar spricka = inte bra

sätter ni bara in en sinter kommer hugga väldigt mkt sepc med 4 puck samt m46 håller nog inte för det

köp en tryckplatta som heter 763 (har en sån i min med org,lamell den håller för ca 440nm) om ni vill ha ngt som passar bolt on

bara mina åsikter

mvh

Team Björkeryd

4 001 Inlägg
13 november 2008
#11
Kenko skrev:
Hmm. har typ precis samma problem, men ska slänga i en 4 puckad sinter i min å kolla hur de blir, hoppas jag slipper byta tryckplattan iaf!!

du får räkna med ett lådbyte då, 3:ans växel komma att säga upp sig inom 1 vecka om du inte kör enormt försiktigt

Rekommenderar samma som Wildboy_87_ , sen finns det kopplingar till både Audi & BMW som har likadana splines och infästningar mot svänghjulet som håller till mer än orginalet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

243 Inlägg
13 november 2008
#12
Kenko skrev:
Hmm. har typ precis samma problem, men ska slänga i en 4 puckad sinter i min å kolla hur de blir, hoppas jag slipper byta tryckplattan iaf!!

detta går inte så bra... org. tryckplattan orkar inte trycka emot sintern och just i mitt fall vart det nästan att slira värre än org. lamell...

273 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#13
okej var kan jag hitta en sån tryckplatta? och till vilket ca pris? tackar för svaren smile

1 062 Inlägg
13 november 2008
#14
http://www.kgtrimning.com/

gå sedan till kategorin kopplingar

sen kopplingar special

Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 2995:-

lr så ringer du han

mvh

Team Björkeryd

273 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#15
wildboy_87_ skrev:
http://www.kgtrimning.com/

gå sedan till kategorin kopplingar

sen kopplingar special

Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 2995:-

lr så ringer du han

okej tusen tack för hjälpen smile

mvh

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 november 2008
#16
ArizonaEagle skrev:
wildboy_87_ skrev:
http://www.kgtrimning.com/

gå sedan till kategorin kopplingar

sen kopplingar special

Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 2995:-

lr så ringer du han

okej tusen tack för hjälpen smile

mvh


Jag vill inte vara jävlig på något sätt men risken är stor för växelådshaveri med fräsch koppling...kanske skulle passat på å byta till m90 å få en koppling för samma pris som orkar med 525 nm istället när lådan ändå ska bort


273 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#17
Xuri skrev:
ArizonaEagle skrev:
wildboy_87_ skrev:
http://www.kgtrimning.com/

gå sedan till kategorin kopplingar

sen kopplingar special

Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 2995:-

lr så ringer du han

okej tusen tack för hjälpen smile

mvh


Jag vill inte vara jävlig på något sätt men risken är stor för växelådshaveri med fräsch koppling...kanske skulle passat på å byta till m90 å få en koppling för samma pris som orkar med 525 nm istället när lådan ändå ska bort

haha^^ japp och då måste man skaffa ny kardan då denna blir för kort smile det säger min ekonomi nej till, ska in i lumpen om 2,5 månader.. så jag får väl hoppas på att denna kopplingen håller ihop tills dess.. sen får jag väl se vad som händer med bilen efter lumpen smile tack i alla fall

69 Inlägg
24 juni 2011
#18
Jag har liknande problem det är en fk motor i en 940 ltt. Jag har ställt upp laddet till ca 0,7-0,8 och den slirar när det kommer... Men det är bara vid en viss hastighet. Antar vid mest vrid. Den är nyligen byt det kan vara olja på den men ändå... Bilen är i övrigt orginal.


1 798 Inlägg
25 juni 2011
#19
Kan ju va fel på kopplingen du fått, iom du säger den är bytt nyligen.
Jag köpte en förstärkt LUK koppling och den slirade när man gav fullt på treans växel, reklamerade och fick en ny koppling. Denna visade sig vara exakt likadan som den jag fått tidigare, slirade direkt då laddtrycket kom på trean. Slutade med att jag i desperation för att kunna köra med bilen alls köpte en standard SACHS-koppling istället, fungerade utmärkt!


69 Inlägg
26 juni 2011
#20
Det är ju inte så allvarligt... om jag trycker fullt ur på 1 -2 -3an då slirar den inte men när laddet väl kommer vid 2000 så börjar den... Men jag orkar inte strula med det hela så jag tänkte trimma bilen istället där av byta låda och koppling.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p2817899



Sök