-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Anpassar du tändning och soppan för E85 så kan det säkert bli mer effekt. Men genom att tanka i E85 utan att göra något annat så kan bilen gå sämre och i värsta fall kör du sönder något.
Har man inte kört med för hög täning om man smälter kolvarna ? :S
tändningen kröker vevstakar eller slår sönder kolven. 46% för lite soppa och etanolspöket äter upp dem utan du märker någon förvarning alls
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
ja men glöm inte att ge bilen mer soppa,då det behövs upp till 30% mer e85 än bensin.. Torpis nej-svar är om du inte ger den mer soppa..
Körde min pojkväns 855t5a på motorvägen idag o han hade ställt på laddtrycket o den spika o gick ganska ruttet när man gasa på haha o nu mummlar han att om man tankar me 98 och E85 så funkar de;P o sen tyckte ja faktiskt bilen gick bättre.... men jag tror inte riktigt på de ändå, bättre o köpa rejäla motordelar så motorn håller för snart blire väl motorbrak;P
haha, snyggt! Jo, som alla säger så måste man ju ge mer soppa. Kan man ställa tändning så finns det effekt att vinna där med om man kör etanol. Surt bara tt det är E70 nu så jag vill inte ens tanka min på hela vintern.
o nu mummlar han att om man tankar me 98 och E85 så funkar de
Jag tar och renoverar upp en 5:a till helgen, så finns den att köpa på söndag när ni lärt er läxan. skall jag montera smidda stakar på en gång?
E85 må trolla bort spikningar, men den går ändå magert och borde "tokspika" knacksensorn skulle i det läget reglera, men iom ni trollar bort spikningarna fortsätter den som om inget hade hänt.
Det enda positiva är att jag får sälja en motor till er, $$$ till mig
Senast redigerat av torpis (12 november 2008)
E85 må trolla bort spikningar, men den går ändå magert och borde "tokspika" knacksensorn skulle i det läget reglera, men iom ni trollar bort spikningarna fortsätter den som om inget hade hänt.
Det enda positiva är att jag får sälja en motor till er, $$$ till mig
Hahah jovist då skulle du må bra va;P men motorn ska plockas isär i vinter o fixas till så då blire inga pengar te dej;) haha
torpis: klart som korv-spa att man inte kan krana på ladd och tanka e85 utan att mappa den. och tändningenn kröker inga vev-star om den e mappad rätt och bra saker i maskin .. mer e85 och högre tändning=mer effekt..
torpis: klart som korv-spa att man inte kan krana på ladd och tanka e85 utan att mappa den. och tändningenn kröker inga vev-star om den e mappad rätt och bra saker i maskin .. mer e85 och högre tändning=mer effekt..
Absolut int klart på långa vägar. läs lite inlägg på forumet så kommer du märka att det skruvas långt över kunskapsnivån för det mesta.
och påstående två om att en motor som är korrekt byggd och fungerar inte rasar är väl kanska uppenbart?
Nu handlade resonenanget inte om att mappa bilen för det nya bränslet dock utan att bara tanka och köra.
sant de stog faktiskt inget om mappning.. trodde de va självklart
Det är det svåra med forum, man vet inte vad problemägaren har för kunskaper från grunden. Skitsvårt att hitta en nivå som blir lagom utan att varesig stiga över huvudet eller dumförklara.