2601
Sök

Moment på bultar i motor?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#1
Hur många nm skall man dra på bultarna till Vevstakarna, vevaxeln, svänghjulet och toppen på en B230FK?
Senast redigerat av Rooth07 (12 november 2008)


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
12 november 2008
#2
vev: 2kpm sedan 90grader (Typ 50nm)
Ram: 11kpm (typ 110nm)
Svänghjul: 7 kpm (Typ 70nm)
Topp: 10kpm (Brukar typ 105nm)

(Typen) är vad jag brukar dra

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#3
Topper skrev:
vev: 2kpm sedan 90grader (Typ 50nm)
Ram: 11kpm (typ 110nm)
Svänghjul: 7 kpm (Typ 70nm)
Topp: 10kpm (Brukar typ 105nm)

(Typen) är vad jag brukar dra
Herhe okej,, Enligt Sten Parner skall det vara 60nm på stakarna och 120 på veven:P men var ju ganska nära:P hehe.


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 november 2008
#4
Rooth07 skrev:
Herhe okej,, Enligt Sten Parner skall det vara 60nm på stakarna och 120 på veven:P men var ju ganska nära:P hehe.
med eller utan ARP fett? sträckbult eller ARP?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 november 2008
#5
110nm på toppen ? yikes
ska bara dra min topp först 58nm sen 78nm och då är det en 3.5 liters sexa
iofs så hade jag inte frågat om hur hur man ska dra toppen på ett sånt här forum då det gäller en så viktigt sak
bättre att fråga någon på en volvo verksta


4 001 Inlägg
13 november 2008
#6
torpis skrev:
Rooth07 skrev:
Herhe okej,, Enligt Sten Parner skall det vara 60nm på stakarna och 120 på veven:P men var ju ganska nära:P hehe.
med eller utan ARP fett? sträckbult eller ARP?
utan ARP fett om ej angivet (lite lurigt på ett forum då inte hela sanningen skrivs ut) och man kan aldrig dra en sträckbult efter ett visst moment, det brukar vara X nm och sedan X grader

Rooth07// kolla vilka toppbultar du har, ifall det är med insexskalle så är det som Topper skrev och med efterdragning, är det "vanlig" 14 skalle så är det sträckbultar, då bör du köpa nya och då får du med monteringsanvisningar.

Team-Adolfsson// det har ingen betydelse hur stor motor du har ang. momenten på olika bultar i motorn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 november 2008
#7
org moment på toppen är 20 nm - 60nm å sen vinkeldragning 90 grader om man kör std  skruvar te toppen..dom andra kommer jag inte på just nu


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#8
torpis skrev:
Rooth07 skrev:
Herhe okej,, Enligt Sten Parner skall det vara 60nm på stakarna och 120 på veven:P men var ju ganska nära:P hehe.
med eller utan ARP fett? sträckbult eller ARP?
Helt vanlig originalskruv från Davidssons:P


4 586 Inlägg
13 november 2008
#9
Rooth07 skrev:
Hur många nm skall man dra på bultarna till Vevstakarna, vevaxeln, svänghjulet och toppen på en B230FK?
skaffa dig en rep handbok där står allt även hur många grader du ska dra

är det en allmän fråga om alla bilar eller just din?
Senast redigerat av jorre83 (13 november 2008)


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#10
jorre83 skrev:
Rooth07 skrev:
Hur många nm skall man dra på bultarna till Vevstakarna, vevaxeln, svänghjulet och toppen på en B230FK?
skaffa dig en rep handbok där står allt även hur många grader du ska dra

är det en allmän fråga om alla bilar eller just din?
Nää det är min silveriga 740. håller på att slänga ihop den nya motorn nu, men jag har en rephandbok, men är inte fan till att hitta momenten, toppen hittar jag men inte resten!


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
13 november 2008
#11
Har satt ihopa många motorer inget som har brakat pga det iallafall.

Men som de säger man bör byta sträckbultarna. Dock snålar jag alltid annars hade man blivit ruinerad i min sport.

Har dragit av 1 toppbult då pga jag planat lite mycket.

Glöm inte att rengöra hålen noga så du inte har skit i dom!
Senast redigerat av Topper (13 november 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#12
Nu sitter motorn i bilen iaf, ska provstartas imöra. får väl se om det skiter sig:P


832 Inlägg
14 november 2008
#13
Man kan återanvända sträckbultarna 5 ggr om dom inte är töjda eller skadade är man osäker ska man köpa nya. Jag själv har aldrig köpt nya bultar och det har hållt för mig hittils iaf.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#14
Nu är bilen på vägarna iaf, verkar funka som den ska:P


832 Inlägg
14 november 2008
#15
Skönt smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Avstängd
424 Inlägg
15 november 2008
#16
jag drog 130 på en b21:P sen om det är rätt elr fel det vetifan:)

team Svineri. Volvos under construction.

Avstängd
4 Inlägg
24 januari 2009
#17
jag vet momentet på toppen men vill veta vad överfallen ska dras?

Avstängd
4 Inlägg
24 januari 2009
#18
på en b23e

5 089 Inlägg
24 januari 2009
#19
Köp en hyensbok(stavning) på bilen, där står alla moment.

\Lindgren

832 Inlägg
24 januari 2009
#20
första momentet är 55 nm och andra är 110 nm på ramlageröverfallen om det var dom du menade?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"


Sök