3654
Sök

Omvandling från torque till newton?

9 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Skulle vilja få 240Torque omvandlat till Newton.

Jag har kollat själv på nätet och hittat en omvandlare men vet inte om det stämmer.

Svaret jag fick var i alla fall att 240Torque är lika med 325,4Newton.

Finns det någon som kan rätta mig om jag har fel och räkna ut rätt svar?

Skulle vara mycket tacksam för hjälp=)

Golf IV V6 4Motion -01 + Golf III VR6 Syncro -98

12 086 Inlägg
12 november 2008
Torque är väl ingen enhet?
Det är den engelska översättningen för vridmoment:P (lr?)
I USA använder dom ofta lbs som enhet för vrid.

1 772 Inlägg
12 november 2008
240 Torque = 240 Newton wink

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

198 Inlägg
12 november 2008
Värdena som du anger stämmer bra men enheterna är lite felaktiga. Jag förmodar att du vill ha 240 lbs (pound force foot) konverterat till Nm. Omvandlingsfaktorn är isåfall 1,35582 i decimaler.

1332 - Överjävlig

9 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
JapMax skrev:

Haha jo det är sant att översättningen är vridmoment, men hur omvandlar man det till newton, de räknar ju på ett helt annat sätt. Vi använder km/h, men i USA använder de MP/h, samma sak som att de använder Torque som vi använder Newton.

jag kanske är helt ute och "reser", men det är så jag har fattat de. tongue

Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 november 2008
kaptain_sun skrev:
JapMax skrev:

Haha jo det är sant att översättningen är vridmoment, men hur omvandlar man det till newton, de räknar ju på ett helt annat sätt. Vi använder km/h, men i USA använder de MP/h, samma sak som att de använder Torque som vi använder Newton.

jag kanske är helt ute och "reser", men det är så jag har fattat de. tongue

Såvitt jag vet så betyder Torque Newton tongue

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

9 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
NordstromJ skrev:

Så du menar att min kompressor som nu levererar 280hk skulle ge 240 Newton när jag original har 270? Tror du faktiskt har mer fel än vad jag har:P

9 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Habobo skrev:
Värdena som du anger stämmer bra men enheterna är lite felaktiga. Jag förmodar att du vill ha 240 lbs (pound force foot) konverterat till Nm. Omvandlingsfaktorn är isåfall 1,35582 i decimaler.

Men om jag vill ha fram 240lbs i Nm, hur använder jag då omvandlingsfaktorn?

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
13 november 2008
det blir 240 * 1,35582.. Och det är 325,3968 så det är svaret smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

2 337 Inlägg
13 november 2008
Som tidigare nämnts, torque är engelska för vridmoment. Enheterna vi pratar om är NM (newtonmeter) och FT-LB (foot-pound force).

1 ft-lb = 1.3558179483314004 nm

Inget annat.

9 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
HyperSonica skrev:
det blir 240 * 1,35582.. Och det är 325,3968 så det är svaret smile

smile Då hade jag rätt ang 325,4 Nm. Dock så ska "Torque" vara "Lbs" för att allt ska bli rätt.

Jag tackar alla för visat intresse:D

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
13 november 2008
kaptain_sun skrev:
NordstromJ skrev:

Så du menar att min kompressor som nu levererar 280hk skulle ge 240 Newton när jag original har 270? Tror du faktiskt har mer fel än vad jag har:P

Fel? Vem är det som tabbat sig här egentligen? Det du skrev är att jämföra med "hur många kilo väger 20 salt". Nästa gång ange vilken enhet du ska gå från till eller i vart fall ge uppgift om vartifrån du fått din information tongue

Rock'n Roll

198 Inlägg
13 november 2008
Känns som det behöver pluggas på lite grundläggande engelska och matematik istället för att gissa sig fram och skriva ner svar som är goddag yxskaft.

Ett bra lexikon hittar man här: http://lexin2.nada.kth.se/
Här kan man hitta en bra konverterare: http://www.wikingnetwork.com/temp/convert.zip

1332 - Överjävlig

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
13 november 2008
Habobo skrev:
Känns som det behöver pluggas på lite grundläggande engelska och matematik istället för att gissa sig fram och skriva ner svar som är goddag yxskaft.

Ett bra lexikon hittar man här: http://lexin2.nada.kth.se/
Här kan man hitta en bra konverterare: http://www.wikingnetwork.com/temp/convert.zip

Eller en lektion grundskolefysik tongue

9 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
TenZer skrev:
kaptain_sun skrev:
NordstromJ skrev:

Fel? Vem är det som tabbat sig här egentligen? Det du skrev är att jämföra med "hur många kilo väger 20 salt". Nästa gång ange vilken enhet du ska gå från till eller i vart fall ge uppgift om vartifrån du fått din information tongue

haha, eee nej, tror inte de. din mening fattar dock inte jag över huvudtaget.

Vi kan ju förklara igen. mp/h=hastighet, km/h=hastighet, samma jämförelse som med Torque och Newton....Alltså Vridmoment, likaså att USA använder OZ för vikt, så använder vi gram.

Att de i dessa exemplen sen inte har samma enhet ihopa så är alltid "lika med" i slutändan samma mål, att få reda på hastighet, vridmoment eller vikt.

Har redan pratat med en som är lärare i newtonberäkningar och har fått de hela klart för mig.

tack ändå.......tongue

864 Inlägg
13 november 2008
Du blandar ihop enheter och definitioner
Definitioner är t.ex hastighet(speed), vridmoment(torque) osv
Enhet är t.ex nm, lbs, km/h osv
Det du skrev skulle då kunna skrivas om som: "Omvandling från vridmoment till newton", förstår du nu att du var lite fel ute? Vridmoment mäts i newtonmeter i Sverige och lbs i USA, torque är vridmoment på engelska.

Alex
Senast redigerat av Tuffhaggman (13 november 2008)

4 001 Inlägg
13 november 2008
kaptain_sun skrev:
TenZer skrev:
kaptain_sun skrev:

Vi kan ju förklara igen. mp/h=hastighet, km/h=hastighet, samma jämförelse som med Torque och Newton....Alltså Vridmoment, likaså att USA använder OZ för vikt, så använder vi gram.

Att de i dessa exemplen sen inte har samma enhet ihopa så är alltid "lika med" i slutändan samma mål, att få reda på hastighet, vridmoment eller vikt.

Har redan pratat med en som är lärare i newtonberäkningar och har fått de hela klart för mig.

tack ändå.......tongue

Torque är inte en enhet, det är engelska för vridmoment.

Lärare i newtonberäkningar? du menar i fysik?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 november 2008
http://www.onlineconversion.com/energy.htm
1 foot pound = 1.355 817 9 newton meter.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

864 Inlägg
13 november 2008
kolvas skrev:
kaptain_sun skrev:
TenZer skrev:

tack ändå.......tongue

Torque är inte en enhet, det är engelska för vridmoment.

Lärare i newtonberäkningar? du menar i fysik?

Har du aldrig hört talas om kursen Newtonberäkningar A 7.5hp..tongue

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
13 november 2008
Alltså vilken röra det kan bli på dessa trådar...!

Jag föreslår att vi allihopa tar ett "helrör" eller ni nöjer er med en pint var?

ha det bäst

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

Sök